Web Analytics

Ce se întâmplă, doamna patroană? Încă un şofer rupe tăcerea în scandalul transportatorului acuzat de sclavie

de | 9.08.2018 15:00 | Dezvăluiri

# „Cât stăteam plecați, dormeam în dubă, ne spălam prin peco-uri, pe unde găseam dușuri”, dezvăluie șoferul Gabi C. (foto) # Omul spune că și-a dat demisia, sătul de condițiile de muncă și amenzile pe care trebuia să le plătească din banii lui, după ce angajatorul îl forța să facă mii de kilometri în intervale de timp care nu-i mai permiteau, pur și simplu, să se odihnească # Șoferul mai dezvăluie că, după ce și-a anunțat șefa că vrea să demisioneze, aceasta l-a acuzat de furt, acuzație infirmată chiar de beneficiarul transportului # Nu se respectau nici cele 7 zile libere după fiecare cursă în care șoferul era plecat afară o lună, iar banii aferenți zilelor de concediu i-a primit de la angajator după ce a făcut sesizare la ITM # Managerul Maria Mincă declarase anterior că “suntem o firmă destul de mare, cu angajați destul de mulțumiți de serviciile noastre. Dacă vin aurolaci de-ăștia..!” # În 2015, angajatorul a fost sancționat de ITM pentru că folosea muncă la negru

În urmă cu două săptămâni, Jurnal de Argeș publica nemulțumirile unui angajat al firmei de transport S.C Transcom Danmar S.R.L din Corbi, care relata ziarului nostru nerespectarea drepturilor sale de către angajator. Iar asta de la momentul încheierii formalităților, când i s-a înmânat un exemplar al contractului de muncă nesemnat de firmă, până la neacordarea unor sume pentru lunile în care a lucrat ca șofer de transport internațional. Șoferul, Narcis Ion, a mai dezvăluit că în tot acest timp a fost nevoit să suporte reparația mașinii și taxele de drum interoperabile în țările europene din avansul de diurnă, ceea ce l-a constrâns să se descurce cu banii rămași pentru cazare și întreținere în condiții inumane. În replică, angajatorul, Maria Mincă, într-un punct de vedere publicat în ediția din 1 august a ziarului nostru, considera că astfel de chestiuni se dispută în faţa instanţei de judecată și nu într-un ziar, pretinzând, printre altele, că nici vorbă de faptele incriminatoare invocate de angajat. În sprijinul șoferului vine însă un fost angajat al aceleiași firme, și el șofer, care arată în ce condiții a fost nevoit, la rândul său, să muncească și cum era alergat de angajator, cu încălcarea timpilor de odihnă și uneori cu încasarea unor amenzi pentru depășirea limitei de viteză și cum i s-a refuzat plata concediului de odihnă.

Gabi C., un tânăr în vârstă de 26 de ani din Pitești, povestește că a lucrat, timp de aproape un an, la S.C. Transcom Danmar S.R.L. Nemulțumirile bărbatului seamănă cu cele ale șoferului Narcis Ion (acum cercetat disciplinar), despre care Jurnal de Argeș relata în urmă cu două săptămâni. Doar că, spre deosebire de acesta din urmă, angajatul demisionar s-a adresat deja ITM Argeș.
Omul spune că și-a dat demisia în urmă cu aproape două luni, sătul de condițiile de muncă și amenzile pe care trebuia să le plătească, după ce angajatorul îl forța să facă mii de kilometri în intervale de timp care nu-i mai permiteau, pur și simplu, să se odihnească. Ba, mai mult, spune că nici cele șapte zile libere la care avea dreptul după o lună în care stătea plecat în străinătate nu i-au fost respectate, în condițiile în care, în cursele de transport internațional pe care le efectua, era nevoit să doarmă în dubă, să se spele pe unde apuca și să mănânce din sacoșă.

