Web Analytics

Şefii învăţământului argeşean evită să discute despre drepturile elevilor

de | 30.06.2016 09:24 | Dezvăluiri

# Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat în dezbatere Statutul elevului, proiect care reglementează drepturile şi obligaţiile şcolarilor # „Generalul” Tudosoiu recunoaşte că nu a citit respectivul document, în timp ce adjuncta Mihaela Crişan ocoleşte subiectul # Roxana Bărbulescu, preşedinta Consiliului Elevilor Argeş: „Statutul o să aibă un impact destul de mare, pentru că foarte mulţi colegi de-ai mei nu-şi cunosc deloc drepturile”

În această perioadă, Ministerul Educaţiei a lansat în dezbatere, pe site-ul oficial, Statutul elevului, proiect ce reglementează drepturile şi îndatoririle elevilor din întreaga ţară. Potrivit reprezentanţilor Consiliului Judeţean al Elevilor Argeş, documentul nu ar aduce schimbări, ci ar sintetiza doar drepturile elevilor prevăzute în stufoasa Lege a Educaţiei Naţionale. Potrivit documentului, elevul îl poate lua la bani mărunţi pe profesor în ceea ce priveşte planificarea materiei şi notarea lucrărilor scrise. Elevii pot contesta notele obţinute la testele de evaluare şi pot cere chiar schimbarea profesorului de la clasă. Pe tema acestui document – care va produce în mod sigur un mare deranj în învăţământul argeşean prin cunoaşterea la scară largă a drepturilor de care se bucură elevii şi reprezentanţii lor legali – am solicitat un punct de vedere conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean, în speţă „generalului” Dumitru Tudosoiu şi adjunctelor Mihaela Crişan şi Eugenia Jianu. Cert este că şefii ISJ Argeş folosesc drept pretext examenele de Evaluare Naţională, aflate în plină desfăşurare, pentru a ocoli subiectul fierbinte al drepturilor elevului. „Generalul” Dumitru Tudosoiu ne-a comunicat că nu a citit documentul postat pe site-ul oficial al Ministerului Educaţiei, cu toate că în calitatea sa de şef al învăţământului argeşean ar trebui să fie conectat la toate problemele şi noutăţile din sfera educaţiei.

Elevii pot cere schimbarea profesorului

În primul rând, trebuie să precizăm că o mare parte dintre prevederile cuprinse în Statutul elevului se regăsesc deja în Legea Educaţiei Naţionale, însă acestea sunt prea puţin cunoscute în rândul şcolarilor. Printre primele prevederi ale statutului se numără faptul că elevii beneficiază de accesul gratuit la educaţie. Nu pot avea mai mult de şapte ore de curs pe zi şi pot solicita profesorilor informaţii cu privire la planificarea materiei pe parcursul întregului semestru. Elevii beneficiază gratuit de manuale şcolare, de servicii de informare şi consiliere şcolară, profesională şi psihologică. Au acces gratuit şi în afara programului şcolar la baza materială a unităţii de învăţământ în scopul realizării activităţilor şi proiectelor şcolare. Au dreptul de acces în incinta şcolii, în timpul programului, fără limitări din partea conducerii precum condiționalitatea de a purta uniformă şi beneficiază în mod gratuit de acte și documente de studii. Nu le pot fi confiscate bunurile personale, dacă acestea nu atentează la siguranţa proprie sau a celorlalte persoane din şcoală. Pot participa la concursuri şcolare, olimpiade şi activităţi extraşcolare fără nicio discriminare şi doar din proprie iniţiativă, fără a fi obligaţi de profesori. Elevii din ciclul liceal se bucură şi de dreptul la protest, dar numai în afara orelor de curs. Elevii din învăţământul secundar superior pot cere schimbarea unui profesor de la clasă, dacă sunt nemulţumiţi, spre exemplu, de modul în care li se predă. Solicitarea, având susținerea a două treimi din totalul elevilor clasei, se înaintează direcţiunii, urmând să fie analizată şi discutată în Consiliul de Administraţie al şcolii.

Notele obţinute la lucrări pot fi contestate

În sfera drepturilor sociale, elevii beneficiază de o reducere de 50% a tarifului pentru transportul local în comun, pe tot parcursul anului calendaristic, precum şi de tarife reduse cu 75% pentru accesul la muzee, concerte, spectacole de teatru, de operă, de film sau alte manifestări organizate de instituţiile publice. Elevii mai au dreptul de a beneficia de o evaluare obiectivă şi corectă, de a primi rezultatele evaluărilor în maxim 15 zile lucrătoare şi de a contesta notele obţinute. Elevul sau părintele acestuia poate solicita oral profesorului să justifice rezultatul evaluării. Dacă argumentele prezentate de profesor sunt nesatisfăcătoare, se poate cere direcţiunii, în scris, reevaluarea lucrării. Reexaminarea lucrării se realizează de către alte două cadre didactice de specialitate din şcoală. Nota rezultată în urma reevaluării rezultă din media notelor acordate separat de către cele două cadre didactice. Dacă diferenţa dintre nota iniţială şi cea acordată la reevaluare este mai mare de un punct, contestaţia este acceptată. Directorul anulează nota obţinută iniţial şi trece în catalog nota acordată în urma contestaţiei, autentificând schimbarea prin semnătura sa şi ştampila unităţii şcolare.

Roxana Bărbulescu, preşedinta Consiliului Elevilor Argeş: „Dacă vrea să impună uniforma, şcoala trebuie să suporte costurile”

Am discutat pe marginea drepturilor şi obligaţiilor prevăzute în Statutul elevului şi cu reprezentanta elevilor argeşeni, Roxana Bărbulescu, care de altfel a şi participat la redactarea documentului. „Susţinem Statutul elevului din toate punctele pentru că înglobează practic drepturile şi obligaţiile pe care elevul le are şi care sunt trecute în Legea Educaţiei Naţionale. Am văzut că s-a comentat în media mai mult despre uniforma şcolară, că noi am fi spus că ar trebui să se impună uniforma. Nu, n-am spus treaba asta! Singurul lucru pe care noi l-am spus despre uniforma şcolară este că se poate, într-adevăr, implementa, dar şcoala ar trebui să suporte costurile pentru că altfel este încălcat dreptul la educaţia gratuită, specificat în Codul Civil. Dacă vrea să impună uniforma, şcoala trebuie să suporte toate costurile”, ne-a declarat preşedinta CJE Argeş. Aceasta mai spune că, deşi nu aduce nimic nou, adoptarea Statutului elevului este necesară întrucât şcolarilor le este foarte greu să caute în stufoasa Lege a educaţiei toate prevederile referitoare la ei. „Aşa, sunt toate prevederile înglobate într-un singur document. Vor fi foarte accesibile pentru ei, le va fi foarte uşor să îşi cunoască mai bine drepturile”, mai spune Roxana.

„Nu sunt de acord cu scăderea notei la purtare la 10 absenţe nemotivate şi cu faptul că unii diriginţi nu acceptă scutiri”

„Statutul o să aibă un impact destul de mare pentru că foarte mulţi colegi de-ai mei din învăţământul preuniversitar nu-şi cunosc deloc drepturile. Spre exemplu, şi acum se pot contesta notele, dar este o prevedere foarte puţin cunoscută şi de-asta am subliniat-o noi în Statut. Sperăm ca Statutul să ajungă la fiecare elev. Noi am lucrat mult la el, am făcut şi amendamente, am vorbit în şedinţe aproape interminabile despre el şi am ajuns la o formă finală pe care am înaintat-o Ministerului Educaţiei”, mai spune Roxana Bărbulescu. În ceea ce priveşte nemulţumirile personale, adolescenta – elevă la Colegiul „Zinca Golescu” din Piteşti – ne-a declarat: „Eu, personal, nu sunt de acord cu scăderea notei la purtare la 10 absenţe nemotivate şi cu situaţia în care unii diriginţi nu acceptă anumite scutiri. Am încercat, dar nu ne-a aprobat Ministerul Educaţiei, să ridicăm numărul de absenţe de la 10 la 15. Deci va rămâne exact aşa cum este prevăzut în Legea Educaţiei”.

„Generalul” Tudosoiu nu are habar ce prevede Statutul elevului

Am încercat să purtăm o discuţie şi cu şefii Inspectoratului Şcolar Argeş pe tema Statutului elevului. L-am contactat mai întâi pe „generalul” Dumitru Tudosoiu, însă acesta ne-a comunicat: „Nu pot să vă răspund că nu m-am uitat pe el (n. red. – Statutul elevului). Dacă mă lăsaţi să mă uit pe el pot să vă fac precizări, dar acuma fiind prima probă la Evaluarea Naţională suntem cu toţii prinşi să desfăşurăm un examen în condiţii foarte bune. Avem examene şi astăzi, şi mâine, şi miercuri, şi joi, cu evaluatori, cu toată nebunia asta de la noi”, ne-a spus şeful ISJ Argeş. Care, de altfel, a avut în bibliografie, atunci când a dat concurs pentru funcţia pe care o deţine, şi Legea Educaţiei Naţionale, lege ce cuprinde şi prevederile din Statutul elevului. Deci „generalul” Tudosoiu ar fi trebuit să cunoască foarte bine drepturile şi îndatoririle elevilor stipulate în Lege.

Adjuncta Mihaela Crişan: „Nu am timp acum să vorbim despre Statutul elevului”

„Sunt prinsă în evaluare. Sunt într-o şedinţă, în plin examen şi nu pot vorbi acum”, ne-a spus şi inspectorul şcolar general adjunct Mihaela Crişan, solicitându-ne să revenim cu un telefon în jurul prânzului. Ceea ce am şi făcut. Numai că, în momentul în care am contactat-o telefonic pentru a doua oară, doamna Crişan ne-a comunicat: „Nu am timp acum să vorbim despre Statutul elevului”.
Cât despre adjuncta nr. 2 din Inspectoratul Şcolar, Eugenia Jianu, am contactat-o chiar pe telefonul de serviciu, însă în ciuda apelurilor noastre repetate, aceasta nu ne-a răspuns.
Material realizat de Iustina Harco-Burcea

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii