Web Analytics

ARO a dispărut, deşeurile nu se lasă! În mai 2022 se fac 15 ani de la vânzarea uzinei

de | 5.05.2022 13:43 | Actualitate, Dezvăluiri, Economie, Politica si Administratie

Reperele sunt următoarele: mai 2002, prima încercare de privatizare în baza unei noi legislații, mai 2007, vânzarea activelor lui ARO, mai 2017, finalizarea procedurii falimentului. Luna mai a marcat soarta uzinei muscelene și soarta a mii de angajați.
Au trecut 15 ani de când bunurile deținute de fosta uzină au fost vândute. În mai 2007 sorbeau șampania din cupe fostul primar Călin Andrei, lichidatorul Gheorghe Banu și reprezentantul cumpărătorului, Sergiu Filip, marcând o reușită nedorită, dar necesară, în condițiile în care ultima balanță de verificare contabilă evidenția datorii de peste 441 de miliarde de lei vechi. Era nevoie de bani atât pentru ca foștii angajați să-și recupereze parțial salariile restante, cât și pentru plata unor obligații fiscale către bugetul de stat și cel local.

Activele principale de la ARO au fost vândute pe 4 mai 2007, la a treia încercare de licitare a bunurilor, prin intermediul administratorului judiciar ”Lichidări Info Consult SRL Câmpulung”. Au fost înstrăinate atunci incinta principală, cu teren în suprafaţă totală de 462.688 mp, instalaţiile tehnologice, echipamentele şi licenţele de fabricaţie pentru mărcile ARO, racordul CFR, captarea de apă cu rezervoare, plus o parcare de un hectar. Cumpărător a fost Landmark Management SRL Bucureşti, patronată de fiul lui Nicolae Raţiu, omul de afaceri româno-englez Nicolae Christopher Raţiu. Tranzacția de la Câmpulung l-a avut ca reprezentant al omului de afaceri pe Sergiu Filip, în calitate de administrator. Iar fosta platformă ARO a devenit Câmpulung Industrial Park.

Citește și Fiscul argeşean a făcut recurs în procesul de faliment al lui ARO Câmpulung

Terenuri la vânzare și deșeuri uitate

Doar vreo doi ani a mai supraviețuit speranța reînvierii mașinii de teren ARO. O manevră de resuscitare fusese făcută chiar de noul proprietar al platformei, prin diverse declarații, mai ales că deținea inclusiv licențele de fabricație. În timp, Landmark Management a dărâmat, a amenajat, a închiriat. Recent a anunțat și că vinde. Sunt oferite la vânzare terenuri între zece mii și o sută cincizeci de mii de metri pătrați, la 35 de euro metrul.
În urmă cu șase ani se punea problema realizării unui incubator de afaceri în fostul sediu administrativ al uzinei. Anul acesta intenția este aceea de a construi o hală pentru un service auto.

În anul 2009, în Câmpulung Industrial Park a apărut Global Eco Center Iaşi, operator de deşeuri cu care Landmark Management a încheiat contract pentru neutralizarea deşeurilor primite odată cu activele de la ARO. Firma din Moldova a rămas acolo în următorii ani, iar în 2013 a avut loc incendiul ale cărui urmări nici acum nu au fost înlăturate, în sensul că au rămas deșeuri periculoase la Câmpulung.

Citește și Parohia Catolică din Câmpulung asigură casă şi masă pentru refugiaţi ucraineni

Cei responsabili nu au răspuns

Tot într-o lună a lui Florar s-a finalizat și procedura falimentului lui ARO. Se întâmpla asta în 2017, după un parcurs de peste doisprezece ani. Deschiderea procedurii reorganizării judiciare împotriva ARO S.A. Câmpulung a făcut-o Tribunalul Comercial Argeș, în ianuarie 2005, procedura a fost preluată apoi de Tribunalul Timiș. Instanța din Banat a închis procedura falimentului fostei uzine ARO pe 26 mai 2017. La momentul declanșării procedurii, ARO încă mai era deținută de Cross Lander USA Inc., firma dubioasă care cumpărase pachetul de acțiuni majoritar deținut de statul român în 2003. O firmă care a provocat efectiv intrarea în faliment, lichidatorul remarcând atât punerea cu întârziere în aplicare a clauzelor contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni nr. 45/26.09.2003, cât și întârzierea noului acţionar majoritar în preîntâmpinarea insolvenţei societăţii. Și nu este de neglijat nici o altă mențiune făcută de lichidator în Raportul privind cauzele și împrejurările care au condus la apariția stării de insolvență. ”Din documentele și împrejurările analizate se constată că administratorii societății din perioada de declin economico-financiar evident (1997-2004) au răspunderi directe și personale privind starea de insolvență a societății”, se precizează în acel raport.

Citește și ACAROM: Câte autoturisme noi au fost înmatriculate în România în primele trei luni ale anului

Vedetă de film și de paradă

Producția la ARO s-a oprit la puțin timp după privatizarea din 2003. Piața de desfacere se închisese din mai multe motive, cel principal ținând de învechirea modelelor auto. Practic, anterior vânzării pachetului majoritar de acțiuni, ARO trăia doar din comenzile venite din partea statului, fiind realizate și vândute diverse autospeciale precum cele pentru transportul elevilor. După privatizare nu s-a mai putut apela la sprijinul de la stat, astfel că totul s-a năruit. Tentativa noului proprietar de a deschide o linie de montaj în Brazilia s-a dovedit a fi o gogoașă a cărei înghițire a mai năucit un an-doi credulii.

Și totuși, ARO merge mai departe! Și nu neapărat în țară, în condițiile în care ”Zimbrul Carpaților” are fani în întreaga lume. Și e și vedetă de film, apărând recent în serialul TV american ”The Endgame”. În Cehia, Polonia, Marea Britanie, țările din America de Sud sunt oameni care dețin ARO sau M461. În țară sunt organizate parade, iar la Câmpulung ”Zimbrul” poate fi admirat în cadrul Muzeului Automobilului Românesc.
Cătălin Ioan Butoiu

Citește și Sindicaliștii TAROM, miting de protest în fața sediului companiei

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *