În ziua de 4 Octombrie 1881 s-a născut, la Craiova, George (Gogu) Constantinescu, inginer constructor român, întemeietorul unei noi stiinte, “sonicitatea”.
În 1904 a absolvit Şcoala Naţională de Poduri şi Şosele ca şef de promoţie. În timpul studiilor şi după absolvire s-a preocupat de demonstrarea utilităţii unui material de construcţii nou, betonul armat, atât teoretic, cât şi practic. A proiectat numeroase construcţii cu structura din beton armat, dar nu a găsit sprijin la guvernul vremii pentru a-şi pune în practică ideile şi a înfiinţat propria firmă, împreună cu inginerul Tiberiu Eremia. Costurile reduse ale betonului armat i-au adus câştigarea unei licitaţii de 5 poduri.
Citește și: Volum de comunicări despre “Scrisoarea lui Neacşu”, lansat la Bucureşti
În acea perioadă s-a construit drumul Bucureşti-Doftana şi Gogu Constantinescu a avut ideea primului material care seamănă cu asfaltul de astăzi. S-a ocupat de asemenea şi de utilaje şi mijloacele de transport, găsind soluţii de îmbunătăţire sau creând altele noi.
A plecat în Marea Britanie unde s-a stabilit şi a introdus o nouă ramură a mecanicii mediilor continue numită sonicitate. În 1918 a publicat lucrarea The Theory of Sonics.A treatise on transmission of power by vibrations. S-a preocupat apoi de aplicaţiile practice ale acestei ştiinţe, în special din electrotehnică.
Este autorul a numeroase invenţii ca: motoarele, pompele, ciocanele şi perforatoarele sonice, injectoarele sonice, convertizoare de cuplu (cutii de viteze sonice), generatoare de energie sonică, aparate pentru transmisii şi receptoare ale acestei energii. A realizat dispozitivul de tragere la orice turaţie a motorului prin discul format de palele elicei în rotaţie, numit G.C. Gear (Constantinesco Fire Control Gear). Guvernul britanic a realizat in 1918 pentru inginerul român Gogu Constantinescu laboratorul din West Drayton numit Uzinele Sonice.
A elaborat „Teoria Sonicităţii” (metoda de transmitere a puterii, prin unde de presiune, utilizând proprietatea de compresibilitate a lichidelor).
A construit cel mai performant sistem de sincronizare a tragerii la avioane, prin spaţiul lăsat de palele elicelor acestora.
A materializat primul tun sonic.
A proiectat şi construit „Convertorul Gogu Constantinescu”, prima cutie de viteze automată, pentru automobile şi locomotive, fără ambreiaj şi roţi dinţate, bazată pe efectul inerţial al maselor în mişcare.
A gândit primul hidroglisor care a fost materializat în jurul anilor 1970 de către ruşi.
A demonstrat efectul termic al sonicităţii prin realizarea primului calorifer sonic.
Citește și: Cristina Onofre, poetă piteşteană, a primit Premiul „Tristan Tzara”
Revista engleză The Graphic il considera unul dintre cei 17 titani ai lumii,care au revoluţionat ştiinţa, aşezându-l alături de Einstein, Marconi, Edison sau Lister ; (a decedat la Corniston, in Marea Britanie la 11.12.1965).
0 Comentarii