Web Analytics

„DGA poate cerceta pentru corupţie şi civili, nu doar poliţişti”

de | 15.03.2012 20:52 | Actualitate

# Interviu cu șeful Direcției Generale Anticorupție Argeș, comisarul șef Marius Mârzacu.

# Domnule comisar-șef, aveți în coordonare o structură a cărei activitate este mereu în atenția mass-media, dat fiind faptul că foarte multe instituții publice românești au fost zguduite în ultimul timp de scandaluri și acuzații de corupție. Pentru ca cititorii să înțeleagă care este mecanismul de funcționare al departamentului pe care îl conduceți, vă rog să ne spuneți cine și cum poate sesiza DGA-ul.
– Competența ce ne-a fost stabilită prin lege este pentru fapte de corupție comise de personalul MAI. Activitățile pe care le desfășurăm noi le facem numai în baza ordonanțelor de delegare emise de procurori. Adică urmărirea penală pentru infracțiunile de corupție este a Parchetului. Pentru orice activitate de urmărire pe care o facem trebuie să avem ordonanță de delegare de la unitatea de parchet care este titulara urmăririi penale.

”Noi nu ne ocupăm de interceptări”

# Concret, despre ce gen de activități este vorba?
– Audieri de martori, de persoane inculpate sau învinuite, percheziții, ridicări de înscrisuri, redări convorbiri telefonice sub formă de procese verbale ș.a.m.d. Cam orice ține de probațiune. Ca să nu apară vreo confuzie, precizez că noi nu ne ocupăm de interceptări. Autorizațiile de interceptare se emit de instanța de judecată, cea care este competentă să judece pe fond infracțiunea. Interceptările se efectuează de instituțiile autorizate ale statului, anume desemnate în acest scop, nu de către DGA.
# Se poate afirma că a crescut numărul sesizărilor de fapte de corupție față de anii anteriori?
– În anul 2010, DGA a desfășurat activități într-un număr de 71 de dosare, iar în 2011 în 85 de dosare; dintre acestea, Parchetul a început urmărirea penală în 4 dosare, în 2010, și în 14 în anul 2011. Au fost trimise în judecată, prin rechizitoriu, 4 dosare în 2010, și 8 în 2011. În dosarele astea, de care vă spun, DGA-ul a primit ordonanță de delegare să facă anumite activități de urmărire.

„Nu vreau să pun o pată pe nicio structură a M.A.I”

# Puteți să-mi spuneți câte dosare au fost pentru ofițeri, câte pentru subofițeri și ce structură din M.A.I a avut o pondere mai mare a dosarelor de corupție?
– Nu am voie să fac distincția câte dosare au fost pentru ofițeri și câte pentru subofițeri, pentru că e posibil ca unele dintre ele să mai fie încă în lucru. Nu pot să apreciez între structuri, nu este corect să fac această apreciere. Pentru că un funcționar dintr-o instituție, dacă săvârșește o infracțiune, este el responsabil, nu instituția în sine. Aveți dv comunicatele de presă de fiecare dată și chiar dacă noi nu dăm numele persoanei, dv tot îl aflați. Însă noi vă spunem acolo, unde își desfășoară activitatea acea persoană, în ce departament.
# Nu aveți o situație, un bilanț al dosarelor defalcat pe structuri?
– Se fac și bilanțuri de genul acesta, se găsesc toate pe site-ul DGA.
# Eu mă refer strict la județul Argeș, nu la o situație statistică națională.
– Materialul meu de bilanț a fost înaintat la structura centrală. Nu pot să fac o afirmație legat de o anumită structură, pentru că atunci dv ați spune că structura respectivă are cei mai mulți corupți și aș pune o pată pe structura respectivă. Noi primim ordonanțe de la Parchet privind fapte de corupție comise și de personal din alte instituții, care nu au legătură cu personalul MAI, adică și de civili. Deci din orice structură, chiar și civili, care nu fac parte din structurile MAI. Avem calitate de poliție judiciară, conform Codului de procedură penală. Dacă este vorba de fapte de corupție putem instrumenta, dacă avem delegare, orice persoană, chiar dacă nu face parte din MAI.

„Dacă lași omul liber să facă ce vrea… e deja o vulnerabilitate”

# Pentru că se apropie alegerile, se vor lua măsuri speciale pentru prevenirea de fraude electorale determinate, spre exemplu, prin mituirea agenților care păzesc secțiile de votare și accesarea frauduloasă a buletinelor de vot?
– În momentul în care avem un act de sesizare, urmăm aceeași procedură. La noi, la DGA, activitățile de prevenire le facem în cadrul structurilor MAI. Nu putem merge în alte instituții pentru a face activități de prevenire. Dosarul se înregistrează ca oricare altul. Nu înțeleg ce măsuri speciale ar trebui luate. Oricum se derulează activități preventive săptămânal cu structurile. În funcție de riscuri, de vulnerabilități, în funcție de dosarele care au fost instrumentate.
# La ce vă referiți când vorbiți despre vulnerabilități? Puteți să exemplificați?
– Păi orice post are anumite vulnerabilități. Vă dau un exemplu general: lipsa unui control al șefilor asupra subordonaților, cu privire la respectarea termenelor, la modul de înregistrare. Dacă lași omul liber, să facă ce vrea… e deja o vulnerabilitate. Are un contact mai mare cu cetățeanul, automat este o vulnerabilitate, pentru că este un risc identificat.
# Mi-ați spus că nu lucrați doar în dosare privind exclusiv personalul MAI, ci și alte structuri. Pentru că recent, la Penitenciarul Colibași, a fost sesizată o tentativă de mituire a unui funcționar, de către un deținut, vă rog să îmi spuneți dacă au mai existat situații precedente similare la această instituție.
– Nu pot să vă spun mai mult decât deja vi s-a spus în comunicatul de presă despre dosarul respectiv. Nu pot să vă răspund și nici nu dețin adevărul absolut pentru că nefiind vorba de personal al MAI pot exista dosare la unitățile de Parchet, iar eu n-am de unde să știu lucrul acesta. Noi am luat contact cu acest dosar când am primit ordonanță de delegare de la Parchetul Tribunalului Argeș, iar dosarul este în faza de urmărire, care este nepublică.
# În ce privește aderarea României la Spațiul Schengen, Olanda a condiționat acordul său de existența a două rapoarte MCV pozitive, pe corupție și crimă organizată. S-au transmis măsuri speciale, de la centru, în acest sens, către structurile teritoriale?
– Aceste demersuri le poate face numai structura centrală a DGA. Noi la nivel local desfășurăm activități de prevenire și combatere zi și noapte, nu în funcție de un anumit eveniment, ci în funcție de sesizarea faptelor de corupție. De asta avem și linia telefonică TelVerde. În relațiile cu alte instituții din țară, alte organisme din afară, din exterior, este competența structurii centrale, nu a noastră, la nivel teritorial. E adevărat că activitatea noastră se vinde foarte bine, cum se spune în termenii dv, dar noi nu putem să vă spunem mai mult decât se poate aduce la cunoștința opiniei publice.
Adriana Gândilă

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii