Web Analytics

Dacia 1100, primul autoturism naţional produs vreodată în România

de | 24.09.2015 17:23 | Cultură

Primul autoturism naţional produs vreodată în România a fost Dacia 1100. Preţul era la vremea acelui timp de circa 55.000 lei, fiind considerat însă prohibit pentru majoritatea românilor. În anul 1965, fostul dictator Nicolae Ceauşescu decide că trebuie redus efortul valutar făcut cu importul de autoturisme. Aşa a apărut necesitatea fabricării unui autoturism românesc sub licenţă străină.

La licitaţie s-au prezentat cu oferte firme de renume mondial

Cu ordin de la Comitetul Central al Partidului Comunist Român, a fost lansată cererea de licenţă pentru un autoturism de clasă medie, cu o capacitate de 1000-1300 cmc. S-a vizat în primul rând producerea unei serii de fabricaţie de circa 40.000-50.000 de bucăţi pe an. La licitaţie s-au prezentat cu oferte firme de renume ca Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Austin, care au prezentat modelele: Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris. Din considerente tehnice şi economice a fost reţinută doar oferta firmei Renault pentru autoturismul Renault 12. Motivat de efortul valutar necesar, s-a revenit asupra opţiunii, montajul şi integrarea parţială începând însă cu autoturismul Renault 8. Prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 2004 din 16 septembrie 1966 s-a stabilit amplasarea uzinei de autoturisme la Colibaşi. Construită într-un timp record de numai un an şi jumătate, la 1 iulie 1968 s-a trecut la începerea probelor de funcţionare în gol. Primul autoturism de control, după parcurgerea celor 217 posturi de lucru ale liniilor de montaj, a fost gata în ziua de 3 august 1968.

Prima emblemă Dacia: vulturul

Dacia 1100 a început să fie produsă în serie (era pentru prima dată în istoria României) la 20 august 1968. A fost  nevoie de o emblemă care să reprezinte cât mai bine atât modelul, cât şi noua marcă. La ordinul direct al fostului dictator, între farurile modelului 1100 a fost plasată o tijă cromată ce conţinea noua emblemă a Uzinei de Autoturisme Piteşti şi anume un vultur. Ulterior, acesta au fost înlocuit de o riglă din plastic ce avea inscripţia Dacia 1100. Autoturismele Dacia 1100 s-au produs până la sfârşitul anului 1971, pornind pe drumurile patriei un număr de 37.546 de autoturisme. Primul model de Dacie 1100 a fost făcută cadou lui Nicolae Ceauşescu în august 1968. Maşina este în stare de funcţionare şi acum. Pe placheta omagială stă scris: „Primul autoturism de serie fabricat în Republica Socialistă România. Muncitorii, Inginerii şi Tehnicienii Constructori de Maşini vă aduc Dumneavoastră Tovarăşe Nicolae Ceauşescu prinosul de Recunoştinţă pentru Iniţierea Producţiei de Autoturisme în România şi pentru grija Permanentă ce o Purtăm Dezvoltării industriei noastre Socialiste”.

Aselenizarea şi exemplarul 10.000 al Daciei 1100

La o zi de la momentul în care oamenii ajungeau pe Lună, Ceauşescu se mândrea cu o altă minune tehnologică: exemplarul 10.000 al Daciei 1100, primul autoturism românesc. În 22 iulie 1969, în colţul din dreapta jos al primei pagini din „Scânteia“, scris cu litere de-o şchioapă, apărea următorul anunţ: „Un succes strălucit al gândirii ştiinţifice: Oameni pe lună!“. Dedesubt, pe aproape 20 de rânduri, se întindea, redactat în litere şi mai mici, un mesaj formal, intitulat „Telegramă Excelenţei Sale, Richard Nixon“ în care se preciza, printre altele: „Aselenizarea şi plecarea cu succes de pe satelitul Terrei a cabinei spaţiale «Vulturul» reprezintă o victorie epocală a ştiinţei, o expresie strălucită a capacităţii creatoare a umanităţii, un moment memorabil în istoria cunoaşterii universale“. Semnat, în caractere miniscule: Nicolae Ceauşescu. Acelaşi nume avea însă să-şi ia „revanşa“ pe tot restul paginii întâi a aceleiaşi publicaţii. Sub titlul „Vizita conducătorilor de partid şi de stat în judeţul Argeş. Entuziasta primire făcută tovarăşului Nicolae Ceauşescu“, ce se întindea pe jumătate din spaţiul destinat redactării, era descrisă, cu lux de amănunte, una dintre peregrinările prin ţară ce anunţau al X-lea Congres al PCR. Se întâmplase cu o zi înainte, în 21 iulie 1969, la numai câteva ore după ce americanii revendicau marea victorie ştiinţifică a primei aselenizări, iar cuvintele „The Eagle has landed“ făceau înconjurul lumii. În acea dimineaţă, românii hipnotizaţi de imaginile ce se transmiteau în direct la televizor îl puteau vedea, la ora locală 4.56 (2.56, după standardul UTC), pe astronautul Neil Armstrong păşind pe Lună în ceea ce şi-a revendicat în istorie, deopotrivă, titlurile de „cea mai mare descoperire ştiinţifică“ şi „cea mai mare manipulare a maselor“. Când Neil Armstrong lipea maşinăria de solul Lunii, în micul oraş Colibaşi, din Argeș era forfotă mare. Ziua următoare avea să pună aşezarea pe harta localităţilor vizitate de cuplul Ceauşescu în ceea ce devenise, în ultimii ani, obişnuita serie de „peregrinări înalte” de dinaintea Congresului PCR. Tensiune era mai cu seamă la Uzinele Dacia din localitate, principalul punct al vizitei de a doua zi. Fabricile erau mândria lui Ceauşescu, unul dintre pilonii pe care urmau să se clădească viitorul renume de mare putere economică mondială al României. În dimineaţa zilei de 21 iulie 1969, inginerii de la Uzinele Dacia încercau să mai uite de tensiunea momentului. Ceauşescu urma să-şi facă apariţia peste numai câteva ore.

Istoric Dacia 1100

– An de apariţie: 1968
– Produsă între 1968 şi 1972 în aproape 38.000 de exemplare.
– În afară de modelul clasic a mai existat şi un model derivat care s-a numit Dacia 1100 Sport.
– Varianta Sport nu a fost scoasă niciodată la vânzare putând fi găsită doar în dotarea miliţiei şi la diversele competiţii sportive de raliuri.
– Numele mărcii a fost ales după numele teritoriului pe care au trăit strămoşii noştri daci.
– Din anul 1972, modelul 1100 a fost scos din producţie, fiind înlocuit cu modelul 1300. M.I.

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii