„Industria auto a reprezentat şi continuă să fie cel mai important sector industrial din România”

de | 11.08.2022 12:15 | Actualitate, Economie, Home, Politica si Administratie

Interviu cu Adrian Sandu, secretar general al ACAROM

Adrian Sandu și-a dedicat întreaga carieră sectorului auto din România, desfășurându-și activitatea de aproape două decenii în cadrul Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), o asociație care înglobează peste 170 de companii din domeniul producției de automobile, componente auto etc. Din anul 2007, argeșeanul Adrian Sandu este secretar general al ACAROM și reprezintă industria auto autohtonă la Bruxelles, în calitate de membru în Comitetul de Legătură al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile.
În interviul de mai jos veți putea afla care este evoluția pieței auto naționale, despre cum se poate combate creșterea alarmantă a numărului de mașini second hand cumpărate, precum și despre tranziția României către procesul de electrificare prin care trece de ceva timp.

Cum aţi caracteriza în câteva propoziții evoluţia pieţei auto din România în anul 2022?

– În primele șapte luni din 2022 piața auto din România se afla pe un trend ascendent, înregistrând o creștere de circa 12% față de perioada similară din anul 2021. În perioada ianuarie-iulie a.c. au fost înmatriculate 70.811 autoturisme noi, ceea ce reprezintă o valoare similară cu cea înregistrată în aceeași perioadă din anul 2019, an prepandemic. Putem afirma că ne aflăm la un nivel normal al pieței, într-o revenire impulsionată și de demararea mai devreme a programelor ”Rabla” și ”Rabla Plus”.

Câte mașini second hand au fost aduse în România anul trecut? Cum poate fi combătut acest trend de a cumpăra mașini la mâna a doua?

– În România încă sunt importate un volum semnificativ de vehicule second hand. Peste 70% din aceste vehicule au norme de poluare Euro 0-4, respectiv o vechime de peste 10 ani. Acest fapt reprezintă un dezavantaj pentru țara noastră. De ce? Importăm poluare, importăm nesiguranța rutieră, majoritatea acestor importuri sunt nefiscalizate, nefiind plătită niciun fel de taxă. Din păcate, acest import a cunoscut o creștere începând cu luna februarie 2017, ajungând să avem un raport de 1 vehicul nou înmatriculat la 4 vehicule second hand importate. Considerăm că un sistem de import fiscalizat și un sistem de impozitare adaptat, bazându-ne pe alte sisteme deja implementate în alte țări din Europa, pot duce la o echilibrare a importului de astfel de vehicule și totodată să conducă la filtrarea acestor vehicule în funcție de normele de poluare și de siguranță.

Citește și ACAROM: Au crescut înmatriculările de autoturisme noi în România în luna aprilie

Care sunt estimările pentru acest an privind importul de maşini second hand în România?

– Estimăm că volumul de autovehicule second hand importate va continua să fie unul semnificativ, cel mai probabil aproximativ 300-320.000 de unități.

Credeți că ar trebui regândit Programul ”Rabla” şi crescută valoarea primelor de casare, pentru a creşte volumul maşinilor noi achiziţionate?

– Programele ”Rabla” și ”Rabla Plus” funcționează foarte bine. Avem discuții periodice atât cu reprezentanții Ministerului Mediului, cât și cu cei ai Administrației Fondului pentru Mediu pentru adaptarea programelor și eficientizarea lor. Avem un dialog bun, constructiv, motiv pentru care mulțumim autorităților pentru implicare.

Citește și Secretarul general al ACAROM confirmă că UE va finanța drumul expres ce va lega uzina Dacia de A1

Cât de dependentă e România de industria auto? Dar județul Argeș?

– Industria auto a reprezentat și continuă să reprezinte cel mai important sector industrial din țară. Generăm peste 12% din PIB, mai mult de 230.000 de oameni sunt direct angajați în sectorul auto, iar în 23 din 41 de județe, industria auto reprezintă cel mai important sector. În județul Arges, opt din primele zece companii ca cifră de afaceri sunt din sectorul auto. Dacă ținem cont că Argeșul este “casa” Dacia și a multora dintre furnizorii săi, putem spune fără reținere că fără sectorul auto județul Argeș ar fi fost mult, mult mai sărac.

Cum arată pentru dvs viitorul mașinilor electrice în România?

– Este evident că după ce pachetul “Fit for 55” a fost adoptat de Comisia Europeană și de Parlamentul European, ne îndreptăm către o tranziție spre electrificare. Vedem deja creșterea ponderii vehiculelor electrice și hibride în totalul vehiculelor noi înmatriculate. Acest trend va continua și se va amplifica în anii ce vor urma.
Foto: zf.ro

Citește și Campania „O stradă şi un bust pentru Constantin Stroe în Piteşti”. Adrian Sandu, ACAROM: „Susţinem campania cu toată deschiderea”

Articol scris de Antoniu Neguț

Distribuie!

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *