În vizită la sediul Facebook, corporaţia care schimbă nu doar vieţi, ci şi preşedinţi

de | 4.12.2014 13:25 | Actualitate

# America în 21 de zile (5). Una dintre țintele mele în San Francisco a fost compania Facebook, situată în celebrul Silicon Valley, la distanță  relativ accesibilă de Freemont, zona unde locuiau gazdele noastre californiene, soții Mariana și Dan Nițescu. Visul mi s-a împlinit într-o sâmbătă însorită de septembrie, atunci când Dan ne-a dus, pe mine și pe Leonard Soare, să vedem sediul Facebook. La venire, cu cinci zile înainte, în drumul nostru de la aeroport spre Freemont trecusem pe lângă sediul acestei companii despre care vuiește toată planeta și din acel moment am și trecut-o pe agendă.

Religia IT cu peste 750 milioane prozeliți la nivel mondial

Să vizitezi la propriu Facebook, corporația care stă la baza noii ordini mondiale, e pentru multă lume, și pentru cei tineri în mod special, ca și cum ai vizita Ierusalimul sau Mecca. Această religie IT, fondată cu doar 19.000 dolari de „profetul” Mark Zuckerberg în 2004, într-un campus universitar din  Harvard, a depășit, în nici zece ani, 750 milioane de prozeliți pe întreg globul.  De ce insist că FB a devenit o religie? Pentru că această rețea de socializare a ajuns să topească instant distanțe și să transmită sentimente cu eficiența unui fluid planetar ce poate interconecta emoțional un indian din jungla amazoniană cu un eschimos din zona arctică. Emoția și informația, rezultate din magia postării unei fotografii cu persoana pe care dorești să o cunoști, conduce deja la mutații genetice. Și aici nu e vorba doar de fotografii, ci de imagini, baze de date și profiluri umane, de un fabulos univers individual pe care numai Facebook îl poate face public și expune la nivel planetar. Imaginați-vă un microscop care explorează abisul unei celule, cam așa a ajuns FB pentru catacombele sufletului omenesc. 

Giganții din campusul studențesc

Te miri foarte tare când ajungi la sediul Facebook, situat în Menlo Park, în arealul exclusivist Palo Alto, mult mai cunoscut deoarece numele lui e gravat pe toate telefoanele iPhone. Te-ai aștepta să găsești un gigant de sticlă și beton, pe măsura faimei companiei. Nimic din toate acestea. Corporația care a uimit mapamondul și se află pe buzele tuturor, de la adolescenți rebeli, studenți fancy și până la dictatorii planetei, care se tem să nu fie răsturnați prin Revoluția FB, seamănă mai curând cu un campus universitar. Un ansamblu de clădiri cărămizii spre portocalii, o corcitură arhitectonică între cămine și cantine studențești, talonate însă de vegetație abundentă și străzi mici, pictate foarte ordonat și cu multe semne de circulație. De fapt și adresa companiei e una fancy spre ironică – 1 Haker Way – printre puținele indicii exterioare că înăuntru avem de a face cu o giga-comunitate IT. Pe cât de ordonată și tipicară se prezintă la exterior, cu străzi impecabil asfaltate, cu piste pentru bicicliști și semne de circulație în exces, de parcă cineva ar dori neapărat să-ți controleze și dirijeze viața, pe atât de non-conformistă și creativă e atmosfera de dinăuntru. E aproape ireal să constați cum, într-o după amiază tihnită de duminică, la o oră la care americanul standard termină de înfulecat curcanul, sute de automobile se abat de pe o autostradă ce traversează o zonă semideșertică pentru ca ocupanții lor, turiști din cele patru puncte cardinale ale globului, să facă poze la sediul Facebook. Cel puțin în cele trei sferturi de oră în care am poposit și am făcut fotografii acolo, am văzut asiatici, americani, mulatri și europeni cât cuprinde, toți dornici să imortalizeze clipa de grație în care au pus piciorul pe planeta Facebook.

Studentul Mark Zuckerberg a devenit corporatist: își face sediu pe zece nivele

Că tot vorbeam de un sediu demn de o corporație, e bine de știut că el se face. Chiar peste drum de strada „1 Hacker Way”, fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, a demarat construcția unui sediu pe zece nivele (vezi foto jos). E vorba de o investiție de câteva zeci de milioane de euro, ridicată în zonă semideșertică, și care va reprezenta nu doar o revoluție din punct de vedere arhitectonic, ci va face să explodeze și piața imobiliară din Palo Alto și Menlo Park. Ca să vă faceți o idee despre dinamica economică a zonei, vă spun doar că, în ultimii ani, foarte multe companii din America și din lume au ajuns să-și deschidă puncte de lucru sau să  se înregistreze fiscal  în Palo Alto. Chiar dacă au activitatea de bază în altă parte, țin neapărat, și asta datorită credibilității zonei, ca în datele de identificare ale firmei lor să figureze neapărat Palo Alto. Ca un pașaport universal al bonității, creativității și succesului în afaceri. Ca s-o scurtez, și eu am fost în Arcadia. Și eu am fost la sediul Facebook. Și s-a întâmplat după amiază, pe 13 septembrie, într-o zi pe care n-o voi uita prea curând. Probabil niciodată, având în vedere relația mea cotidiană cu Planeta FB.
Gabriel Grigore

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii