Web Analytics
scris miercuri, 22.05.2024

Fondatoarea Magiunului de Topoloveni, Bibiana Stanciulov, în proces cu Metro: „Influenţele sunt foarte mari. Se luptă doi mamuţi”

Magiunul de Topoloveni, primul produs tradițional românesc recunoscut de Uniunea Europeană, a fost eliminat de pe rafturile Metro. La începutul lunii noiembrie 2022, reprezentanții Sonimpex, firma care produce magiunul, au fost notificați că produsul „Magiun de prune Topoloveni” subperformează și au refuzat să încheie un nou contract pentru anul 2023, a scris Hotnews.ro săptămâna trecută. Jurnalul de Argeș a luat legătura cu Bibiana Stanciulov, fondatoarea și proprietara Sonimpex Topoloveni, cea care a dat în judecată retailerul, procesul fiind pe rolul Tribunalului București.

Fondatoarea Magiunului de Topoloveni, Bibiana Stanciulov, în proces cu Metro: „Influenţele sunt foarte mari. Se luptă doi mamuţi”

„Crescuse cifra de afaceri între Sonimpex Topoloveni și Metro cu 30%, nu exista niciun fel de motiv ca Metro să elimine de la raft magiunul”

În cererea sa de judecată, Sonimpex Topoloveni a invocat conduita comercială contrară Legii 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, respectiv încălcarea de către Metro a dispozițiilor art. 4 alin. 1 din această lege, faptul că nu sunt operante interdicțiile prevăzute de art. 3, pct. 20 și 23 din această lege. Aceste puncte interzic cumpărătorului să delisteze, să amenințe cu delistarea sau să retragă de la expunere un produs în scopul de a pune presiune sau de a exercita represalii comerciale împotriva furnizorului, pentru acceptarea unor clauze contractuale defavorabile acestuia, și mai interzic să refuze listarea unui produs înregistrat pe scheme de calitate naționale și/sau europene, ofertat de către un furnizor, pe motivul lipsei volumelor și a sezonalității acestuia.

„A început cu Legea 81/2022, lege care făcea referire la practicile comerciale neloiale. Această lege venea în continuarea Legii 321, lege care făcea referire tot la acest tip de practici comerciale neloiale, ba, mai mult, acest 321 limita adaosul la raft. Din păcate, pentru 321 nu s-au emis normele. Vinovat aici este politicul, pentru că politicul trebuia să accentueze pentru a se emite normele și atunci nu mai veneam cu 81, nu mai veneam cu o mulțime de chestii. A început cu Legea 81/2022. După ce s-a comunicat, după ce a intrat în Monitorul Oficial legea, retailerii au început cu presiuni. Au creat ei atunci dublu net, triplu net. I-am întrebat pe specialiștii în economie ce înseamnă dublu net, triplu net. De fapt, era un mod de a ascunde adaosul comercial. După ce m-am lămurit, ne-am înțeles cu toate hipermarketurile cu care lucrăm, Cora, Mega Image, Auchan, Selgros, Carrefour etc. Metro nu a vrut să cedeze.

Metro a vrut să impună în continuare acel triplu net. De fapt, prețul nostru era undeva sub 10 lei, prețul cu care trebuia să vindem noi, în condițiile în care anul respectiv era cu plină blocare a economiei din cauza acelei boli (COVID, n.red.) și toate lucrurile erau destul de dificile pentru producătorul român. Anterior discuției cu ei se stabiliseră cifrele. Așa se stabilește la fiecare sfârșit de an, cifra de afaceri și ce preconizăm în anul care urmează. Crescuse cifra de afaceri între Sonimpex Topoloveni și Metro cu 30%, ceea ce înseamnă că nu exista niciun fel de motiv ca Metro să elimine de la raft magiunul de prune Topoloveni. Și, totuși, după câteva luni de discuții și chiar de rugăminți, pentru că am atât de multe procese, am mai multe procese decât am ani, și mi se pare total absurd, n-au cedat și le-am spus că îi dau în judecată. Le-am explicat verbal, i-am notificat că îi dau în judecată. N-au ascultat. Și atunci, eu ce trebuia să fac? Normal că i-am acționat în judecată, deoarece, conform acelei legi, există capitol separat în care scrie evident că produsele românești care au sau sunt supuse unui sistem de calitate, adică sunt produse tradiționale sau produse montane sau produse certificate de către Comisia Europeană… Noi suntem primul produs și pe lângă noi mai există vreo 12 sau 13 astfel de produse”, susține managerul firmei care produce Magiunul de Topoloveni. Acesta este primul produs tradițional românesc recunoscut de UE și a ajuns pe masa Papei Francisc de două ori, prima oară în 2019, adus de președintele Klaus Iohannis, și a doua oară adus de premierul Marcel Ciolacu.

Citește și „Mama” Magiunului de Topoloveni promovează România în întreaga lume

„Ei pot să vină cu catralioane de case de avocatură, dar deja nu mai îmi este frică, am experiență”

Bibiana Stanciulov este surprinsă că reprezentanții Metro au transmis în punctul de vedere că nu știau că sunt dați în judecată. Dosarul s-a plimbat între secțiile Tribunalului București. Pe 25 septembrie 2023, Secția a VI-a Civilă a Tribunalului București a admis excepția necompetenței materiale procesuale și a declinat competența de soluționare a cauzei în favoarea Secțiilor Civile III-V din cadrul aceleiași instanțe. Pe 9 februarie 2024, Secția a IV-a Civilă a declinat competența în favoarea Secției a VI-a Civilă. Dosarul a ajuns apoi la Curtea de Apel București, care, pe 21 martie 2024, a stabilit competența de soluționare a cauzei în favoarea Tribunalului București, Secția a IV-a Civilă. „El încă se plimbă cumva, dar ei sunt dați în judecată. La un moment dat va veni și rândul acestui dosar. Influențele sunt foarte mari. Să fim serioși, că, de fapt și de drept, se luptă doi mamuți. Se luptă magiunul de Topoloveni, care este un brand supercunoscut, cu un magnat financiar. Lupta este inegală din punct de vedere financiar, că ei pot să vină cu catralioane de case de avocatură, dar deja nu mai îmi este frică, am experiență”. Bibiana Stanciulov se gândește să le ceară daune materiale.

Citește și Produse argeșene oferite de premierul Marcel Ciolacu Sanctității Sale, Papa Francisc

Proprietara Magiunului de Topoloveni crede că mai sunt și alți producători români care se confruntă cu probleme similare. „Problema este că producătorilor români cred că le este frică. Ei se bucură că au prins un contract, dar până nu trăiești experiența faptului că acel contract va fi continuat de așa natură încât să piardă furnizorul din România nu vor lua atitudine, sau atunci vor spune închid și asta este”.
Sonimpex Topoloveni lucrează în prezent cu mai mulți retaileri mari. Metro este singurul care a opus rezistență. „Nu am avut treabă cu ei. A încercat fiecare, într-adevăr, dar continuăm să livrăm. Marfa e pe raft. Am văzut că și ministrul Barbu a intervenit și foarte bine a făcut, el trebuie să îi apere pe producătorii români și din ce constat asta face”, a spus Bibiana Stanciulov. Săptămâna trecută, Florin-Ionuț Barbu, ministrul Agriculturii și Silviculturii din România, a precizat că magiunul de Topoloveni pleca cu 9 lei de la procesator şi ajungea la magazin cu 30 de lei, însă, după plafonarea adaosului comercial, produsul are acum un preț corect. Ministrul a mai spus că i-au fost semnalate cazuri de produse româneşti eliminate de pe rafturile marilor retaileri, că a discutat cu Asociația marilor rețele comerciale și că va avea o întâlnire cu magazinele de retail în această săptămână.

Sonimpex Topoloveni a avut colaborarea cu Metro de zece ani. „Metro a fost primul retailer din România cu care noi am lucrat. Diana, fiica mea, fusese la Berlin, la acel târg internațional pentru consumatori și acolo reprezentanții Metro au contactat-o. Când s-au întors în țară am semnat contractul cu Metro, e primul contract pe care noi l-am semnat cu un retailer, de peste 10 ani, deci nu era de ieri, de azi”. Am întrebat-o pe doamna Bibiana Stanciulov și ce motiv oficial a invocat Metro pentru decizia luată. „N-a invocat niciun motiv. Forța omului puternic. «Je m’en fiche!» (nu îmi pasă, n.red.)”.

Metro susține că decizia de încetare a colaborării cu Sonimpex Topoloveni are la bază „argumente economice solide”

„METRO Cash & Carry România promovează relații de afaceri corecte și etice cu toți partenerii săi contractuali, fără a exclude nicio categorie de producători și furnizori, fie ei locali sau internaționali. Modelul de afaceri al METRO îl reprezintă comerțul cu ridicata, în format modern cash & carry, și implică prezența la raft a acelor produse care îi pot deservi cel mai bine pe cei peste 100.000 de antreprenori români din industriile ospitalității și cea a comerțului tradițional, care ne sunt clienți, prin urmare întreaga noastră ofertă comercială este adaptată la nevoile de business și solicitările acestora. METRO a desfășurat o relație comercială cu Sonimpex Topoloveni SRL, încheiată cu peste un an în urmă, decizia încetării colaborării fiind bazată pe argumente economice solide. Ne dorim să subliniem faptul că susținem activ antreprenorii români, iar pe categoria gemuri/magiunuri colaborăm cu producători locali în proporție de peste 70%.
Ne delimităm de orice presupunere legată de o posibilă acțiune în judecată, până la momentul în care vom fi informați oficial. Până acum, nu am primit niciun document oficial în acest sens. Considerăm că unele informații apărute în spațiul public sunt eronate și chiar defăimătoare la adresa politicii de preț a METRO în relația cu partenerii de afaceri și clienții noștri”.

Citește și A murit profesorul Gheorghe Mencinicopschi

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită