Către:
Parlamentul României
Senatul României
Camera Deputaților
Consiliul Superior al Magistraturii
Înalta Curte de Casație și Justiție și celelalte instanțe de judecată din
România
Ministerul Public
Curtea Constituțională a României
Guvernul României
Avocatul Poporului
Serviciul Român de Informații
Președintele României
Statul Major al Apărării
Noi, avocați membri ai Baroului București, aflați în protest, conform Hotărârii Adunării
Generale Extraordinare a Baroului București din 23-28 ianuarie 2024, în calitatea noastră de
cetățeni ai României și avocați, care potrivit dispozițiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 51/19953/56
pentru organizarea ș i exercitarea profesiei de avocat avem dreptul și, totodată, obligația de a
promova și apăra drepturile, libertățile și interesele legitime ale omului,
susținuți de avocați din celelalte Barouri din România și de cetățenii României,
formulăm următoarele
REVENDICĂRI
Adresate autorităților publice din România pentru respectarea democrației constituționale în
România și a caracterului de stat democratic, stat de drept, independent și național al
României, în care separația puterilor în stat, respectarea Constituției și a supremației sale,
ordinea de drept, drepturile și libertățile fundamentale trebuie garantate și respectate:
I. Solicităm Camerei Deputaț ilor:
1. Referitor la Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanț ei de urgenț ă a Guvernului
nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru
consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor
acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene (înregistrat la Senat sub
L725/2023 și la Camera Deputaților sub nr. PL-x nr. 33/2024), adoptarea de amendamente
și votarea proiectului de lege cu aceste amendamente care să vizeze:
a) Eliminarea obligativității e-Factura
Anterior intrării în vigoare a Legii nr. 296/2023, la Titlul VII – TVA din Codul fiscal, art.
319 alin. (1) Cod Fiscal care reglementează facturarea prevedea: ”În înț elesul prezentului
titlu sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hârtie ori în format
electronic, dacă acestea îndeplinesc condiț iile stabilite în prezentul articol.” Această
prevedere este identică cu prevederile art. 218 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului
privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată.
Prin Legea nr. 296/2023, la art. 319 Cod Fiscal s-a introdus alin. (1 ) care conține o
excepție de la prevederile alin. (1), în sensul că sunt considerate facturi numai facturile
care îndeplinesc condițiile prevăzute de OUG nr. 120/2021 privind factura electronică
RO e-Factura. Drept urmare, în mod tacit facturile pe suport de hârtie s-au abrogat.
Sistemul instituirii facturării electronice obligatorii pentru toate tranzacțiile efectuate între
persoanele impozabile stabilite pe teritoriul României (RO E-factura) nu reprezintă un
sistem impus de UE, fiind o măsură derogatorie solicitată de România și aprobată de
Consiliul Uniunii Europene, prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/1553 a
Consiliului din 25 iulie 2023 de autorizare a României să introducă o măsură specială de
derogare de la articolele 218 ș i 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al
taxei pe valoarea adăugată.
Potrivit preambulului acestei Decizii:
– obligativitatea E-factura este numai pentru români, aspect care rezultă din parag. ”(8)
Măsura specială nu ar trebui să aducă atingere dreptului clienț ilor de a primi facturi pe
suport de hârtie în cazul tranzacț iilor în interiorul Uniunii” – astfel, Guvernul i-a creat
mediului economic din România o situație mai grea decât a celor din celelalte țări UE;
– România nu este obligată să aplice această derogare obținută la cerere, putând
renunța la ea oricând, printr-o simplă notificare a Comisiei Europene (conform parag. 1
și 2 din preambul: inițial a solicitat derogare de la articolele 178, 218 și 232 din Directiva
2006/112/CE pe perioada 1 iulie 2022 și 31 decembrie 2025, ulterior informând Comisia că
nu mai este necesară derogarea de la art. 178 și autorizația să fie acordată pentru perioada
cuprinsă între 1 ianuarie 2024 și 31 decembrie 2026, în locul perioadei solicitate inițial);
– România a solicitat derogarea susținând numai că facturarea electronică obligatorie
pentru tranzacțiile dintre persoane impozabile stabilite în România ar fi benefică în privința
combaterii fraudei și a evaziunii fiscale în domeniul taxei pe valoarea adăugată.
Factura electronică (e-factura) a fost reglementată prin OUG nr. 120/2021, fiind
introdusă în legislația României ca o opțiune facultativă, însă prin Legea nr. 296/2023
aceasta a devenit obligatorie.
Legea nr. 296/2023 a fost adoptată prin asumarea răspunderii Guvernului în fața
Parlamentului, fără să fie pusă în dezbatere publică și înainte de expirarea perioadei
de 10 zile în care a fost pusă în consultare publică.
Nu s-a efectuat niciun studiu de impact real asupra mediului de afaceri din România
ca urmare a introducerii obligativității RO e-factura.
Or, începând cu 1 ianuarie 2024, data intrării în vigoare a obligativității RO e-factura, am
constatat care sunt efectele negative ale introducerii acestei obligativități:
– suportarea de către toți contribuabilii României de costuri suplimentare pentru
întocmirea, transmiterea facturilor electronice prin sistemul informatic al ANAF,
precum și prelucrarea facturii electronice exclusiv în format electronic, costuri generate5/56
atât de achiziționarea și implementarea unor programe informatice (în softurile de
contabilitate), precum și de angajarea de persoane care dețin competențe în domeniul
digital, toți contribuabilii care emit facturi fiind obligați să țină contabilitatea numai
prin intermediul unor softuri care pot prelucra electronic facturile electronice;
– afectarea mediului de afaceri și desfășurării normale a activității economice, ca
urmare a disfuncționalităților sistemului electronic al ANAF, atât din punct de vedere al
funcționării efective, cât și al erorilor apărute în sistem, ceea ce generează, pe de o parte,
un impediment pentru achizițiile de bunuri (mai ales în cazul achizițiilor pentru care
plata se face la livrare, în condițiile în care numai e-factura este considerată deductibilă din
punct de vedere al TVA-ului, iar potrivit art. 4 alin 7 din OUG nr. 120/2021 ”Data comunicării
facturii electronice către destinatar se consideră data la care factura electronică este
disponibilă acestuia pentru descărcare din sistemul naț ional privind factura electronică
RO e-Factura”, ceea ce înseamnă că dacă efectuezi plata înainte de a îți fi comunicată
factura prin intermediul sistemului RO e-factura, iar ulterior nu ți se mai comunică factura
respectivă, achiziția nu este deductibilă din punct de vedere fiscal, fiind sancționat astfel
contribuabilul care are un comportament fiscal corect), iar pe de altă parte, sancțiuni
pentru contribuabili care pot fi rezultatul unor disfuncționalități și necorelări ale
sistemelor informatice ale ANAF, ceea ce va genera inclusiv plata de cheltuieli pentru
contestarea unor procese verbale de contravenție sau decizii de impunere care au la
bază aceste disfuncționalități/necorelări ale sistemelor electronice ale ANAF;
– crearea unei baze de date la nivelul Ministerului Finanțelor, gestionată și găzduită de
către alte entități publice din România (a se vedea OUG nr. 116/2023 care reglementează
sistemul informatic de interes strategic naț ional și OUG nr. 109/2023 care reglementează
Hub-ul financiar, bazele de date reprezentate de toate facturile electronice transmise prin
sistemul RO e-factura fiind parte componente din acestea), bază de date care conține
facturile electronice (emise într-un format electronic structurat de tip XML) și, implicit,
toate datele și informațiile care se regăsesc în conținutul fiecărei facturi emisă pe
teritoriul României (emitent, destinatar, denumire bun, cantitate, preț, termen de plată,
etc) care va fi ”interconectată cu celelalte sisteme deț inute de statele membre ale UE”
(conform comunicatului de presă al Ministerului Finanțelor) afectează atât secretul
profesional al avocatului (de care avocatul este ținut, pe perioadă nedeterminată, de
secretul profesional și de obligația de confidențialitate, potrivit art. 113 din Statutul profesiei
de avocat), cât și secretul comercial pentru restul comercianților (privind prețurile
practicate, adaosurile comerciale practicate, termenele de plată și de încasare etc). Aceasta
deoarece: pe de o parte, sistemul fiind interconectat la sisteme deținute de alte state
membre UE, accesul la informațiile confidențiale din baza de date RO e-factura va
putea fi făcut de orice funcționar public și orice operator al sistemului informatic nu
doar din România, ci și din oricare alt stat membru, încălcându-se astfel secretul
comercial și chiar siguranța națională, prin vulgarizării tuturor datelor care vizează6/56
mediul de afaceri din România. Pe de altă parte, o eventuală breșă de securitate va
permite oricărui hacker sau puteri străine să obțină toate informațiile privind mediul
de afaceri și economia națională a României.
Sub pretextul eliminării evaziunii fiscale au fost impuse constrângeri și obligații de
întocmire și depunere a numeroase declarații fiscale care s-au dovedit a fi ineficiente
în combaterea evaziunii fiscale.
Legislația care se adoptă în privința îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor de a
contribui financiar la crearea bugetului de stat trebuie să fie o legislație suplă, clară,
ușor de aplicat, astfel încât să își atingă scopul constituțional.
Cu toate acestea, în mod constant legislația adoptată în scopul mai bunei colectări de
TVA și combaterii evaziunii fiscale a introdus noi și noi obligații pentru cetățeni, noi și
noi declarații fiscale, impactul fiind contrar scopului declarat prin legile care s-au
adoptat și conduce la restrângerea drepturilor și libertăților fundamentale.
S-a ajuns în situația ”sufocării” contribuabilului cu nenumărate situații și declarații pe
care trebuie să le întocmească în domeniul TVA-ului, ceea ce generează și o creștere a
costurilor suportate de contribuabil pentru respectarea legislației aferente, dar
fenomenul evaziunii fiscale nu a fost combătut și nici nu s-a ajuns la o mai bună
colectare a TVA-ului.
În schimb, prin legislația adoptată în scopul declarat de a se combate evaziunea fiscală
se restrâng din ce în ce mai mult drepturile și libertățile constituționale ale cetățenilor
și contribuabililor.
S-a ajuns în situația paradoxală ca, pentru respectarea îndatoririlor de a contribui la
crearea bugetului de stat din care statul să poată să suporte cheltuielile pentru
garantarea drepturilor și libertăților fundamentale, cetățenii să își piardă din ce în ce
mai mult din drepturile și libertățile fundamentale.
S-a ajuns în situația ca cetățenii să fie obligați să plătească pentru a le fi restrânse
drepturile și libertățile, nu pentru a le fi garantate drepturile și libertățile conform
prevederilor constituționale. Or, această situație trebuie să înceteze.
Citește și:
- Agenta care l-a scos la pensie mai târziu pe comisarul Bucur a fost doar atenţionată
- Ion Mihăilescu, fost preşedinte al CJ Argeş, nu crede că edilul de la Mioveni va mai reveni în fruntea primăriei: „Ion Georgescu e ca Simona Halep. Odată ce i-a fost pusă pecetea de drogat, drogat rămâne”
- Doctoriţa Roncea de la Spitalul Militar Piteşti a făcut istorie în pandemie: „Te ţineau de mână şi spuneau că nu au aer…”
- Scandalos! Procesul unui jaf silvic comis în Argeş în urmă cu aproape un deceniu se îndreaptă spre… prescripţia tuturor faptelor!
Măsurile adoptate și implementate până în prezent, pe parcursul a zeci de ani, prin
care au fost restrânse drepturile cetățenilor sub pretextul unei mai bune colectări a
TVA-ului și combaterii evaziunii fiscale au dovedit că nu aceasta este soluția.
Este necesar să fie regândit și modificat mecanismul fiscal privind TVA-ul și să fie
simplificată legislația fiscală și mecanismul fiscal de încasare a TVA de către bugetul
de stat.
Preluare din Juridice.ro
0 Comentarii