Web Analytics

Dezvăluiri. Sclavie modernă la un transportator din Argeş. Cum sunt exploataţi şi intimidaţi şoferii

de | 26.07.2018 14:19 | Dezvăluiri

# Angajatorul: „Suntem o firmă cu angajaţi destul de mulţumiţi… Dacă vin aurolaci de-ăştia..!”

Un angajat al SC Transcom Danmar SRL din Corbi își cere drepturile salariale pentru cele două luni în care a lucrat ca șofer de transport internațional, în condiții numai de el știute: 27 de mii de kilometri parcurși, mâncând din sacoșă și dormind, cel mai adesea, în cabina dubei cu care nici el nu ştie ce transporta. Și, în plus, fără respectarea dreptului legal la repaos. Asta în condițiile în care, mai spune șoferul, din cea mai mare parte a diurnei primite a fost nevoit să suporte reparația mașinii și taxele de drum interoperabile în țările europene. În momentul în care a îndrăznit să-și ceară drepturile, și-a pus angajatorul în cap, iar acum este cercetat disciplinar pentru că a lipsit când, spune el, avea dreptul la liber. Consideră că la mijloc e o încercare de intimidare a sa, mai ales că în lupta pentru banii pe care îi cere n-are decât un exemplar nesemnat al contractului de muncă încheiat, în luna mai, cu angajatorul și o fișă a postului, aceasta din urmă fiind și singurul înscris care poartă ștampila firmei aflat în posesia angajatului. Potrivit tânărului, cazul său n-ar fi singular. De cealaltă parte, angajatorul spune că actele de încadrare sunt în regulă, nu dorește să comenteze situația, dar îl jigneşte pe salariat.

În luna mai a acestui an, când s-a angajat ca şofer de autoturisme şi camioane la SC Transcom Danmar SRL, Narcis Ion a fost tentat de suma promisă de angajator la suta de kilometri, superioară ofertelor unor firme concurente. Deși i s-a părut dubios încă de la început că nu a primit, după cum mărturisește, la angajare, un exemplar al contractului de muncă.
„Eu am sesizat că respectivul contract este semnat doar de mine, nu şi de ei, dar mi-au zis că aşa e mai nou, că trebuie să-l semneze doar pe al lor, cel care rămâne la firmă, şi că ce ne dă nouă nu se semnează. A pretextat că nu mai e obligatoriu să se semneze şi ce ne dă nouă”, spune tânărul.
A început cursele înternaționale la scurt timp după angajare și a lucrat până spre sfârșitul lunii iunie.
„Am plecat cu avionul în Spania, să preiau o maşină pe care un alt angajat a lăsat-o când a plecat de la ei, tot din lipsa banilor. Am încărcat din Portugalia, am făcut toată Europa, trei-patru săptămâni… Am venit acasă, le-am lăsat maşina aia, am luat altă maşină la câteva zile, apoi a trebuit să fac iarăşi 4000 de kilometri în trei zile până în Portugalia. Am descărcat în Portugalia şi am stat trei zile pe parcare, că n-am avut cursă. După a patra zi mi-au dat cursă din Portugalia în Bucureşti. Am ajuns în Curtea de Argeş, am rămas duminică acasă, luni dimineaţă am plecat la descărcat…”, povestește tânărul despre jobul său.

„Mi-au băgat 500 de euro avans diurnă, din care am plătit 427 de euro reparaţia la maşină în Ungaria”

Potrivit angajatului, în tot acest timp, deși, teoretic, banii de diurnă îi erau virați pe card, în realitate, indirect, era forțat ca din acele sume să plătească diverse cheltuieli ale firmei: reparațiile mașinii, vignetele valabile în străinătate/ telecom-urile (taxele de drum interoperabile în țările europene) etc., rămânând, practic, fără bani de întreținere.
„Spre exemplu, mi-au băgat 500 de euro avans diurnă, din care am plătit 427 de euro reparaţia la maşină în Ungaria şi 63 de euro la hotel (nr. – una dintre puținele dăți în care a beneficiat de cazare), că nu ne-au lăsat cei de la Opel să stăm la ei în curte, de vineri seara până luni, când s-au apucat de lucru la maşină”, mai spune angajatul.
Ultima cursă a fost și picătura care a umplut paharul.
„Marți, la ora 9, am plecat din Spania cu maşina. Joi dimineaţă, la ora 10 am fost în Piteşti, 4000 de km, timp în care am dormit două ore pe noapte. Am venit, am predat maşina cuiva de la firmă. A rămas că pleacă el să descarce în Bulgaria. Înainte cu câteva zile am cerut să-mi bage şi mie ceva din bani… Au zis «îţi dau bani, dar să mergem la notar. Facem o hârtie prin notariat»”, mai povestește Narcis Ion.
Procedura propusă de angajator i-a dat de gândit tânărului, care s-a întrebat dacă nu cumva sunt probleme cu contractul său de muncă.
„Nu înţeleg, se dă salariul prin notariat sau cum? La câteva zile, am fost sunat şi mi s-a spus că am furat banii. Banii pe care mi i-au băgat în cont. Le-am arătat că am plătit reparaţii la maşină etc., apoi la câteva zile am primit notificare acasă că nu m-am prezentat la locul de muncă, deşi eram în zilele libere”, mai povesteşte angajatul.
De altfel, tânărul mai spune că nici dreptul la zilele de odihnă nu i-a fost respectat.
„Din mai până acum am stat acasă, în total, maximum o săptămână, cu tot cu dus pe la service. În rest, a fost muncă. Toţi banii pe care i-am primit în intervalul acesta au fost sub formă de diurnă. Am extrasele de cont din care reiese că e vorba de diurnă”, spune tânărul.
Pe 3 iulie 2018 s-a trezit cu un referat și o convocare din care a aflat că este cercetat disciplinar.
„Începând cu data de 29.06.2018, salariatul A. Ion Narcis nu s-a mai prezentat la locul de muncă pentru a-şi îndeplini obligaţiile prezente în contractul de muncă şi atribuţiile de serviciu conform fişei postului. Salariatul nu a depus nicio cerere de demisie sau încetare a activităţii şi nu a justificat sub niciun fel absentarea de la locul de muncă”, se arată în referatul amintit.
În convocarea care i-a fost transmisă, angajatorul arată că „cercetarea disciplinară va avea ca obiect abaterea disciplinară pe care ați săvârșit-o și care este prevăzută în referatul (…). În cursul cercetării disciplinare prealabile, salariatul are dreptul să formuleze și să susțină toate apărările în favoarea sa (…), precum și dreptul să fie asistat, la cererea sa, de către un un avocat sau de către un reprezentant al salariaților/al sindicatului (…)”.
Lucru pe care l-a şi făcut, pentru că tânărul a contactat deja un avocat.

Avocat: „O formă de sclavie cu acte”

„Este foarte important ca angajații să înțeleagă că ceea ce semnează trebuie și realizat în practică. Ca urmare, în condițiile în care scrie că se plătește un salariu, trebuie să se arate foarte clar unde se plătește acel salariu și cum: transfer în cont, remiterea banilor și semnarea… Aceste elemente sunt foarte importante. În condițiile în care salariatul nu urmărește realizarea a ceea ce este scris în contractul de muncă, se expune abuzului, acestor forme de încălcare a contractului, formulelor de sclavie modernă: adică, una spunem, alta scriem și alta realizăm.
Bănuiesc că un contract semnat există la angajator. Categoric că nu e în regulă ca angajatul să primească un contract care nu are toate rubricile completate, care nu are semnături. Dovada că acel înscris, document este emis de angajator este că pe fișa postului apare, totuși, ștampila firmei. Angajatul nu avea de unde să ia ștampila firmei și s-o pună acolo, pe fișa postului. Este o bătaie de joc inclusiv momentul în care s-a realizat angajarea. Angajatorul și-a făcut o hârtie probabil ca să justifice la ITM că acel om este angajatul său, dar nu și-a asumat o suită de obligații, cum ar fi normal. I-a aruncat angajatului o altă hârtie, nesemnată, și, gata, te-am angajat. Sfidează modalitățile normale de încheiere a unei relații de muncă. O formă de sclavie cu acte”, a explicat, pentru Jurnal de Argeș, avocatul Liviu Stancu, apărătorul ales de angajat.

„În situaţia mea mai sunt alţi doi care au plecat”

Tânărul spune că se va adresa Inspectoratului Teritorial de Muncă și e hotărât să meargă și în instanță pentru a-și obține drepturile bănești.
„În situaţia mea mai sunt alţi doi care au plecat şi încă unul: trei. Urmează să mă întâlnesc cu unul dintre ei să văd ce acte a depus către ITM şi să fac şi eu la fel (…)”. Trebuie să mai îmi dea salariul minim pe economie pe două luni şi diferenţa pe care mai au să mi-o dea pe kilometri, în jur de 600 de euro. În ultima lună am avut 22.700 km, pentru că din banii ăştia, pe care ei mi i-au băgat ca avans diurnă, eu le-am plătit reparaţiile la maşină”, mai spune Narcis Ion.

Angajatorul Maria Mincă: „Vă rog să vă adresaţi autorităţilor să vină în control!”

Am încercat să obținem un punct de vedere și de la oficialii firmei Transcom Danmar SRL.
„Noi la firmă avem contractul de muncă semnat de el. Scrie pe contractul de muncă: «Am primit un exemplar». Dacă eu am contractul semnat de el, semnat de mine, ștampilat de mine, menționat de către el: «Am primit un exemplar», nu înțeleg care este problema… Nu vreți să vă adresați dvs. autorităților competente să vină în control la mine să vadă dacă este adevărat…?! În calitate de ce mă sunați dumneavoastră? (…) Și dacă am un punct de vedere, nu vreau să vi-l spun, care e problema?! Vă rog să vă adresați autorităților să vină în control la mine, să vadă tot ce am eu în regulă la firmă. Suntem o firmă destul de mare, cu angajați destul de mulțumiți de serviciile noastre. Dacă vin aurolaci de-ăștia..!”, spune Mincă Maria, manager transport Transcom Danmar SRL.
Izabela Moiceanu

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii