Web Analytics

Daciile se vând mai scump în România decât afară

de | 12.05.2011 18:28 | Politica si Administratie

# Sandero este cu câteva sute de euro mai ieftin în ţări din Occident. Prin anii ’70-’80 era o modă pentru românii care erau trimişi să construiască instalaţii petroliere sau combinate chimice în ţările arabe să se întoarcă de acolo cu câte o Dacie nou- nouţă. Logica era simplă, în ţară o maşină costa cel puţin 70 000 de lei pe când de acolo putea fi cumpărată la jumătate de preţ dacă nu chiar mai ieftin. Asta pentru că Nicolae Ceauşescu făcea concesii semnficative acelor ţări în schimbul petrolului arăbesc. Istoria pare să se repete şi acum cu modelele Sandero şi Duster care, potrivit Ziarului Financiar, sunt mai scumpe în România decât în unele ţări importatoare, ţări cu un PIB de patru ori mai mare şi salarii de şapte ori mai mari, cum sunt Spania, Italia sau Germania. Astfel, în România, Sandero costă 7.250 de euro, în timp ce în Italia costă 6.950 de euro, iar în Spania şi Germania porneşte de la 6.990 de euro. Pentru cei care doresc să-şi cumpere o maşină fabricată la Colibaşi chestiunea poate părea paradoxală şi chiar puţin supărătoare în condiţiile care tocmai românilor, cei care fabrică autoturismul, acesta li se vinde mai scump. Cum comentează cei implicaţi direct atât în comercializarea Daciei, cât şi în fabricarea ei această stare de fapt aflaţi în cele ce urmează.

Paul Schiaucu, Daperom: “Nu cred, dar la câte lucruri se vând mai scump la noi…”

Managerul general al dealerului Daperom Group Piteşti, Paul Schiaucu, este sceptic privind varianta preţurilor mai mici la export decât la intern. “Eu nu am văzut, nu am citit, aceste informaţii care spuneţi că se vehiculează referitor la modelele Sandero şi Duster dar vă spun din capul locului că nu cred aşa ceva. Nu cred că un model Dacia se poate vinde mai ieftin afară, mai ales în Occident, decât în România. E drept că nu am informaţii clare în acest sens dar nu cred aşa ceva. Iar această ipoteză nu are nicio legătură cu faptul că Dacia merge prost la intern, şi vă spun eu că merge prost, şi merge bine pe piaţa externă. Şi până la urmă şi dacă ar fi aşa, la câte lucruri se vând mai scump în România decât în străinătate n-ar mai mira pe nimeni, dar eu tot nu cred….”, ne-a declarat Paul Schiaucu.

Alin Vaidescu, AMAT: “E imposibil aşa ceva”

O poziţie asemănătoare are şi Alin Vaidescu, managerul AMAT S.A. Piteşti, un alt nume greu în branşa dealerilor Dacia: “ E imposibil aşa ceva. Vă spun că nu are cum să fie Dacia mai ieftină pe piaţa externă, este cu siguranţă mai scumpă. Ştiu sigur, la Duster diferenţele merg şi până la o mie de euro, iar la Sandero sunt mai mici, de câteva sute de euro, dar mai ieftin la noi şi mai scump la ei. Piaţa dictează preţul, în general, dar nu numai aceasta, sunt mai mulţi indicatori. Nu ştiu cine a făcut acele analize de preţ dar vă spun că nu cred că sunt reale acele cifre.”

Poziţia Uzinei Dacia:  Piaţa şi nivelul taxelor dictează preţul

„În primul rând trebuie ştiut că politica de preţuri a unui constructor de automobile nu este stabilită centralizat, ci este decisă la nivelul fiecărei pieţe în parte, de către direcţia comercială din ţara respectivă. Aşa se petrec lucrurile în cazul oricărei mărci de automobile. Nu veţi întâlni niciodată situaţia în care un model al unui constructor să aibă acelaşi preţ pe toate pieţele de comercializare iar acest lucru nu este posibil din mai multe motive.  În primul rând, gama comercializată nu este identică pe toate pieţele. Este si normal să fie astfel, întrucât exigenţele clienţilor sunt diferite de la o piaţă la alta iar unele echipamente considerate importante într-o ţară nu sunt la fel de importante într-o altă ţară, aşadar preţul unui model variază în funcţie de gradul de echipare. Apoi, se ţine cont de poziţionarea dorită pe piaţă, care diferă şi ea, de la o ţară la alta şi care depinde, printre altele, şi de preţurile modelelor concurente sau potenţial concurente. Condiţiile fiscale diferă şi ele, sensibil, de la o piaţă la alta. Nu trebuie uitat faptul că, în România, TVA a fost majorat recent şi că se situează, în prezent, la 24%, în timp ce, spre exemplu, el este de 19% în Germania şi de 20% în Italia.
Preţul unui automobil, ca de altfel, al oricărui produs, în economia de piaţă, nu este niciodată bătut în cuie. El evoluează, ţinând cont, înainte de toate, de regula cererii şi ofertei. Tabloul prezentat de «Ziarul Financiar» nu ţine cont de un aspect foarte important: existenţa acţiunilor comerciale sau a promoţiilor. Astfel, prin intermediul acţiunii «Dacia Avantaj», care se derulează în această perioadă, clienţii români au posibilitatea de a beneficia de o reducere de 400 Euro la achiziţia unui model Sandero Laureate, beneficiind în plus de asigurare Casco gratuită şi de garanţie extinsă la 4 ani. Astfel, un Sandero Laureate este mai ieftin în România decât în Germania şi Italia, chiar în condiţiile în care nivelul de echipare este mai bogat”, se arată într-un comunicat al Departamentului Comunicare Dacia.
(Florin Silvestru)

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii