Web Analytics
scris joi, 16.02.2023

Povestea învăţătoarei din Argeş nominalizată la Gala „Profesorul Anului din mediul rural”

Dascălul predă la Valea Mănăstirii – Ţiţeşti, într-o zonă defavorizată şi îi învaţă pe copii şi lecţii de viaţă
Nicoleta Gavrilă: „Nu este de ajuns numai partea de manual, de didactic, trebuie să facem și extrașcolar”

Nicoleta Maria Gavrilă este învățătoare la Școala Primară Nr. 1 Valea Mănăstirii din comuna argeșeană Țițești și singurul dascăl din Argeș nominalizat la Gala „Profesorul Anului din mediul rural” 2023. Gala se află la cea de-a doua ediție și este organizată de ONG-ul „Teach for Romania” pentru a-i premia și a-i scoate din anonimat pe dascălii de la sate care schimbă comunitățile unde predau și obțin rezultate remarcabile. Învățătoarea Nicoleta Gavrilă este nominalizată la categoria „Prevenirea abandonului școlar”. Pe 9 februarie s-au anunțat finaliștii galei, câte trei pentru cele cinci categorii, iar pe 23 februarie vor fi desemnați câștigătorii la Ateneul Național Iași.

Povestea învăţătoarei din Argeş nominalizată la Gala „Profesorul Anului din mediul rural”

S-au ales 15 finaliști din 390 de nominalizări. Juriul a fost format din profesori, membri ai echipei Teach for Romania, persoane din ONG-uri, companii, instituții publice, media și Consiliul Național al Elevilor. „Am aflat că am fost nominalizată de elevi, de părinți, de foști elevi, de colegi de cancelarie, de ONG-uri, de mai multe persoane. Eu nici n-am știut de această campanie”, ne-a povestit Nicoleta Gavrilă.
Este învățătoare de 30 de ani, iar în satul Valea Mănăstirii – de 15 ani. Grija pentru copii și dăruirea provin din copilărie, încă de atunci a avut Nicoleta Gavrilă vocația de dascăl. Când era mică spunea că se va face doctor, dar educatoarea sa îi zicea mereu ca se va face învățătoare, pentru că îi punea pe copii să cânte și să spună poezii. După ani și ani, vorbele s-au adeverit. A studiat Științele Educației și, mai apoi, masterul la Universitatea din Pitești. În prezent, îndrumă 23 de elevi, de la clasa pregătitoare și până în clasa a patra. Am contactat-o pe Nicoleta Gavrilă pentru a ne povesti cum îi ajută pe elevii săi să rămână în școală. În România, 1 din 5 elevi din mediul rural abandonează școala, potrivit Teach for Romania.

„Este o zonă defavorizată. Copiii sunt de etnie romă. Gândiți-vă că sunt copilași care nu au cu ce se încălța, care nu au cu ce scrie, pe care nu are cine să îi învețe carte. În schimb, pe toate acestea le facem la școală. Eu, dacă e nevoie, rămân la școală și până la ora două, rămân la școală după ore, fac diferite proiecte cu ei, de la a-i învăța să coasă un nasture până la a-i învăța să-și construiască un căruț, până la a le învăța pe fete să facă o salată, să facă o mâncărică, să se pieptene. Ceea ce cred eu că au ei nevoie. Nu este de ajuns numai partea de manual, de didactic, trebuie să facem și extrașcolar mult”, ne-a spus Nicoleta Gavrilă. Cei mai mulți părinți din zonă nu lucrează, dar învățătoarea găsește mereu soluții pentru ca materialele didactice să nu lipsească. „Dacă spui, am nevoie de caiet. «N-am, doamna». Și, atunci, ce faci?! Îți alegi: ori nu lucrezi, ori te implici și cumperi să ai”.

Citește și Casă cu observator astronomic la Nucşoara, pentru copiii aflaţi în grija Asociaţiei „Casa Bună”

Citește și “Casa Bună” din Ferentari face pui în Argeş / Activistul Valeriu Nicolae a cumpărat un teren de 30.000 euro la Nucşoara, pentru construirea unui aşezământ pentru copii

Copiii au mers la colindat și au strâns bani pentru banchetul de la finalul clasei a IV-a

Foarte multe activități se fac la Școala din Valea Mănăstirii. „De exemplu, noi, de Crăciun, am fost cu colindul. Fiind clasa a IV-a, trebuie să organizez un banchet. N-au bani, să le cer. Plus că le pun eu, dar vreau să fie și de la noi, să fie munca noastră. Copilul se simte bine când vede că a fost implicat. Am învățat colinde. Am fost cu colindul la firme. D-nul primar și d-na director ne-au pus la dispoziție transportul școlar. Ne-am dus, am făcut bănuți. Cu bănuții mergem la restaurant, ne facem banchetul. Dar știți ce mi-au spus? «Doamna, vine 1 Martie, nu facem și noi niște mărțișoare, să le dăm doamnelor care ne-au primit?». Și acum, cu ei lucrez la mărțișoare. Să mergem, la rândul nostru, să și oferim, că este un lucru mare, nu numai să primești, să și dai înapoi”, subliniază învățătoarea. Nicoleta Gavrilă spune despre elevii săi că sunt foarte bucuroși în activitățile în care sunt implicați și îi privește ca pe copiii săi. „Eu nu fac diferența între ai mei de acasă și ai mei de la școală. Nu, sunt copiii mei!”.

Copiii au făcut mărțișoare și le-au împărțit pe stradă

Citește și Revoltă! Ministerul Educaţiei vrea desfiinţarea specializării educator-învăţător. „În câteva zile, petiţia a strâns peste 23.000 semnături”

„Și părinții au înțeles că, fără carte, nu prea ai ce face”

Învățătoarea mai spune că elevii vin cu drag la școală și, dacă lipsește cineva, dimineața îl sună pe părinte să afle ce s-a întâmplat și părintele vine să ia temele sau le primește pe telefon. „Altfel nu putem, dacă nu îi ținem aproape și nu implicăm și părinții în toate activitățile noastre, nu faci treabă”, crede cu tărie învățătoarea. Acum părinții își lasă copiii la școală. „Înainte, țin minte, în prima mea generație de copii, nu îi lăsau părinții să vină la școală. Fugeau pe geam și veneau la școală. Acum vin. Și părinții au înțeles că, fără carte, nu prea ai ce face”, și-a amintit Nicoleta Gavrilă.

Unii elevi din Valea Mănăstirii au participat chiar și la concursuri. „Am avut, în generația trecută de pitici, două fete care au luat, la Olimpiada la Matematică, locul 6 și locul 8 pe Cercul Pedagogic Stâlpeni (Mihăești, Drăghici, Furnicoși, Valea Popii, Stâlpeni, Țițești, Livezeni, mai multe sate)”. Învățătoarea ne-a explicat și motivația activităților extrașcolare. „Încercăm să le arătăm și altă latură, să îi scoatem din zona lor, să nu rămână doar la nivelul Țițești sau maxim Mioveni, nu. Și, iarăși, un ajutor foarte mare îl am din partea Asociației „Zâmbete Colorate”, din Pitești”. Dorința elevilor de a face școală a fost văzută și de reprezentanții ONG-ului, vineri, 10 februarie, atunci când au venit să vadă dacă se confirmă povestea finalistei și copiii au fost întrebați de ce mai merg la școală dintr-a V-a. „Fără școală nu putem să facem nimic”, au răspuns elevii, care și-ar dori să o ia și pe d-na învățătoare la gimnaziu. Aceasta le-a promis însă că îi va vizita zilnic la școală, „ca să nu existe ruptura între învățător, ciclu primar și profesor”.

Citește și Învățător din Argeș, printre cei 15 finaliști ai Galei „Profesorul Anului din mediul rural”

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *