Web Analytics

Gară de 17 milioane euro pentru 30 de călători/tren, medie zilnică

de | 26.06.2013 20:09 | Politica si Administratie

# Contrastele viitoarei stații CFR Pitești # E bine că vom avea gară nouă, e rău că prețul biletului este dublu față de autobuz sau maxi-taxi. În 2011, când am auzit că vechea gară din Pitești va fi demolată și că în locul ei va fi realizată una nouă și ultramodernă, m-am bucurat. Acum, după aproape doi ani de la debutul lucrărilor, anumite cifre și detalii mă determină să fiu extrem de circumspect privind viitorul gării-minune. De ce? Aflați din materialul de mai jos.

Un bilet la InterRegio până la București costă 33,4 lei, la maxi taxi sau autobuz între 14 și 22 de lei

În urmă cu aproape doi ani, pe 28 iulie 2011, în urma evaluării și aprobării cererii de finanțare, AM POS Transport și Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA semnau contractul de finanţare pentru proiectul „Modernizarea unor stații de cale ferată din România – Stația de cale ferată Pitești”. Valoarea proiectului, una foarte mare: 82.337.272 lei, dintre care 45.048.986 lei (aproape 11 milioane de euro) constituie finanțare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană. Contractul a fost atribuit, prin licitaţie deschisă internaţională, asocierii de firme SC Unicon SA – Leonard Wiess RO SRL, lider fiind SC Unicon SA. Proiectul noii Gări Sud include scări rulante, extinderea clădirii Gării peste căile de tren, precum şi crearea de noi locuri de muncă.
Proiectul, început în iulie 2011, are ca termen de finalizare luna februarie a anului viitor, însă este greu de crezut că termenul va fi respectat, mai ales că vechea gară nu a fost nici acum demolată. Problema cea mai mare în cazul viitoarei gări a Piteștiului nu este însă termenul de finalizare, ci faptul că investiția foarte mare nu se justifică în actualul context în care CFR rămâne fără… călători. Statisticile arată că, numai în ultimii cinci ani, numărul acestora a scăzut dramatic cu 37% , inclusiv în ceea ce privește Piteștiul. O altă bizarerie: de trei ani, la Pitești nu a mai venit niciun investitor străin major, în schimb vom avea gară ultimul răcnet. Transportul feroviar de călători nu mai are mult până la a ajunge în colaps, din cauza condițiilor proaste din trenuri, a infrastructurii depășite și a… prețurilor. Pentru ruta Pitești-București Nord, un bilet cls a II-a la trenul InterRegio (vechile trenuri rapid și accelerat) costă 33,4 lei. Spre comparație, prețul pentru transportul cu microbuzul sau autocarul pe ruta Pitești-București este cu mult mai ieftin: între 14 și 22 lei. Dacă vrei să mergi cu un tren Regio (denumirea „europenizată” a trenului personal) și să faci trei ore pe calea ferată până în Capitală, plătești 14,6 lei.

Din Gara Sud pleacă lunar doar 16.740 călători, comparativ cu peste 40.000 din autogările din Pitești

Dacă luăm în calcul și numărul de călători care merg cu trenul din Pitești, comparativ cu cei care iau microbuze sau autocare, viitoarea Gară Sud  pare o investiție de-a dreptul nejustificată. După cum ne-a precizat purtătorul de cuvânt de la CFR Călători, Cornelia Bolina, „din stația Pitești sunt expediați în medie pe lună 16.740 călători. Din stația Pitești pleacă zilnic 17 trenuri.” Defalcat, asta înseamnă o medie de aproximativ 500 de călători pe zi și de doar… 30 de călători per tren pe zi. O capacitate de ocupare extrem de redusă, în condițiile în care capacitatea unui tren este de cel puțin 100 de locuri. Ca detaliu suplimentar, trebuie spus că în ultimii 20 de ani traficul de călători cu trenul de la Pitești a scăzut cu aproximativ 70%. Condiții în care viitoarea gară de lux sună de-a binelea a… tichie de mărgăritar de milioane de euro. Revenind la numărul comparativ de călători, media cumulată de călători care pleacă de la cele două autogări din municipiu este de 1.000 pe zi. Mai adăugați aici și media de aproape 350 de călători care pleacă zilnic cu microbuzele spre Capitală, din stațiiile vizavi de McDonald’s Gară. Dacă adunăm cifrele, ajungem la peste 40.000 de călători cu microbuzul ori autocarul. De două ori și jumătate mai mult decât cei care folosesc trenurile de la Gara Sud. În ceea ce privește pasagerii pentru București care merg cu microbuzul ori autocarul, numărul acestora sare lunar de 20.000, mai mult decât toți pasagerii care pleacă cu trenurile din Pitești. În total, de la Pitești pleacă în fiecare zi spre Capitală aproape 40 de curse pe… patru roți: 12 de la Autogara Nord, 6 de la Bascov și aproximativ 18-20 de lângă McDonald’s Gară.

Shirin Wheeler, purtător de cuvânt pentru Politică Regională la Comisia Europeană:  „Proiectul Gării Piteşti nu este clasificat ca un proiect major”

Am dorit să aflăm și părerea oficialilor europeni vizavi de inutilitatea viitoarei gări din Pitești, în condițiile în care transportul feroviar merge dezastruos. Rugată să comenteze acest subiect, Shirin Wheeler, purtătoarea de cuvânt pentru Politică Regională la Comisia Europeană, ne-a oferit un răspuns diplomatic.

„UE cofinanțează programele care sunt implementate conform principiului managementului împărtășit între Comisia Europeană și statul membru. Aceasta înseamnă că responsabilitatea pentru selectarea și implementarea proiectelor individuale este responsabilitatea autorităților române. Când se depun cereri pentru finanțarea proiectelor feroviare din România prin Fondul de Coeziune sau Fondul European Regional de Dezvoltare, două elemente importante ar trebui luate în calcul: costurile și beneficiile pentru regiune, ca și conectivitatea îmbunătățită. Proiectul pentru reabilitarea Gării Pitești nu este clasificat ca un proiect „major” (caz în care Comisia Europeană ar fi avut un rol mai mare). Din 2014, statele membre vor trebui să prezinte strategii de transport înainte de a primi fonduri europene.”
Material realizat de Denis Grigorescu

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii