Web Analytics

Georgeta a luat 10 la examenul de titularizare, dar n-a primit decât un post de suplinitor

de | 30.08.2012 12:06 | Dezvăluiri

# O poveste amară despre un învăţământ strâmb. Poţi învăţa de 10 pentru examenul de titularizare, poţi lua această notă după o muncă de Sisif şi, totuşi, nu poţi găsi în învăţământul argeşean decât un post de suplinitor.    Asta şi pentru că modalitatea de organizare şi de susţinere a concursului de titularizare din acest an a avut numeroase puncte slabe: s-a modificat programa pentru concurs cu câteva săptămâni înainte de susţinerea lui, eliminându-se componenta ştiinţifică a examenului, profesorii debutanţi au fost din start dezavantajaţi, iar în cadrul inspecţiei la clasă s-a putut strecura subiectivismul, drept dovadă faptul că mulţi dintre profesorii care au obţinut note mari la predare, au luat note mai mici de 5 la scris. Toate acestea au culminat cu inexistenţa posturilor de titular pentru candidaţii care au obţinut note foarte mari atât la scris, cât şi la proba practică. Un caz concret este cel al Georgetei Păunescu, o tânără profesoară de Limba şi Literatura Română din Topoloveni, care, deşi a obţinut nota maximă la proba scrisă pentru disciplinele din învăţământul primar, s-a văzut în situaţia de a accepta un post de suplinitor.

A învăţat 4 ani ca să obţină doar un post de suplinitor

Georgeta Păunescu nu s-a mulţumit să rămână doar cu profesia de învăţătoare, dobândită în urma absolvirii Colegiului Pedagogic „Carol I” din Câmpulung, în anul 2002. S-a înscris, la zi, la cursurile Facultăţii de Litere, din cadrul Universităţii de stat din Piteşti, pe care le-a finalizat în anul 2006, obţinând diploma de licenţă pentru specializarea Limba şi Literatura Română. Iubeşte meseria pe care o are, deoarece îi plac mult copiii. După ce am convins-o să lase modestia la o parte, Georgeta Păunescu a acceptat să-şi deschidă sufletul şi să ne spună povestea ei: „Sunt obişnuită să tratez lucrurile cu seriozitate şi perseverenţă şi din acest motiv am fost foarte apreciată de părinţi şi de cadrele didactice cu care am lucrat”.  Am aflat astfel că tânăra are o vechime de 6 ani în învăţământ, dintre care 5 ca profesor suplinitor de Limba şi Literatura Română. A lucrat la Şcoala Nr. 6 din Piteşti, la Liceul Teoretic „Ion Mihalache” din Topoloveni şi la Şcoala cu clasele I-VIII Căteasca. A obţinut definitivatul cu nota 8,85 şi a participat, an de an, la concursul de titularizare, excepţie făcând doar anul 2006. Atunci, studentă fiind în ultimul an la Facultatea de Litere şi neavând parte de concediu de odihnă, a ales să nu mai participe la titularizare, considerând prioritară finalizarea studiilor universitare şi susţinerea examenului de licenţă. În anul următor, Georgeta a susţinut examenul de titularizare chiar pe disciplina Limba şi Literatura Română. A primit nota 8.9, o notă foarte mare pentru standardele de atunci ale concursului de titularizare, dar, deşi s-a chinuit atâţia ani să înveţe şi să se perfecţioneze, nu a reuşit să obţină un post de profesor titular.

„Cu nota 10 nu te poţi titulariza, dar cu nota 7 poţi obţine un post în Piteşti!”

În acest an, Georgeta Păunescu a participat la examen pentru a se titulariza. Nu pe disciplina pentru care s-a pregătit în cei patru ani de facultate, ci pe cea de învăţător. „La Limba şi Literatura Română exista un singur post cu viabilitate 4 ani, la Şcoala nr. 16 din Piteşti şi câteva posturi la suplinire. Erau 47 de candidaţi pentru un singur post, aşa că am decis să particip la concurs pentru învăţământul primar, unde aveam şanse mai mari de a mă titulariza”, ne-a explicat tânăra profesoară. Şi-a depus dosarul, atât la centrul 18, unde existau două posturi titularizabile în Piteşti şi unul la Ştefăneşti, cât şi la centrul 23, respectiv Şcoala cu clasele I-VIII Gruiu, Căteasca. A susţinut inspecţia specială la clasă, la amândouă centrele. La centrul 18 din Piteşti, deşi a susţinut o lecţie foarte bună, care ar fi trebuit să îi asigure nota maximă, a fost evaluată cu nota 9, iar comisia de examinare nu i-a dat o explicaţie clară pentru scăderea acestui punct. În aceste condiţii, tânăra profesoară a optat pentru susţinerea probei scrise la centrul 23, unde obţinuse la predare nota 9,85. Norocul Georgetei a fost că lucrările de la centrul respectiv au fost corectate la Iaşi, unde tânăra a obţinut nota 10 la proba scrisă. Bucuria ce a succedat aflarea rezultatului a fost însă rapid înlocuită cu dezamăgirea. Conform Inspectoratului Şcolar Argeş şi metodologiei în vigoare, Georgeta nu se putea prezenta la repartiţia posturilor din Piteşti cu nota obţinută la centrul 23, iar la acesta din urmă nu existau decât două posturi de suplinitor „păstrate” pentru bursierii care aveau contract cu Ministerul Educaţiei, fapt pe care conducerea şcolii „omisese” să îl menţioneze atunci când tânăra profesoară şi-a depus dosarul pentru înscrierea la concurs. „Înainte de şedinţa de repartiţie am aflat că posturile de la centrul 23 erau pentru bursierii care aveau contract cu MECT. Am  făcut sesizări la Ministerul Educaţiei privind această chestiune. După mai multe telefoane, am fost anunţată că posturile au fost deblocate”, ne-a mărturisit singurul cadru didactic care a primit nota maximă la proba scrisă pentu specializarea învăţători. Deşi a reuşit această performanţă, Georgeta Păunescu a obţinut doar un post de suplinitor, cu viabilitate un an, la Şcoala Gimnazială Gruiu din Căteasca. Despre concursul de titularizare, tânăra ne-a spus că, din punctul de vedere al organizării, s-a bazat pe corectitudine, existând camere video care au supravegheat în permanenţă buna desfăşurare, dar că modalitatea de repartiţie a posturilor a fost una incorectă: „Modalitatea actuală de susţinere a examenului de titularizare îi nedreptăţeşte pe cei care muncesc. Nu se mai încurajează performanţa. Repartizarea pe centre dezavantajază în mod clar profesorii care vor să se titularizeze. Era clar că în unele centre se vor obţine posturi cu note mai mici, iar în altele se vor obţine cu note mai mari. Au mai fost şi alte persoane în situaţia mea. Profesori cu 9,75 nu au reuşit să se titularizeze. Dacă ar fi fost făcută o repartizare la nivel de judeţ, nu pe centre, ca acum, toţi candidaţii cu note mari s-ar fi titularizat. E greu să accepţi că, având nota 10, nu te poţi titulariza, dar cu nota 7 poţi obţine un post în Piteşti!” Georgeta Păunescu nu se descurajează, totuşi, privind lucrurile cu optimism: „Voi participa şi anul viitor. Sper ca Legea Educaţiei să se schimbe sau măcar să apară o noutate în conţinutul ei, care să îmi dea mai multe şanse să mă titularizez”.

Profesorii debutanţi sunt dezavantajaţi de actuala formă a concursului de titularizare

Cu câteva săptămâni înainte de examen au apărut o serie de modificări ale modului de desfăşurare a concursului. La proba scrisă se eliminau subiectele legate de partea ştiinţifică, concursul de titularizare axându-se doar pe didactica specialităţii. Cu alte cuvinte, Ministerul Educaţiei nu mai era interesat de cunoaşterea materiei de la disciplina pentru care candidatul susţinea concursul, profesorul putând preda elevilor orice aberaţii doreşte, atâta timp cât el se face înţeles de aceştia. Noua modalitate de susţinere a examenului pare, astfel, total opusă modului de organizare a examenelor din anii anteriori, când era testată buna cunoaştere a părţii ştiinţifice a disciplinei, deşi subiectele nu aveau, de multe ori, legătură cu situaţia concretă de la clasă. Pe de altă parte, eliminarea componentei ştiinţifice a examenului şi creşterea numărului de subiecte din didactica specialităţii dezavantajază şi descurajează din start debutanţii în învăţământ, care nu cunosc programa şi manualele şcolare şi care nu au experienţa de predare necesară pentru a rezolva astfel de subiecte.
Iustina Burcea

***

Un caz în oglindă cu cel al tinerei de nota 10 . Mihai Dumitru a obţinut post de titular la Recea, la şcoala unde director este tatăl său

Unii profesori chiar muncesc, iau note maxime şi nu beneficiază de posturi de titulari, în timp ce alţii, prin grija rudelor pe care le au în învăţământ, în funcţii mari, devin titulari pe nişte posturi păstrate cu dedicaţie pentru ei. Acest fapt este pe deplin demonstrat la Şcoala Nr. 1 Recea, unde directorul Marin Dumitru, profesor de Educaţie Fizică şi Sport, a reuşit, după 11 ani de tentative nereuşite, să îşi titularizeze fiul, pe Dumitru M. Mihai Valentin, care are aceeaşi specializare ca şi tatăl său.

În 2006, Mihai a luat 3,95 la concursul de titularizare

Am urmărit rezultatele de la titularizare ale acestuia din urmă pe listele publice ale Ministerului Educaţiei şi am descoperit informaţii preţioase privind evoluţia tânărului dascăl în şcoala păstorită de tatăl său. Nu ştim cu exactitate cum s-a prezentat Mihai Dumitru la concursul de titularizare din 2003, deoarece pagina respectivă nu mai există, dar ştim clar că, în anul 2004, deşi nu s-a prezentat la examenul de titularizare, a reuşit să obţină, prin continuitate la suplinire, 9 ore/săptămână de Educaţie Fizică la Şcoala Recea, al cărui director era, pe atunci, mama sa, Dorina Dumitru. În anul 2005, Mihai Dumitru primea, prin aceeaşi continuitate la suplinire, ore atât la Şcoala Recea, cât şi la Şcoala Deagurile. În 2006, îl regăsim pe lista candidaţilor la concursul de titularizare, cu o vechime de 5 ani în învăţământ, nota obţinută la concurs fiind însă dezastruoasă: doar 3,95. Site-ul MEC nu mai furnizează ştiri despre un posibil post ocupat de Mihai Dumitru în anul şcolar 2006-2007, dar cu siguranţă nu a fost lăsat baltă de familie, în sprijinul acestei afirmaţii venind vechimea de 6 ani trecută în dosarul său depus pentru examenul de titularizare din vara anului 2007, când, cu o notă de doar 6.10, obţine 10 ore/săptămână ca suplinitor la şcoala din comuna vecină, Izvoru, plus 4 ore la Şcoala Recea şi 5 la Şcoala Deagurile, deci chiar cu o oră mai mult decât necesarul de 18 ore/săptămână. Începând din anul 2008, odrasla directorului de la Recea se înscrie an de an la concursul de titularizare, dar se retrage de fiecare dată pe ultima sută de metri, alegând să nu mai participe. Între timp, în familia Dumitru se realizase schimbul de putere, doamna Dumitru cedându-i scaunul de director soţului ei, astfel încât orele de Educaţie Fizică aveau de acum statutul de post rezervat pentru director, fapt care îi conferea fiului de dascăli posibilitatea de a primi acele ore prin continuitate la suplinire. Din 2008 până în prezent, aspirantul la un post de titular mai acumulează câte un an de experienţă la vechimea sa în învăţământ, astfel încât, în 2012, îl regăsim pe lista participanţilor la concurs cu o vechime de 11 ani şi gradul I obţinut cu nota maximă. La prima dintre probele concursului de titularizare din acest an, inspecţia la clasă, Mihai Dumitru obţine nota 10. Am putea gândi că este un profesor eminent, dacă nu am şti faptul că a susţinut proba la centrul nr. 8, adică Şcoala Recea, unde în mod clar în comisia de examinare s-a aflat şi dl Marin Dumitru, atât ca director, cât şi ca profesor de specialitate. Nota 8.45 la proba scrisă pentru disciplina Educaţie Fizică şi Sport, deşi mică în comparaţie cu nota de la inspecţia la clasă, l-a ajutat pe suplinitorul Mihai Dumitru să obţină un post de profesor titular la Şcoala Recea. Postul ocupat de acesta cuprinde 14 ore de Educaţie Fizică şi 4 ore de opţional la Educaţie Fizică, orele de opţional fiind, în mod evident, create special de directorul Dumitru pentru a-şi ajuta fiul să se titularize. I.B.

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii