Web Analytics

Povestea fetei în ie din staţiunea turistică de interes naţional Dâmbovicioara

de | 18.11.2022 10:40 | Actualitate, Cultură, Dezvăluiri, Home

Să fii slujbaș la stat, bugetar adică, nu te recomandă neapărat ca pe un angajat dedicat. Sau asta e o idee preconcepută ca un alint pentru cei din sectorul privat în timp ce se uită la declarațiile de avere ale funcționarilor, iar apoi pe propriul fluturaș cu minimul pe economie. Fiindcă, dacă indicatorul merge către Dâmbovicioara, mai precis către Centrul de Informare și Promovare Turistică din comună, preconcepția unei asemenea idei nu se justifică. Sunt aproape cincisprezece ani de când de chestiunea asta cu informarea și promovarea se ocupă Raluca Busioc și nu o face ca la stat. O face cu pasiunea născută din atașamentul față de locurile natale.

Raluca e din Dâmbovicioara și o vreme a zăbovit prin Pitești. Magnetul din reședința județului a fost Facultatea de Jurnalism. Numai că ceva lipsea, altceva era din plin, nu era locul ei acolo. Și șansa de a se regăsi a apărut în 2008, atunci când Consiliului Județean Argeș a deschis puncte de informare turistică în județ. Tocmai apăruseră normele metodologice de acreditare a unor asemenea structuri. În paranteză trebuie spus că în 2020 au apărut alte norme, că doar nu era să nu se schimbe ceva atunci când lucrurile merg bine! „Eu m-am ocupat de la început de Dâmbovicioara”, povestește Raluca Busioc. „Practic, am pornit practic de la zero. Pe atunci erau doar câteva pensiuni care se promovau pe un site național, în rest nu prea se întâmpla mare lucru. Și am început cu pași mărunți”, își amintește ea. Nici nu avea cum, mai ales că mai apoi nu s-a mai auzit nimic de restul centrelor. Prin PNDR au mai apărut pe ici pe colo, însă e mai greu de spus ceva despre activitatea acestora.

Primele acțiuni au fost realizate cu sprijinul copiilor. Și ce-i atrage mai mult pe copii decât sărbătoarea de Crăciun. Dar o sărbătoare cu colindat în costume populare, ca pe vremuri. Fiindcă scopul principal este acela de a promova tradițiile și frumusețile comunei, iar acesta a fost atins și prin prezența la târguri de turism. „Trei ani și ceva am făcut asta, am căpătat experiență, apoi m-am ocupat cu altceva. Dar am revenit atunci când centrul a fost deschis de Primărie chiar la Dâmbovicioara. Și a fost așa, ceva special, fiindcă centrul funcționează într-o clădire reabilitată în care pe vremuri a fost școala cu clasele I-IV în care și eu am învățat”, rememorează Raluca. Asta se întâmpla pe 1 mai 2016, iar următorii patru ani au lansat activitatea la Centrul de Informare și Promovare Turistică. Apoi a venit pandemia…

Citește și Punct gastronomic local la Dâmbovicioara

Costumul popular și simplitatea oamenilor

„La țară nu am simțit foarte mult restricțiile, nu a fost atât de greu. În iunie 2020 am avut primul proiect cu o agenție de turism cu care colaborez și a fost așa o senzație foarte specială când am văzut că vine primul autocar cu turiști după starea de urgență. Am adaptat proiectele atunci, cu drumeții în natură îndeosebi”, spune tânăra din Dâmbovicioara.
Dincolo de o asemenea perioadă, cele mai multe proiecte derulate, în afară de activitatea strictă de informare, sunt bazate pe expunerea costumului tradițional. Așa se face că de Ziua Internațională a Iei se merge la biserică în costum tradițional, inclusiv cu turiștii, urmează socializarea, ritualul cu coronițe de Sânziene. Sunt mici detalii care contează, susține Raluca. „Este important să ne acceptăm simplitatea și frumusețea noastră ca oameni, rolul de a transmite viața de la țară”, crede ea.

Citește și Florii în costume populare la Dâmbovicioara

Stațiune turistică de interes național

În mod evident, lucrurile au evoluat în folosul comunității. Spune Raluca Busioc că au contat mulți factori, nu doar activitatea centrului. „E vorba de toți oamenii implicați. Pentru mine a contat și un om simplu care a fost acolo, la niște proiecte. Fiecare om cu povestea lui, cu detaliul pe care l-a adus în plus, chiar a contat pentru promovare”, crede aceasta.
Concret, un indiciu a fost oferit de cifre. Cum ar fi cele de pe Google Maps care prezintă numărul de căutări pentru Peștera Dâmbovicioara. Fiindcă Peștera reprezintă una dintre principalele atracții din zonă. Cu legendele despre pustnicul Pavel și despre haiducii Fulga și Budac… La fel, Cheile Dâmbovicioarei. Dar și satul Ciocanu, care oferă o perspectivă deosebită asupra munților Piatra Craiului și Bucegi. E atmosfera altfel acolo, e ceva special. Răsăritul și apusul sunt deosebite. Plus Valea Cheii și multe altele. Atracțiile turistice, creșterea fluxului de turiști, ajungerea treptat la o capacitate de cazare în structurile turistice de peste cinci sute de camere, promovarea intensă au făcut ca dosarul pentru declararea ca stațiune turistică de interes național să fie aprobat de Ministerul Turismului în 2018. Dâmbovicioara este singura localitate din Argeș cu un asemenea statut!

Citește și Centrul de turism de la Dâmbovicioara, premiat de ANTREC

Ie de colecție în cotețul unui câine

Raluca insistă asupra faptului că oamenii sunt artizanii promovării localității. Inclusiv prin intermediul paginilor de socializare, dacă te ocupi cum trebuie de asta, spune ea. „Au impact foarte mare fotografiile postate de la proiecte în care oamenii sunt cei puși în lumină. Chiar mai mare decât cele cu peisaje, deși avem niște peisaje uimitoare. Să vezi oameni simpli, să asculți povești, întotdeauna aceste lucruri au atras”, susține Raluca.
Promo prin delectarea turiștilor ce vin în comună, promo pe facebook, promo printr-un film de promovare, prin muzeul particular al familiei Țențu, dar și datorită colecției de costume populare a lui Ionuț Fintoiu. „Când am început să punem accentul pe expunerea costumului popular au fost ceva rețineri. Costumul era atât de devalorizat, încât unora dintre femei le-a fost jenă să vină îmbrăcate de acasă, chiar dacă una doar trecea strada la centru. Deci cumva mentalitatea era că e ceva rușinos. Costumele erau date de pomană și vândute pe mai nimic. Prietenul Ionuț Fintoiu are acum o colecție de o sută și ceva de costume, iar una dintre ii a fost găsită în cotețul unui câine. O alta era folosită la ștersul pe jos. Și sunt costume care valorează mii de euro. Însă, dincolo de valoarea comercială, ele reprezintă ceva mult mai mult!”, spune Raluca.

Iar un ultim element care întregește ansamblul promovării turistice a stațiunii Dâmbovicioara a apărut chiar în acest an. Un punct gastronomic local deschis în Podu Dâmboviței. Primul din județ. „E o metodă simplificată ca o gospodărie țărănească să poată să ofere mâncare unui număr de maximum 12 persoane. Mâncare din propria gospodărie, având o formă juridică și autorizările necesare. Astfel e încurajată comunicarea, conexiunea cu gazda. Îi poți arăta turistului animalele din gospodărie, cum se face mâncarea, nu e neapărat ca la pensiune sau la restaurant. Nu doar stai pur și simplu la masă”, explică tânăra de la centrul de informare.

Mai mulţi nou veniţi decât cei de baştină

Foarte interesant este faptul că, în timp, la Dâmbovicioara numărul localnicilor a fost depășit de celor care s-au stabilit în comună. „Sunt mai multe case de vacanță în comună decât case ale rezidenților. Adică sunt mai multe ale oaspeților noștri. Și sunt oameni deosebiți. Unii s-au stabilit aici, sunt familii care au copii la școala din comună. Unii sunt la pensie și s-au retras la noi. Spre exemplu, o familie din Galați a deschis la noi o pensiune și acum locuiește aici”, spune Raluca.

Iar cei care nu s-au stabilit în Dâmbovicioara nu ezită să revină ca turiști. Tot timpul anului, deja s-a depășit faza în care afluxul de vizitatori era mare doar în sezon, adică pe timpul sărbătorilor de iarnă și de Paște. Printre ei se află și persoane care prima dată vin la centrul de informare pentru a o cunoaște personal pe Raluca Busioc, după ce au făcut cunoștință în mediul online. Iar a doua oară trec prima dată tot pe la Raluca, să o salute! „Am avut grijă să nu semene proiectele derulate prin centru, pentru a-i atrage din nou, să-i fidelizez pe turiști. Mai ales că îmi doresc să fim o comunitate care oferă ceva, nu doar un centru de informații. Iar oamenii din localitate intră treptat în circuitul turistic”, susține Raluca.

Citește și Inedit! Locul 10 ATP a vizitat nordul judeţului / Muguruza a ajuns la Peştera Dâmbovicioara, invitată de o fostă tenismenă din Fundata

Premiere de la ANTREC, dar şi răsplată prin emoţie

„Trebuie să scoatem în evidență ce avem. Altfel, alternativa e să ne plângem… Fă rai din ce ai, cum se spune”, așa vede Raluca ideea promovării localității natale, a oamenilor și a tradițiilor. De aceea nu a surprins faptul că în acest an Centrul de Informare și Promovare Turistică Dâmbovicioara a primit un premiu special la „Margareta de Aur” din partea Asociației Naționale de Turism Ecologic și Cultural din România. Pentru implicarea în organizarea și promovarea manifestărilor precum „Șezătoare de 1 Decembrie” sau „MărIE în Ie”. Manifestări derulate și în acest an de Florii, de Ziua Costumului Tradițional, a Iei, de Ziua Picnicului, „Pe urmele haiducilor” sau pe „Drumul brânzei de burduf”… „Când vin la noi, mulți își aduc aminte de copilărie și de bunici, mai ales atunci când gustă din bunătățurile locale. Nu e nevoie de prea mult pentru a trezi o emoție și asta contează foarte mult”, conchide Raluca Busioc.
Cătălin Ioan Butoiu

Citește și Ziua Naţională a Costumului Tradiţional Românesc, marcată printr-o paradă specială la Mioveni

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *