În ziua de 7 decembrie 1834, corabia Marița, prima navă sub pavilion românesc, a plecat în primul voiaj în afara granițelor țării pe ruta Sulina – Constantinopol, comandant fiind Ioan Cristescu. Foto: Macheta vasului Marița.
Cu ceva timp înainte, în data de 10 septembrie 1834, Alexandru Vilara, proprietarul navei, se adresa domnitorului Alexandru Ghica şi îl anunţa de lansarea la apă a acestei nave care a arborat pavilionul naţional: „această corabie, acum, cu blagoslovenia Înălţimii Voastre, s-a aruncat în apele Dunării, să desăvârşeşte din toate trebuincioasele, să împodobeşte şi cu bandiera cea privilegiată, hărăzită românilor prin făcătoarele de bine mijlociri ale Măriei Voastre şi, în puţinele zile, va fi în stare ca să facă şi o plutire pe mare“.
Citește și:
- Șeful plutonului de execuţie al soţilor Ceauşescu: „Trebuia să omor, iar gândul ăsta mă paraliza”
- Rechizitoriu: Primarul Georgescu se angajase și la Dacia ca să ia salarii compensatorii
A fost lansată la apă la Giurgiu si era un velier I tip bric cu o capacitate de 115 tone. L-a avut ca armator pe hatmanul Alexandru Vilara, cunoscut si ca semnatar al memoriilor care cereau emanciparea Ţării Româneşti de sub tutela otomană.
Construită din „materialuri româneşti“, nava a fost botezată cu numele Domniţei Mariţa, soţia Principelui Gheorghe Bibescu. Iniţial, tricolorul avea culorile dispuse orizontal, roşu fiind în partea de sus a pavilionului. Documentele vremii consemnează că Mariţa a fost primul vas care, după secole de dominaţie otomană, a purtat pavilionul Ţării Româneşti pe Dunăre şi Marea Neagră, până la Constantinopol.
0 Comentarii