# Cu ocazia împlinirii a 15 ani de la privatizarea uzinei Dacia de către Grupul Renault, uzina de la Mioveni și Centrul Renault de la Titu și-au deschis ușile jurnaliștilor din întreaga Europă.
La Dacia, robotizarea reprezintă doar un procent de 10%
Ca jurnalist aflat la prima vizită la Dacia – cea mai importantă companie din România – rămâi complet impresionat de tot acest angrenaj uriaș de oameni, activități și utilaje. La uzina de la Mioveni, am vizitat trei departamente: caroserie, montaj și cutia de viteze – TLx (CV-TL). La multe companii a început de ceva timp robotizarea producției. Dacă din punct de vedere economic, introducerea roboților reprezintă o îmbunătățire a securității muncii și eficiență, pe partea umană, pentru o parte din muncitori reprezintă pierderea slujbei. La Dacia, robotizarea încă se află la stadiu de început, roboții reprezentând doar un procent de 10%, restul reprezentând lucru manual. Un robot ia caroseria pe care o pune pe bandă de unde muncitorii o preiau și încep să lucreze la cele trei părți ale ei, partea spate, centrală și de față.
Numărul femeilor este în creștere la uzina de la Mioveni
Partea de caroserie ajunge apoi la departamentul de montaj. Aici sunt fabricate șase modele de mașini: Logan, Sandero, Stepway, Duster, Symbol și Logan MCV. Lungimea benzii de montaj este de circa 1.200 de metri, iar capacitatea ei este de 270 de mașini. Cert este că la un interval de 55 de secunde, o mașină este coborâtă de pe bandă. Punctul cel mai interesant al departamentului este asamblarea propulsorului cu caroseria. Totul se execută dinamic, caroseria nu stă nicio secundă pe loc, iar încetul cu încetul piesele se adună și încep să formeze o mașină, ca într-un puzzle industrial de mari proporții. Se produc mașini cu sigla atât Dacia, cât și Renault, nefiind nicio diferență tehnică între ele, lucru de care ne asigură reprezentanții Dacia. Ne întrebăm oare atunci de ce se realizează aceeași mașină sub siglă diferită? Răspunsul este unul simplu, unele țări, de exemplu Ucraina, nu acceptă vehicule decât sub sigla Renault. La departamentul CV-TLx, încă de la intrare apar afișe cu cei mai buni salariați ai lunii, în care sunt menționați angajații cu rezultatele cele mai remarcabile într-o lună de zile. Cutia de viteze are patru indicatori de bază: securitate, calitate, termene și costuri. Producția acestui departament este de 7.500 de cutii pe lună, dar din 2015 conducerea devine mai ambițioasă și își va propune 10.000 de cutii pe lună. La finalul celor trei departamente, am constatat că femeile lucrează în număr destul de mare la Uzină fiind la întrecere cu bărbații, deși în mod normal cei din urmă sunt mai pasionați de mecanică. Renault România are 17.000 de angajați, dintre care procentul femeilor este de 31%.
La Titu, nici un obiect de zbor nu are voie sa survoleze zona mai jos de 6 km
După vizita de la uzina Dacia de la Mioveni, ziua următoare am mers la Centrul Renault Technologie Roumaine (RTR) de la Titu. Cu excepția vizitei noastre, cei care intră în centru trebuie să respecte niște condiții foarte stricte, una dintre ele fiind acoperirea camerei foto de la telefonul mobil sau a oricărui aparat-foto. Centrul de la Titu este un loc unde nu intră oricine, iar Renault a organizat prima vizită de presă, după mai mulți ani de pauză, lăsând bineînțeles ascunse zonele supuse secretului industrial. Încă de la intrarea pe porțile Centrului am fost impresionați de o serie de modele Duster adaptate: vehicul militar, mașină de poliție, utilaj de deszăpezire sau chiar de ambulanță. Centrul Tehnic Titu, situat pe fosta Bază Aeriană Boteni, are 350 de hectare de teren, 42.300 de mp de clădiri și 450 de angajați rezidenți. La Titu există singurul centru complet de inginerie auto din Europa de Est și cel mai mare centru Renault din afara Franței, fiind locul unde actualele și viitoarele modele Dacia sunt testate pentru a fi îmbunătățite. Centrul este un loc bine pazit, unde nici un obiect de zbor nu are voie sa survoleze zona mai jos de 6 km. Directorul RTR, Sorin Bușe a precizat că echipamentele de la centru sunt de ultimă generație fiind echivalente cu cele ale competiției „Am avut surpriza plăcută când am vizitat centrele de teste ale competiției să vedem că echipamentele lor sunt aceleeași ca ale noastre. Nu vă spun unde, nu vă spun cum, dar să știți că mașini foarte scumpe sunt testate cu același echipament. Avem ultima generație de echipamentele”.
Drive test cu Sandero Stepway și vechiul Logan
A venit timpul și pentru momentul mult așteptat de către noi, drive-test cu gama Dacia pe pistă. Dacia ne-a pus la dispoziție 30 de minute aproape toate modelele din gamă pentru a le încerca pe circuitul de viteză. Modele pe care le-am condus la Centrul Tehnic Titu au fost Sandero Stepway și un Logan din prima generație, pentru a face o comparație între cele două modele aflate în generații diferite. Diferența a fost ca de la cer la pământ. Noile modele arată mult mai bine, sunt mai bine asamblate, față de primele modele, intră mai repede în viteză și îți oferă mai multă siguranță și plăcere la condus. Am fost avertizați înainte de a începe testele că viteza maximă în curbe nu trebuie să depașească 110 km/h, iar în linie dreaptă 130 km/h din motive de siguranță. Pe cei 32 de km de pistă de încercare, la standarde Renault, găsim zece tipuri diferite de piste. Pe unele locuri, au fost realizate porţiuni cu pavaj prost, pante destul de abrupte, tunel de praf şi de apă etc., care pe deoparte parcă pregătesc mașinile pentru drumurile noastre cu „probleme”.
Atelier de încercare la îmbătrânire a componentelor de plastic și cauciuc
RTR are un rol esențial în proiectarea, testarea și industrializarea gamei Dacia. Spre exemplu 80% din partea de inginerie pentru noul Logan MCV si pentru Duster facelift a fost realizată aici. Aici mai găsim validarea software GMP, singurul de acest gen din Renault la nivel mondial, cu ateliere de bancuri Hardware In The Loop. Nu lipsesc din Centrul de la Titu nici cabina de ploaie, camera calmă sau atelierul de încercare la îmbătrânire a componentelor de plastic și cauciuc. Dintre sălile de testare am vizitat sala semi-anecoică (nr. fără ecou) și sala acustică. Sala semi-anecoică este una dintre sălile cele mai interesante, iar aici se realizează capacitatea caroseriei de a absorbi zgomotele. După 10 minute de stat aici capeți o anumită stare de discomfort cauzată în primul rând de liniștea excesivă. Toate testele pentru noul Logan și pentru Duster au fost făcute în aceste săli. Într-un alt atelier special, un robot închide şi deschide uşile şi portbagajul maşinii. Toate uşile unui vehicul, sunt încercate de roboţi de teste care, timp de 10 săptămîni, închid şi deschid portiera şoferului de 100.000 de ori, ușa pasagerului faţă de 75.000 de ori, ușile din spate de 50.000 de ori, portbagajul de 30.000 de ori, iar capota faţă de 3.000 de ori. Se fac şi teste extensive de software, dar şi de rezistenţa componentelor maşinii la temperaturi extreme între – 20 şi +80 grade Celsius, timp de 22 de zile, toate piesele şi componentele fiind încercate aici.
Designerii sunt cooptați în echipa Dacia Renault încă din băncile facultăților
Părăsim Centrul de la Titu și ajungem la București la Centrul de Design care face parte din reţelele centrelor internaționale de design ale Grupului Renault. În acest centru lucrează 24 de designeri, de 8 naţionalităţi diferite care concep designul modelelor Dacia şi a celor din gama Entry. Designerii sunt cooptați în echipă încă din băncile facultăților, iar cei mai buni designeri sunt cei care au idei pentru că toată lumea știe să fotoșopeză, ideea fiind cea care contează. La centrul de Design se sculptează modelele pe calculator, se face modelare 3D, design, calitatea percepută şi planul de formă. Astfel, de la o ideea concepută pe foaie ia naștere, cu foarte mult efort, o mașină. Iar mașinile Dacia au cucerit deja Europa. Și acest succes se datorează în primul rând echipei de 18.000 de profesioniști din România.
Alex Vlaicu
0 Comentarii