„I-am lăsat duba la Zalău”

După ce în mai multe rânduri ceruse firmei să-l aducă acasă, explicând că nu mai poate rezista în condițiile date, omul și-a dat demisia. S-a trezit că firma îl scoate dator și, pe deasupra, îi refuză și banii aferenți zilelor de concediu de care omul nu avusese parte și pe care firma era obligată să i le plătească.
„N-am mai vrut să mai stau, pentru că eram plecat o lună, iar acasă apucam să mai stau doar trei-patru zile. Asta în loc de o lună plecat și o săptămână acasă. Pentru că din săptămâna aia stăteam două-trei zile prin service cu duba. După ce terminam cu service-ul, se mai găsea câte ceva de făcut, apoi te suna că trebuie să pleci… Nici n-ajungeam bine, că, hai, pleacă! (…)
I-am anunțat înainte, n-au vrut să înțeleagă. Aveai cursă de 2.000 de kilometri, de exemplu… O făceai în 24 de ore, timp în care mergeai continuu. Concret: aveam cursă expres. Ne zicea «Încarci», apoi îmi dădea mesaj și zicea «Mâine trebuie să descarci». Trebuia să faci în așa fel încât să ajungi și să descarci. Pe de o parte, era și la noi, să băgăm kilometri, și tot așa… N-aveam niște curse în care să prindem și odihnă, și mers. De exemplu, prindeai cursă și fie stăteai pe parcare trei-patru zile, fie mergeai continuu.
Am avut cursă din Italia, de la Milano la Cluj. Am venit și am descărcat. O sunasem pe șefă cu o zi înainte și-i spusesem că nu vreau să mai stau. Îmi zisese: «Cum prind prima cursă de România, te aduc acasă». Am primit cursă de Cluj. Am sunat-o și mi-a zis: «Te aduc acasă». Am descărcat dimineață, am trimis pozele, tot ce-am avut de trimis. Apoi îmi dă: « Gabi, mai fă o cursă de Italia». Am zis: «Șefa, nu mai fac! Mi-ați promis că mă aduceți acasă, aduceți-mă acasă!» A început cu tot felul de faze, că nu se poate, că nu știu ce. I-am spus iar: «Șefa, aduceți-mă acasă, dacă nu, haideți să facem într-un fel…» Mi-a spus: «Bine, lași mașina unde încărcăm noi ciuperci și pleci cu ce vrei acasă, te descurci». M-am dus acolo. I-am lăsat duba la Zalău, unde mi-a zis șefa să o las (…) Am sunat-o pe șefa, i-am spus că am lăsat mașina (…) Am și mesaje, am tot. Am venit acasă. I-am adus demisia și acte, tot ce-a trebuit. Toate bune. A doua noapte, vine la mine acasă, la 12 noaptea, că, vezi Doamne, am furat medicamente de la nu mai știu exact cum se numește firma de la Cluj, ceva cu medicamente. Am căutat pe internet numărul, am sunat, le-am spus că am descărcat cu o zi în urmă la ei, au spus da, într-adevăr a fost ceva lipsă, dar a fost de la ambalare, transportatorul n-are nicio vină. S-a remediat problema de la ei. Evident, nu furam eu medicamente. S-a confirmat și asta, că am dreptate, că nu am făcut absolut nimic”, precizează fostul angajat.
Șoferul spune că angajatorul nu doar că a încercat să-l intimideze, punându-i în cârcă un furt care n-a avut loc, dar i-a imputat și consumul suplimentar pe care l-a realizat în contexul pretențiilor angajatorului.
„Oricum, nu era bine. Pe mine nu m-a deranjat neapărat alergatul, că, vorba aia, stăteam plecați de acasă ca să facem un ban, ci faptul că m-a acuzat că am furat, că am lipsă la motorină. Au zis că am ieșit lipsă la motorină. Plus că luni de zile îmi opreau bani: 200, 300 euro, că am ieșit cu consumul mare, pentru că aveam curse și nu mergeai cu 90, mergeai cu 150, 140, cu încărcătură, evident, că orice mașină consumă, adică un consum neexagerat, undeva la 13 la sută. Trebuia 11 și am venit cu 13. Nu e vina mea, așa consuma mașina”.
Fostul salariat consideră nedrept faptul că, în condițiile în care dispeceratul îi cerea să ajungă într-un timp dat în punctul de descărcare, amenzile inerente primite de șofer pentru depășirea vitezei legale să fie suportate de conducătorul auto.
„De exemplu, aveam curse alergate, expres. Știți că sunt tot felul de radare în afară. Venea amenda la firmă și firma mi-o trimitea acasă. Dacă ei m-alergau și eu depășeam limita și dădeam în radar, dacă dispecerul zicea «Hai, hai, că trebuie să ajungi», aveam orele la care trebuia să ajungem, era vina mea?”, mai spune fostul angajat.

Bani de concediu plătiți doar după ce a fost sesizat ITM Argeș

Omul a cerut sprijinul Inspectoratului Teritorial de Muncă, mai ales că angajatorul refuza să-i plătească banii de concediu.
„Când mi-am dat demisia, mi-au zis că pot să plec, că nu-mi dau banii pe concediu (n. red. – aferent lunilor lucrate), că n-am luat o zi de concediu. Le-am spus: «Băgați-mi banii de concediu, că, dacă nu, mă duc la ITM». Mi s-a spus: «Poți să te duci unde vrei, că mie n-aveți ce să-mi faceți». Plus amenințări: că mă prinde, că-mi face, că o să văd eu, plus vorbe urâte. M-am dus la ITM. Ulterior, mi-au băgat banii de concediu. I-am primit luni (30 iulie). Trecuse deja o lună jumate de când am plecat. Cei de la ITM mi-au trimis un răspuns cu ce au făcut, ce era de competența lor. Au trimis ei mai departe să se verifice GPS-ul din ziua în care m-am angajat până în ziua în care am plecat, pe orele pe care le-am mers și așa mai departe. Eu am cerut să mi se verifice și GPS-ul, fiindcă pe noi ne plăteau la ore/spor de noapte și tot așa, să se vadă cum am lucrat”, a mai precizat fostul angajat.

„Cât stăteam plecați, dormeam în dubă”

Omul povestește în ce condiții a trebuit să muncească.
„Cât stăteam plecați, dormeam în dubă. Așa facem toți… Aveam pat, deasupra, în dubă, nu eram cazați la hotel sau ceva de genul ăsta… Ne spălam prin peco-uri, pe autostrăzi, unde găseam dușuri. Nouă ne băga pe fiecare săptămână câte 100-200 de euro, depinde de fiecare, de kilometri, dar când veneam la decont, ne opreau banii ăia și ne dădeau doar diferența. Practic, cheltuiala o suportam din salariul nostru. Băgau banii la avans, dar ni-i opreau când făcea decontul”, mai spune fostul angajat.

Gabi C.: „Astea nu cred că sunt condiţii foarte bune”

Reamintim că, referitor la acuzațiile celuilalt salariat (Narcis Ion) cu privire la nerespectarea timpilor de odihnă, angajatorul a aruncat responsabilitatea în sarcina șoferului: „Respectarea timpului de condus este o obligaţie contractuală a conducătorului auto, iar nerespectarea acestei obligaţii reprezintă abatere disciplinară şi poate conduce la sancţionarea acestuia. Timpul de condus şi de odihnă au fost respectate cu prisosinţă şi există foile de parcurs completate personal de salariat, unde pot fi verificate aceste aspecte, lucruri care vor fi disputate, evident, în faţa instanţei de judecată”.
Iar în ceea ce privește gradul de nemulțumire a salariaților la care același șofer a făcut referire, Mincă Maria, managerul firmei de transport Transcom Danmar S.R.L., spunea, printre altele: „Suntem o firmă destul de mare, cu angajați destul de mulțumiți de serviciile noastre. Dacă vin aurolaci de-ăștia..!”
Însă opinia primului șofer care a rupt tăcerea, Narcis Ion, este susținută și de cel de-al doilea, Gabi C.: „În mintea lor e că ne dau salarii bune. Dar din banii ăștia amenzile ți le oprește, mâncarea, toate alea te costă pe tine, dormi chinuit în dubă… Astea nu cred că sunt condiții foarte bune”.

Angajatorul, sancţionat în 2015 pentru că folosea muncă la negru

Dovadă a faptului că Transcom Danmar S.R.L. nu e tocmai un angajator model stă și amenda pe care a primit-o în urmă cu trei ani de la ITM Argeș.
„Pe 15 septembrie 2015 au fost sancționați pentru două persoane aflate la muncă fără forme legale. Sancțiunea a fost de 20.000 de lei”, a declarat, pentru Jurnal de Argeș, Mihail Oprescu, inspector-șef ITM Argeș.
Cât despre sesizarea despre care Gabi C. precizează că a făcut-o la Inspectoratul Teritorial de Muncă Argeș, conducerea ITM spune că, atâta vreme cât un control nu a fost încheiat, instituția nu poate comunica amănunte referitoare la această situație.

P.S. I-am trimis un e-mail, pentru un punct de vedere, şi doamnei Costina Dorina Dincă, avocatul firmei Transcom Danmar S.R.L., însă aceasta nu ne-a răspuns până la închiderea ediţiei.
Izabela Moiceanu

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

1 Comentariu

  1. Cunosc tot personalul din firma TransCom.. nu recomand nimanui aceasta firma. Niste hoti ordinari