Pacienţi lăsaţi pe hol la Unitatea de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean

de | 10.12.2021 10:39 | Actualitate, Dezvăluiri, Politica si Administratie

Avocatul Poporului a intrat pe fir după un reportaj cu camera ascunsă la UPU. Cum explică cei de la SJU imaginile neputinței și care scot la iveală o serie de probleme cronice ale sistemului sanitar argeșean

Imaginile filmate de către un telespectator în Camera de urgențe a UPU Argeș şi trimise la Antena 1 la “Fii Observator”, cu pacienți care așteptau pe holuri, la urgență, să fie băgați în seamă și chiar cu un tânăr târându-se pe jos, au stârnit indignare, dar și o anchetă a Avocatului Poporului. Reportajul difuzat în luna august a relevat cum așteptau pacienții cu orele înainte de a beneficia de îngrijirile medicale necesare. Așa că Biroul Avocatului Poporului din Pitești a cerut de la conducerea SJU informații privind organizarea gărzii în serviciul UPU la acea dată, numărul pacienților care s-au prezentat, precum și numărul cadrelor medicale aflate în serviciul de gardă.

Citește și Fraţii Rădulescu au găsit înţelegere la Consiliul Local Piteşti / Blocul de 6 etaje ridicat lângă depozitul de armament merge mai departe

„Actul medical în UPU este îngreunat din cauza deficitului de medici de urgență, ceea ce duce la creșterea timpului de așteptare în triaj și, implicit, a nemulțumirii”, recunoaște SJU Argeș

Din răspunsul UPU și dintr-o adresă a SJU din 29 octombrie 2021 rezultă că, în cadrul Unității de Primiri Urgențe, își desfășoară activitatea 12 medici cu normă întreagă, un medic cu jumătate de normă și 5 medici stomatologi la cabinetul de medicină dentară de urgență. De asemenea, în această unitate sunt ocupate 58 de posturi de asistente medicale și 68 de posturi aferente personalului auxiliar – brancardieri, infirmiere și îngrijitoare. În medie, pe zi, în anul 2021 la UPU s-au prezentat în jur de 160 de pacienți, dar numărul acestora a fost și mai mic, dar și mai mare, în funcție și de situația epidemiologică.

În spațiul de primire triaj supravegherea pacienților este realizată de asistentul de triaj, care se schimbă la 4 ore (în 24 de ore își desfășoară activitatea 6 asistenți de triaj, câte 3 pe tură). Dacă starea unui pacient aflat în așteptare în triaj se agravează – în termenii protocolului național de triaj acest lucru traducându-se prin schimbarea codului, de exemplu, din verde în galben – asistentul de triaj comunică medicilor și se eliberează în cel mai scurt timp un pat din zonele de tratament, pentru primirea pacientului. Potrivit răspunsului oferit de conducerea unității medicale, protocolul de triaj nu impune prezența unui medic, dar nici nu ar fi posibil, în condițiile în care se lucrează cu doi, maximum trei medici pe tură. Se recunoaște că, “în fapt, actul medical în UPU este îngreunat din cauza deficitului de medici de urgență, ceea ce duce la creșterea timpului de așteptare a pacienților în triaj și, implicit, a nemulțumirii din partea acestora…”, aspect considerat specific unităților de primiri urgențe din toată țara.

Citește și O poveste de dragoste şi de profesie / Un medic hindus s-a îndrăgostit de o dentistă din Mioveni şi lucrează acum la Spitalul Judeţean

Pacienții stau și 6-7 ore la coadă la computerul tomograf

În plus, Laboratorul de Imagistică se confruntă cu un mare deficit de personal, cu mare greutate reușindu-se acoperirea gărzilor, o singură gardă/tură la CT deservind atât pacienții din UPU, cât și pe cei internați. Numărul investigațiilor CT efectuate în primele șase luni ale anului în curs a fost de 6.620. Astfel încât investigația completă a pacienților UPU, înainte de a fi luată decizia de internare de către medicii specialiști, presupune, de multe ori, ca acel pacient să stea în urgență 6-7 ore până când este internat. Iar perspectivele nu sunt îmbucurătoare, întrucât în luna noiembrie nu a fost scos la concurs niciun post pe radiologie imagistică, iar în lunile trecute oricum nu s-a prezentat niciun candidat nici pentru această specialitate și nici pentru medicina de urgență.

La UPU se prezintă, zilnic, pacienți cu trimitere care nu și-au găsit loc în ambulator și care preferă să stea chiar și jumătate de zi la urgență pentru a fi consultați de un specialist, pacienți care cer să le fie făcute pansamente la 2-3 zile. Aici este vorba despre incapacitatea sistemului de asistență primară, a medicinei de ambulator, precum și a medicinei la domiciliu (inexistentă), să acopere nevoia de asistență a unei categorii de pacienți care apelează la UPU pentru că nu au altă soluție, spune conducerea Spitalului Județean.

Citește și Dr. Tiberiu Irimia, membru în Comisia de Urbanism din CL Piteşti: „Blocuri de multe etaje într-un cartier de case nu voi accepta să se mai construiască în Piteşti”

Bătrânii din azilele de pe raza județului sunt aduși tot la UPU pentru tratarea escarelor și schimbarea sondelor urinare

O altă problemă, cu caracter general pentru unitățile de primiri urgențe, este generată de creșterea numărului centrelor sociale dedicate persoanelor vârstnice, dar care nu își asumă partea de îngrijire medicală pentru patologia cronică, așa cum sunt, de exemplu, escare care trebuie pansate, sonde urinare care trebuie schimbate, pentru care bătrânii sunt aduși în unitățile de primiri urgențe. Un pacient adus în UPU de la 20 km, de la un centru pentru persoane vârstnice, pentru pansarea unei escare va rămâne în așteptare câteva ore bune până când o ambulanță va fi disponibilă să-l ducă înapoi, recunosc cei de la SJU.

Având în vedere aspectele descrise cu privire la asistența primară la UPU, președintele CJ Argeș a fost solicitat să analizeze oportunitatea instituirii unei proceduri interne și interinstituționale astfel încât prezentarea persoanelor vârstnice din centrele de îngrijire în UPU pentru afecțiuni care necesită intervenții de complexitate redusă să fie evaluată prin servicii de asistență medicală specifice furnizate fiecărui centru și, acolo unde se impune, să se facă programare în policlinica Spitalului Județean de Urgență, la medicul specialist.

Citește și „Ne gândim să dăm în judecată Primăria. Nici măcar nu ne-a trimis înştiinţare privind viitoarele blocuri”

Distribuie!

Articol scris de Alina Crangeanu

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii