Web Analytics

Birocraţia şi… pânza freatică au amânat cu aproape doi ani finalizarea noii gări din Piteşti

de | 5.11.2015 17:16 | Politica si Administratie

# Deși lucrarea în valoare de aproape 11 milioane de euro trebuia finalizată în februarie 2014, încetineala cu care au venit tranșele de bani europeni, problemele cu pânza freatică, dar și anumite proceduri încâlcite fac ca finalizarea proiectului să se amâne până în luna decembrie a acestui an

În urmă cu peste patru ani, pe 28 iulie 2011, în urma evaluării și aprobării cererii de finanțare, AM POS Transport și Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA semnau contractul de finanţare pentru proiectul „Modernizarea unor stații de cale ferată din România – Stația de cale ferată Pitești”. Valoarea proiectului, una foarte mare: 82.337.272 lei, dintre care 45.048.986 lei (aproape 11 milioane de euro) constituie finanțare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană. Contractul a fost atribuit, prin licitaţie deschisă internaţională, asocierii de firme SC Unicon SA – Leonard Wiess RO SRL, lider fiind SC Unicon SA. Proiectul noii Gări Sud este unul spectaculos și include scări rulante, extinderea clădirii Gării peste căile de tren, precum şi crearea de noi locuri de muncă.
Proiectul, început în iulie 2011, avea ca termen de finalizare luna februarie 2014, însă încetineala cu care vin banii europeni, ca și anumite proceduri încâlcite fac finalizarea proiectului să se amâne cu aproape doi ani, până în luna decembrie a acestui an. Nerespectarea termenului de finalizare a fost cauzată și de întârzierea cu care a fost demolată vechea gară în toamna lui 2013, cu aproape un an peste termenul stabilit, și asta tot din cauza birocrației.

Oana Brânzan, șef Comunicare CFR: „Pe parcursul desfăşurării lucrărilor au fost descoperite, la fundațiile corpului C, diferențe de nivel privind stratul de pânză freatică”

La începutul lunii iulie 2013, stadiul fizic al lucrărilor de modernizare a staţiei CF Piteşti era de 32,51%, iar pe 30 aprilie era de 48,93%, cel mai scăzut dintre toate proiectele similare de modernizare stații căi ferate din țară, și asta în condițiile în care toate contractele au fost semnate în aceeași zi în 2011.
Iată ce ne-a precizat Oana Brânzan, șef Comunicare CFR, legat de amânările repetate ale finalizării Gării Sud: „Pe parcursul desfăşurării lucrărilor de modernizare au fost descoperite, la fundațiile corpului C, diferențe de nivel privind stratul de pânză freatică, fiind necesară adaptarea studiului geotehnic la situația existentă pe teren. În acest context, după analiza documentelor justificative, Consultantul a acordat extinderi de timp, conform clauzelor FIDIC aplicabile contractului în cauză, termenul estimativ de finalizare a lucrărilor fiind decembrie 2015”.
Am dorit să aflăm și dacă s-au perceput penalizări pentru întârzierea lucrărilor. „Conform contractului, sub-clauza 8.7, se pot percepe penalități în cazul depășirii duratei de execuție, astfel: «Dacă Antreprenorul nu reuşeşte să respecte prevederile sub-clauzei 8.2 [Durata de Execuţie], Antreprenorul va plăti Beneficiarului penalităţi de întârziere, în conformitate cu prevederile sub-clauzei 2.5 [Revendicările Beneficiarului]. Penalităţile de întârziere vor constitui suma menţionată în Anexa la Ofertă, care va fi plătită pentru fiecare zi de întârziere înregistrată între Data de Terminare contractuală şi data specificată în Procesul Verbal de Recepţie la Terminarea Lucrărilor». Menţionăm că, la data prezentei nu sunt înregistrate costuri suplimentare față de valoarea inițială de contract”, ne-a precizat aceeași Oana Brânzan.
Problema cea mai mare în cazul viitoarei gări a Piteștiului nu este însă termenul de finalizare, ci faptul că investiția foarte mare nu se justifică în actualul context în care CFR rămâne fără… călători. Statisticile arată că, numai în ultimii cinci ani, numărul acestora a scăzut dramatic cu 37%, inclusiv în ceea ce privește Piteștiul. Din Gara Sud pleacă lunar în medie 17.000 de călători, comparativ cu peste 40.000 din autogările din Pitești.
Denis Grigorescu

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii