20 August 1968: Pe poarta uzinei de la Colibaşi (Piteşti) a ieşit primul autoturism românesc, Dacia 1100

de | 20.08.2022 10:03 | Actualitate, Cultură, Economie, Home, Politica si Administratie

În ziua de 20 August 1968, pe poarta uzinei de la Colibaşi (Piteşti) a ieşit primul autoturism românesc, Dacia 1100. 

Dacia 1100 a fost primul model de autoturism produs de producătorul român Automobile Dacia S.A., fiind o asamblare în sistem CKD a modelului francez Renault 8. Între 1968 și 1971 au fost produse 37.546 de autoturisme.

Citește și: Din nou despre cazul profesorului Mircea Bărbuceanu. Masacrul de la Bascov poate fi o lecţie! Să vorbim deschis, responsabil, despre bolnavii psihic!

În 1965 Nicolae Ceaușescu a fost ales prim-secretar al PCR și decide că trebuie redus efortul valutar făcut cu importul de autoturisme. Pentru a începe producția cât mai rapid și în lipsa unei industrii autohtone moderne care să dezvolte un autoturism nou, Comitetul Central al Partidului lansează o licitație internațională pentru fabricarea unui autoturism de clasă medie, cu un motor de 1000-1300 cmc și o producție anuală de 40.000 – 50.000 de unități.

La licitație s-au înscris următoarele companii și modele:

  • Alfa Romeo GT 1300 (lansat în 1965)
  • Fiat 1100D (lansat în 1957)
  • Morris Mini (lansat în 1959)
  • Peugeot 204 (lansat în aprilie 1965)
  • Renault 12 (în dezvoltare la momentul respectiv)

Pe 6 septembrie 1966 se semnează la București contractul cadru între statul român și Régie Nationale des Usines Renault. Compania franceză a oferit o lansare concomitentă a noului său model, de ultimă generație, cu varianta românească. În 1969, Renault 12 se lansează la Paris și Dacia 1300 la București.

Acordul, cu o valabilitate de 10 ani, prevede construcția temporară a unui alt model din gama constructorului francez, până la lansarea modelului Renault 12. La început modelul Renault 16 pare să fie preferat de partea română, însă decizia finală va fi luată în favoarea modelului Renault 8 Major, al cărui preț este mai accesibil pentru clienții români.

Noua marcă este denumită Dacia, după numele roman al zonei ocupate de România actuală, iar modelul este numit 1100, de la cilindreea motorului de 1108 cmc.

Citește și: Dr. Mircea Penescu: „Sunt de acord şi cu plata unei compensaţii, dar să nu fie depăşite nişte limite, ale extorcării”

Pe 16 septembrie 1966 se ia decizia de a amplasa fabrica vizavi de Uzina de Piese Auto Colibași, valorificându-se niște hangare construite în 1943 pentru aviație. Construcția fabricii începe în primele zile ale anului 1967 cu asistența Renault. Un an și jumătate mai târziu, pe 1 iulie 1968, se pornesc probele în gol la cele 217 stații de lucru. Pe 3 august 1968 ies primele autoturisme de preserie de pe porțile noii Uzine de Autoturisme Pitești.

Primul automobil ieșit pe poarta fabricii la deschiderea din 20 august 1968 a fost făcut cadou Secretarului General al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu. Pe o plachetă comemorativă din compartimentul motorului se poate citi:

„Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii și tehnicienii constructori de mașini, vă aduc dumneavoastră, tovarășe Nicolae Ceaușescu, prinosul de recunoștință pentru inițierea producției de autoturisme în România și pentru grija permanentă ce o purtați dezvoltării industriei noastre socialiste”.

Citește și: Preotul din Băbana a promis ÎPS Calinic şi enoriaşilor că se împacă cu soţia, dar a fost pozat la mare cu o roşcată

În realitate, Nicolae Ceaușescu a primit modelul nr. 75. Acesta se află astăzi în colecția de vehicule de interes istoric al Automobil Clubul Român.

Sursa: Wikipedia

Articol scris de Cristian Vasile

Distribuie!

1 Comentariu

  1. Primul automobil ieșit pe poarta fabricii la deschiderea din 20 august 1968 a fost făcut cadou Secretarului General al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceaușescu. Pe o plachetă comemorativă din compartimentul motorului se poate citi:

    „Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii și tehnicienii constructori de mașini, vă aduc dumneavoastră, tovarășe Nicolae Ceaușescu, prinosul de recunoștință pentru inițierea producției de autoturisme în România și pentru grija permanentă ce o purtați dezvoltării industriei noastre socialiste”.

    Si ne mai punem intrebarea cui sa facem statuie?De nu era el nu era nici fabrica aici.

    Răspuns

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole