Web Analytics
scris joi, 03.03.2011

Povestea unei balerine. Viaţa în paşii de balet ai Ramonei Titov

Fostă balerină a Teatrului Naţional de Operetă din Bucureşti, Ramona Titov predă acum tainele baletului copiilor piteşteni şi dansează pe scena Teatrului „Alexandru Davila”.

Povestea unei balerine. Viaţa în paşii de balet ai Ramonei Titov

„Plâng foarte uşor, dar muncesc pe rupte”

Este frumoasă şi graţioasă, delicată ca o silfidă, dar cu o ţinută nobilă. Şi este unică în felul ei. Cu atât mai mult cu cât este singura balerină din Piteşti. Aproape întreaga viaţă trăită până acum şi-a petrecut-o în vârful poantelor (aşa se numesc „pantofii” de balet). Ramona a început viaţa de balerină din copilărie, pe vremea când era doar o fetiţă de 8 ani. De la acea vârstă crudă a locuit într-un cămin din Capitală, alături de alţi copii care urmau cursuri artistice. Copilăria ei a însemnat balet. A sacrificat jocul cu păpuşile şi alte bucurii ale vârstei inocente pe altarul artei. Mama ei îi povestea, cu tristeţe în glas, că, deşi şi-ar fi dorit, nici măcar nu a avut ocazia să înveţe să îi lege codiţe fetiţei ei. Dorul de micuţa ei balerină a făcut-o să îi iubească pe toţi copiii cu care locuia pe scara blocului. Viaţa pe care a dus-o Ramona a fost una austeră. Antrenamentele de balet care erau structurate după şcoala rusească, nu numai că i-au întărit corpul în devenire, ci i-au călit şi voinţa. A învăţat să îndure, să rabde durere şi oboseală, însă sufletul ei şi-a păstrat sensibilitatea de artist. „Plâng foarte uşor. Dar cu toate astea muncesc pe rupte”, îmi mărturiseşte Ramona Titov.

A făcut Facultatea de Sport

A absolvit, la Constanţa, secţia de coregrafie a Liceului de Artă şi Coregrafie, după care a urmat Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport din Piteşti, în specializarea „dans sportiv”. Şi-a completat studiile cu masteratul în educaţie fizică şi sport competiţional, iar în prezent este balerină la secţia Estradă a Teatrului „Alexandru Davila” din Piteşti şi profesoară de balet.
La Constanţa, şi-a întâlnit sufletul pereche, cel care acum îi este tovarăş de viaţă. Deşi postul de balerină a Teatrului Naţional de Operetă „Ion Dacian” din Bucureşti îi corespundea tuturor aspiraţiilor profesionale şi artistice, inima ei tânjea după cineva. Pentru a fi alături, împreună pe viaţă, şi-au dat întâlnire la Piteşti. Aici au şi rămas. Iubirea le-a fost binecuvântată cu un copilaş, un băieţel.
O întreb de la ce oră îşi începe programul zilnic, iar Ramona izbucneşte în râs şi îmi spune: „Oh, sunt foarte matinală. Băieţelul meu este ceasul meu cu clipeţel. Pe la 7 – 7.30 mă trezeşte.” „Ţii vreo dietă, ca să îţi menţii greutatea corporală şi supleţea?”, continui. „Nu. Din punctul ăsta de vedere sunt o fericită. Nu ţin regim, mănânc ce vreau eu, uneori mănânc mai mult chiar decât soţul meu. Însă fac foarte mult efort fizic, nu e zi să nu dansez. Iar asta contează mai mult decât regimul.”, spune balerina.

Ramona este o profesionistă a baletului

Dansul şi muzica fac parte integrantă din viaţa ei. „Când avem premieră, se întâmplă să avem şi câte două repetiţii pe zi. Adică în doi timpi. Dimineaţa şi seara, sau chiar toată ziua. O şedinţă de repetiţii durează în jur de 2 ore, dar dacă este mult de lucru, sărim mult peste 2 ore. Este solicitant, dar fiind o meserie în care asculţi muzică şi faci paşii pe muzică, este relaxant pentru mine, este bucuria mea.”, îmi povesteşte Ramona. Viaţa de balerină nu înseamnă numai fericire şi bucurie. În spatele zâmbetului pe care îl afişează, se ascunde uneori multă durere. „Într-un spectacol, mă durea un deget de la picior îngrozitor şi sângera. Îmi făceam curaj singură şi zâmbeam, pentru că publicul asta doreşte să vadă: frumuseţe, graţie. Zâmbetul trebuie să fie permanent pe faţă. Chiar dacă ai vreo tristeţe sau vreo durere, trebuie să uiţi despre astea şi să zâmbeşti.”, îşi continuă spusele graţioasa mea interlocutoare. Durerea, degetele rănite de duritatea poantelor sunt ceva obişnuit pentru orice balerină. Arta cere sacrificii. Însă pentru asta, Ramona Titov este cunoscută printre colegii ei de la Davila şi de către public ca o profesionistă. A fost coregrafă la spectacolele „Mefisto şi amazoanele”, „Audiţia” şi „Morişca”, a dansat în povestea „Pasărea verde”, în rolul Apei Care Dansează, iar mai recent a putut fi văzută în piesa „Serafic Show”. În paralel cu cariera artistică, predă cursuri de balet copiilor de la grădiniţe şi de la Palatul copiilor din Piteşti, iar din 2005 este şi profesor coordonator la cursurile de dans clasic şi modern Ramona Titov.
(Adriana Gândilă)

Distribuie!

0 Comentarii

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită

Averi pierdute la Câmpulung

Cei din administrația câmpulungeană au anticipat decizia recentă a Curții Constituționale a României conform căreia declarațiile de avere nu trebuie...

Începe distracţia în Câmpulung

Deși nu a avut parte de manifestările încadrate în Festivalul Internațional de Folclor ”Carpați”, municipiul Câmpulung nu va fi lipsit de agitație...

Transfer de la Mioarele la Câmpulung

Pe lângă multiple abandonuri, în administrația locală din Câmpulung se mai fac și ceva angajări, dar și transferuri. Nu ies acestea întotdeauna,...