Web Analytics
scris miercuri, 13.11.2024

Industria auto din Europa nu se simte bine, VW a anunţat pierderi colosale. Cum avem grijă de Dacia?

Nu e neapărat nevoie să fii interesat de economie și să urmărești site-urile de profil, ca să fi aflat că un vânt rece, pesimist, suflă prin birourile companiilor care până de curând se lăudau cu cifre de afaceri și cu vânzări în creștere.

Industria auto din Europa nu se simte bine, VW a anunţat pierderi colosale. Cum avem grijă de Dacia?

Pe de o parte, se dă vina pe concurența venită din China, țară ale cărei competențe în domeniul auto erau privite cu un zâmbet superior cu doar 5 ani în urmă. Pe de altă parte, se invocă lipsa de viziune a celor care fac legea la Bruxelles, și care, în numele luptei pentru reducerea emisiilor de carbon, au impus norme care omoară din fașă competitivitatea constructorilor europeni.

Audi e și el gripat și anunță închiderea uzinei din Bruxelles

La urma urmei, de ce ne-ar păsa nouă de subiectul ăsta, când avem atât de multe subiecte de actualitate? Ne pregătim de ultimul capitol al unui sezon de alegeri parcă mai zglobiu decât oricând, din care nu lipsesc detaliile suculente și dezvăluirile care ar face deliciul unei piese a genialului Mușatescu.
De fapt, ne privește mai mult decât suntem pregătiți să recunoaștem.
Volkswagen, cel mai mare constructor european, emblema atât de admiratului „Made in Germany”, a anunțat acum câteva săptămâni pierderi colosale, după scăderi ale vânzărilor și profitului nemaivăzute de decenii. Ca să iasă din impas, Volkswagen se pregătește să închidă trei uzine în Germania, să trimită acasă mii de angajați și încearcă să ajungă la o înțelegere cu sindicatele pentru a obține un nou acord salarial care înseamnă nici mai mult, nici mai puțin, decât o scădere a salariilor cu 10% pentru muncitorii rămași după concedierile aferente.

Audi, altă marcă a conglomeratului german, i-a luat-o înainte și a demarat deja demersurile de închidere ale uzinei sale din Bruxelles (în mod ironic, tocmai cea din capitala Europei, acolo unde se iau măsurile văzute ca sinucigașe pentru industria auto de pe continent), și aceasta după ce a anunțat scăderea cu peste 90% a profitului său trimestrial.
E prea departe de noi toată această realitate? Din păcate, nu e deloc așa. În trena companiilor auto se află sute de furnizori de componente, a căror activitate depinde strict de starea de sănătate a marilor clienți. Potrivit unui studiu recent, până în 2035, peste 190.000 de locuri de muncă ar putea dispărea din industria auto din Germania. Schaeffler, unul dintre marii furnizori ai Volkswagen, a anunțat deja concedieri masive. Inclusiv în România. Continental are, de asemenea, probleme.

Citește și Dezvăluiri: Elena Lasconi a primit casă de la ANL, alături de nume grele ale „sistemului”

Până acum, Dacia a fost un factor de prosperitate în România

Și aici ajungem unde ne doare, de fapt.
Ne-am obișnuit în ultimii douăzeci de ani ca Dacia să fie unul dintre factorii de prosperitate ai României și ai Argeșului – cel mai mare producător auto din România, cel mai mare angajator din județ, cel mai mare contribuitor la bugetul local, cel mai, cel mai… Am luat de bună prezența sa ca un factor de stabilitate pentru mii de familii care își datorează bunăstarea unei companii solide.
Ne bucurăm că este așa, dar o întrebare aproape că se impune de la sine: dacă industria auto europeană gâfâie, chiar avem motive să ne imaginăm că în colțul nostru din Argeș suntem feriți de efectele pe care le percep nemții la ei acasă?

În fond, România nu are infrastructura de care beneficiază Volkswagen în Germania, nici pe cea de care se bucură Renault în Maroc, unde se produc mașini Dacia de ceva timp, și nici pe cea din Turcia, unde se va produce de acum noul Duster cu sigla Renault.
„Provocările pentru industria auto sunt foarte mari în contextul actual”, avertiza primul ministru Ciolacu acum o săptămână, după întâlnirea cu sindicaliștii de la Dacia. Să sperăm că Renault are soluții să răspundă la toate aceste provocări. Dar asta nu înseamnă că nu sunt posibile și măsuri de restructurare la care nu am fi îndrăznit să ne gândim până acum. Și la care cu siguranță nu se gândeau până de curând nici salariații de la VW…
Iulian Radu

Citește și 135 instituții educaționale din 40 de județe ale țării vor primi 2.000 de calculatoare prin proiectul Dăm Click pe România

Citește și 164.202 salariați în Argeș, la final de august. Câți bani au luat

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Nici PSD Argeş nu mai este ce a fost

PSD a câștigat matematic alegerile în Argeș, însă e departe de gloria și procentele de altădată. Realitatea scorului din teren e mascată într-un...

Din ediția tipărită

Elena Lasconi

De ce a votat Lasconi pe Mihai Bravu

Câmpulung, dragostea mea, nu a mai fost locul în care Elena Lasconi să voteze! De data aceasta, ținând cont de miza scrutinului, primărița de Muscel...