Web Analytics

Lecţia de drept. Contestarea documentelor justificative ale consumului de energie electrică

de | 5.12.2019 13:13 | Opinii

Documentele justificative ale consumului de energie electrică (nota de constatare, factura fiscală, procesul-verbal de stabilire a despăgubirilor, bonul de mișcare contor electric etc.) nu au calitatea de acte juridice, indiferent dacă sunt emise sau nu în baza unui contract, acestea fiind doar mijloace de probă cu privire la consum.
Prin urmare, nu se poate cere pe cale de acţiune în justiţie constatarea nulităţii acestor documente, eventualele deficienţe privind conţinutul lor putând fi invocate ca apărări vizând forţa probantă a acestora pentru pretenţiile înscrise în cuprinsul lor de emitent.
Dar clientul final poate să conteste valoarea unei facturi direct la furnizor, care este obligat să analizeze temeinicia sesizării şi să comunice rezultatul în termenele prevăzute de Standardul de performanţă pentru serviciul de furnizare sau în contractul de furnizare/de prestare a serviciului de reţea.
Dacă furnizorul comunică clientului final că factura iniţială este corect emisă, cuantumul şi termenul de scadenţă specificate pe factură nu se modifică, iar în situația în care se constată că factura a fost greşit calculată o anulează şi emite un nou document, cu decalarea corespunzătoare a termenului de plată.
Atunci când clientul final achită factura, dar se dovedeşte, ulterior efectuării plăţii, că suma facturată a fost mai mare decât cea corect calculată, contestaţia fiind justificată, furnizorul îi restituie diferenţa dintre suma încasată şi cea corect calculată, inclusiv penalităţi pentru suma încasată necuvenit, egale cu nivelul majorărilor/penalităţilor de întârziere prevăzute în contract pentru neplata la termen, de către clientul final, a facturilor de energie electrică, pentru perioada dintre data plăţii efectuate şi data la care se regularizează/restituie suma încasată nejustificat.
În cazul în care părţile nu ajung la o înţelegere cu privire la valoarea facturii, acestea pot apela, de comun acord, la una dintre modalităţile de soluţionare extrajudiciară a disputelor care sunt oferite de entități neutre, extrajudiciare – conciliatori, mediatori, arbitri, ombudsmani, platforme pentru reclamațiile consumatorilor, iar scopul lor este să faciliteze întâlnirea dintre client și comerciant în vederea soluționării litigiului
Există un număr mare de cereri în justiţie formulate de consumatori care au ca obiect anularea ca nelegale a facturilor emise de către furnizor şi eventual a notelor de constatare întocmite cu ocazia diverselor controale, note care aparent stau la originea emiterii celor dintâi.
Deşi am precizat că documentele justificative ale consumului de energie electrică nu sunt acte juridice, astfel că este inadmisibilă promovarea la instanța de judecată a unei acţiuni având ca obiect anularea lor, totuși, în situaţia în care facturile au o valoare exagerat de mare şi se constată că acestea nu respectă cerinţele de formă şi fond pentru emiterea lor, demersul de a solicita instanţei de judecată anularea apare ca legal şi îndreptăţit.
Astfel, există o serie de acţiuni în justiţie prin care s-a solicitat anularea facturilor întocmite de furnizorul de energie, care au fost admise de instanţele de judecată.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii