Web Analytics
scris miercuri, 08.03.2023

Pastila de frumos. Reorganizarea învăţământului agricol

Mă refeream, într-o ediție trecută, „Elev de liceu tehnic”, la necesitatea reorganizării, pe baze noi, a învățământului agricol românesc, cel preuniversitar fiind aproape dispărut. Iată că, în Monitorul Oficial al României Nr. 43, din 16 ianuarie 2023, apare modificarea unei liste cu 59 de unități, denumite „licee tehnologice cu profil preponderent agricol” în care, printr-un Ordin comun al ministrului Educației și al ministrului Agriculturii, sunt nominalizate respectivele unități, pe județe. Nu știu de ce, printr-un simplu ordin al miniștrilor și nu prin Parlament – cu o consultare mai largă și așezare serioasă, poate printr-o prevedere legislativă care să pună în poziția necesară rolul învățământului în redresarea agriculturii noastre în totală derivă.

Pastila de frumos. Reorganizarea învăţământului agricol

Judecând după județul Dâmbovița, pare a avea în față o alegere nerațională, fără a se ține seama de zonarea agriculturii în teritoriul românesc; au dispărut două centre specializate, cu tradiție, respectiv liceul piscicol de la Nucet (ce bază materială?!) și liceul pomicol Voinești, din cadrul renumitei stațiuni de cercetări! Nu cunosc suprafața și gradul de diversificare și specializare al agriculturii din județul Botoșani, ordinul nominalizează, însă, trei unități de învățământ agricol (cel mai mare), care și-au atribuit și nume curioase (Petru Rareș, Vlahuță și Demostene Botez?!). Argeșul figurează numai cu Liceul Tehnologic „Constantin Dobrescu” din Curtea de Argeș…

Întrebându-mă, am încercat să verific, într-o oarecare măsură, seriozitatea respectivului ordin, deplasându-mă la Curtea de Argeș, la respectivul Liceu Tehnologic, cu profil „preponderent agricol”. Am fost primit de câteva profesoare, între care doamna directoare, cu diplomă de medic veterinar. Ca fost elev al liceului, 1948-1949, denumit atunci Școală Medie Tehnică Horticolă, am venit ca la o revedere, după 74 de ani. Multe clădiri în incinta-gard în gard cu Mănăstirea Curtea de Argeș, internat, cantină, sălile de clasă – bine dotate. Restul bazei materiale pentru practica elevilor – inexistentă… Cele 33 ha de la Noapteș, unde efectuam practica, întreținându-le efectiv, aparțin de Domeniul statului, dar sunt arendate pentru alte actvități economice. De altfel, structura actuală a învățământului constă într-o singură clasă de liceu, de profil veterinar (precum diploma doamnei directoare) și trei clase profesionale: brutari – patiseri, manageri comeciali, turism! Încerc o mare deziluzie; nicio clasă horticolă-pomicolă, nici la C. de Argeș, nici la Voinești-Dâmbovița, în inima pomiculturii românești.

Citește și Pastila de frumos. Piaţa Primăriei – o sugestie

Am în față un fel de raport, deosebit de sugestiv, al unui grup de „profesori români în căutare de soluții salvatoare în Europa”, desigur referitoare la disputele actuale pe marginea ”legilor învățământului” în cadrul proiectului „România educată”. Regăsesc un capitol intitulat: „Brand școlar: lavandă, vin și paste”, urmat de textul „Lanuri întinse de lavandă, brand propriu de paste, vinul vândut sub marca școlii sunt reușitele unui liceu agricol din regiunea Pescara. Rodul muncii întreprinse în cadrul liceului ajunge direct pe piață”. Îmi amintesc de ceva similar (mai mic, însă) pe care l-am trăit în 1947), ca elev al Liceului Tehnic Horticol Băneasa, București, când, împreună cu un profesor (Manole Bulboacă), ne deplasam adesea în București la marile restaurante pentru a valorifica roșii și ardei iute, produse în serele liceului nostru, supravegheate de dl. profesor.
O reorganizare rațională, consistentă, ar presupune asigurarea obligatorie a unei baze proprii pentru practica elevilor (în multe situații, preluarea fostelor loturi didactice).

De ce nu, o Direcție specializată a Învățământului agricol în Ministerul Agriculturii (cum a mai fost) care, în afara asigurării de fonduri pentru administrare, să aibă competențe în stabilirea structurii învățământului, dând prioritate disciplinelor de specialitate majore, și nu pulverizării în minispecialități precum brutari, patiseri, ospătari, chelneri ș.a. Și în acest domeniu, necesarele speranțe să le mai nutrim, încă!
Dr. ing. Ilarie Isac

Citește și Pastila de frumos. Elev la liceu tehnic

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Adrian Mutu a votat în Italia

Adi Mutu este unul dintre cei mai cunoscuți fotbaliști români. Fostul atacant nu s-a ferit să-și...

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită