Web Analytics

Grav! Adăugări la lege. Modificarea netransparentă a Regulamentului CCR schimbă nelegal definiția „auditorului public extern”

de | 7.02.2023 20:53 | Actualitate, Economie, Home, Politica si Administratie

Sindicatul Național al Auditorilor Publici Externi din România (SNAPER), sindicat afiliat la Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA), parte a CARTEL ALFA, atrage public atenția asupra nerespectării prevederilor Constituționale, precum și cele ale Legii nr. 94/1992 privind funcționarea Curții de Conturi de către președintele Curții de Conturi, domnul Mihai Busuioc.
 
Modificarea Regulamentului CCR s-a realizat printr-un act infra-legal (hotărâre de plen) și nu prin lege, așa cum prevede Constituția. Mai mult decât atât, modificările la Regulament s-au realizat într-un mod netransparent, fără o dezbatere publică și fără consultarea celor implicați: auditori publici externi,  sindicat,  societate civilă și mai ales fără ”acordul” Parlamentului, în condițiile în care au fost adăugări la Lege.

Citește și:

  • Şefii Direcţiei Silvice Argeş au luat prime de aproape 10.000 euro fiecare
  • Denunţ politic al unui ofiţer de contrainformaţii: „Jaful OMV Petrom în Romania!”
     
    La realizarea acestui Regulament a fost implicat un grup restrâns de persoane din cadrul Curții de Conturi, respectiv persoane apropiate președintelui CCR, precum și consilierii personali ai acestuia, care nu au pregătirea, experiența și expertiza necesară pentru a opera astfel de modificări.
     
    Un element important, care s-a modificat prin acest nou Regulament și care este, de fapt, o adăugare la Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi este noua definiție dată funcției de ”auditor public extern”.
    Astfel, prin noul Regulament, a fost completată definiția auditorului public extern din Legea nr. 94/1992 cu sintagma ”(…) sau persoana care este asimilată auditorului public extern”, incluzându-i aici, în mod nelegal, pe toți consilierii personali ai președintelui CCR, precum și ai celorlalți membrii ai Plenului, deși aceștia nu îndeplinesc calitatea de auditor public extern, conform prevederilor art. 2 lit. e)  din Legea nr. 94/1992:
    ”auditorul public extern este definit ca fiind persoana angajată în cadrul Curții de Conturi, care desfășoară activități specifice de audit extern în sectorul public”,
    iar în conformitate cu prevederile art. 10 (5) din același act normativ:
    ”doar personalul de control din Curtea de Conturi dobândește calitatea de auditor public extern”, prin control înțelegându-se activitățile de audit extern.
     
    Consilierii personali ai Consilierilor de Conturi nu au atribuții de control și prin urmare nu pot îndeplini calitatea de auditor public extern, cu atât mai mult cu cât aceștia nu au pregătirea și competența necesară funcției de auditor public extern, netrecând printr-o procedură de examinare, prin care să le fi fost certificată pregătirea profesională (au fost angajați în cadrul instituției prin ”ușa din spate”, adică fără examen).
     
    Din calculele noastre aproximative, rezultă că cei peste 70 de salariați ai CCR, asimilați, în mod nelegal, auditorilor publici externi consumă din punct de vedere al cheltuielilor salariale un buget echivalent cu cel al unui număr de 10 Camere de Conturi și asta în condițiile în care multe din Camerele de Conturi sunt subdimensionate și nu fac față numărului mare de misiuni de audit, astfel încât timpul efectiv alocat pentru execuția unei misiuni de audit este de doar câteva zile.
     În condițiile în care un auditor public extern, intrat prin examen (dovedind că are cunoștințele necesare pentru a îndeplini calitatea de auditor), care desfășoară activitatea specifică Curții de Conturi (respectiv cea de audit) și care este supus tuturor restricțiilor, incompatibilităților și interdicțiilor prevăzute de Statutul auditorului și al codului etic câștigă între 6.000 – 8.400 lei, iar consilierii personali (asimilați ilegal auditorului public extern) câștigă peste 12.000 lei, acest aspect nu poate decât să creeze frustrare în rândul auditorilor Curții de Conturi, cei care duc în spate toată activitatea acestei instituții.
     Citește și:
  • Dosar la DIICOT după scandalul elevei agresate la deplasarea în Polonia, pe un proiect Erasmus
  • Revoltă! Ministerul Educaţiei vrea desfiinţarea specializării educator-învăţător. „În câteva zile, petiţia a strâns peste 23.000 semnături”
    Pentru a exemplifica, dorim să menționăm faptul că, așa cum rezultă din declarațiile de avere, doamna Comșa Simona (consilier personal al președintelui Busuioc) a câștigat în anul 2021 de la Curtea de Conturi (conform declarației de avere) venituri salariale de 145.952 lei, reprezentând un salariu lunar de 12.162 lei/lunar (mai mult chiar decât un director de Cameră de Conturi), Domnul Nichita Dumitru (consilier personal al președintelui Busuioc – la bază teolog și care fără să aibă vreo tangență cu domeniul a fost numit și președinte al Comitetului de Etică) a câștigat în anul 2021 venituri anuale în cuantum de 139.865 lei, reprezentând un salariu lunar de 11.655 lei, iar domnul Costel Costineanu (consilier al președintelui Busuioc) a câștigat în anul 2021 venituri anuale în cuantum de 130.028 lei, reprezentând un salariu lunar de 10.835 lei.
     
    Un alt exemplu este domnul Ioan Hidegcuti (consilierul personal al domnului Consilier de Conturi Dan Firțescu), un respectabil pensionar de peste 75 ani care, deși are o pensie impresionantă, este remunerat de către Curtea de Conturi peste nivelul unui auditor public extern, deși volumul de muncă și mai ales stresul la care este supus auditorul public extern al Curții de Conturi este incomensurabil mai mare decât al respectabilului domn Hidegcuti care, în afara faptului că ocupă singur un birou în incinta sediului de la Casa Presei (deși auditorii publici externi sunt înghesuiți câte 4-5 într-un birou de 20 mp) este văzut și foarte rar la locul de muncă.

Articol scris de Cristian Vasile

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *