Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și UNICEF invită profesorii, învățătorii și elevii să participe la „Cea mai mare lecție din România: Cum deosebim faptele de opinii în mass-media”. Cadrele didactice se pot înscrie până pe 25 noiembrie pe platforma evenimentului, https://www.qie.ro/faptesiopinii/, pentru a descărca o serie de materiale și pentru a participa împreună cu elevii la inițiativa globală World’s Largest Lesson.
Citeşte şi: Se îngroaşă gluma! Ministra Educaţiei, interpelată în Parlament pe subiectul agresării în Polonia a elevei de la Liceul din Ştefăneşti
Pentru prima dată în istorie, numărul celor neconectați la internet a scăzut sub 3 miliarde, ceea ce înseamnă că mai mult de două treimi din populația globului își petrece timpul online. În același timp, conform unui raport al Comisiei Europene, în România există un nivel foarte scăzut de competențe digitale de bază în comparație cu media UE (28% față de 54%), iar când vine vorba de crearea de conținut, doar 41% dintre oameni au competențe de bază față de media UE de 66%. Pe măsură ce internetul trece de la lux, la nevoie, de la inedit, la parte din cotidian, se deschid noi portițe pentru ca dezinformarea să se infiltreze în viața tuturor.
Este, deci, esențial pentru o societate echilibrată ca fiecare să își dezvolte abilitățile de identificare, înțelegere și evaluare critică a diferitelor tipuri de informații. Educația media oferă o modalitate prin care aceste abilități pot fi dobândite prin intermediul tuturor materiilor predate la școală, de către toți profesorii. Cât de pregătiți sunt tinerii din România să facă față dezinformării?
Cu ajutorul profesorilor din Comunitatea de Educație media, CJI a obținut răspunsuri de la elevi cu privire la consumul de conținut media online. În linie cu tendințele globale, copiii și tinerii își petrec majoritatea timpului online pe rețele sociale precum Instagram, YouTube, TikTok și WhatsApp. Urmăresc și site-uri de informare și divertisment, precum și cel puțin un influencer. Dar, indiferent dacă sunt de părere că în mediul online le apar sau nu informații false, cei mai mulți tineri încă nu știu să deosebească ce e fake și ce e news. Ei nu au putut identifica elementele din articole sau postări care le trezesc suspiciuni atunci când primesc o informație.
Cu o săptămână înainte de Ziua Internațională a Drepturilor Copilului, sărbătorită în fiecare an pe 20 noiembrie, CJI și UNICEF invită toți profesorii să ia parte la „Cea mai mare lecție din România”. În cadrul activității, care se va desfășura în perioada 14-27 noiembrie, elevii vor putea învăța în clasă cum să verifice informațiile primite, apelând la date și statistici pentru a diferenția faptele de opinii, creând o lume mai sigură și mai incluzivă. Profesorii pot descărca o serie de resurse adaptate nevoilor de la clasă, printre care un scenariu de lecție și un clip video scurt.
„Într-o perioadă în care opiniile ni se vând pe post de fapte incontestabile, să poți face diferența dintre un fapt și o opinie este o abilitate esențială pentru fiecare dintre noi. Am pregătit un set de resurse pentru învățători și profesori, cu ajutorul cărora aceștia își pot ghida mai simplu elevii prin universul media”, spune Cristina Lupu, director executiv la Centrul Pentru Jurnalism Independent. „Îi invităm pe profesori și pe elevi și în acest an, de Ziua Internațională a Drepturilor Copilului, să realizăm împreună cea mai mare lecție din România, un concept de succes, la care au participat, în anii precedenți, mii de cadre didactice și sute de mii de elevi. Lucrăm pentru transformarea educației într-una mai echitabilă, incluzivă și relevantă prin creșterea competențelor copiilor și tinerilor de a se proteja împotriva informațiilor false în societatea informațională de astăzi și de mâine”, a declarat Anna Riatti, reprezentanta UNICEF în România.
Lecția este realizată pe modelul World’s Largest Lesson (Cea mai mare lecție din lume), o inițiativă globală lansată de UNICEF în 2015, în parteneriat cu Project Everyone și cu sprijinul UNESCO, pentru a-i implica pe copii în realizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă.
0 Comentarii