# Asta susțin avocații băncii într-un proces la Judecătoria Pitești cu Protecția Consumatorului din Argeș # Juriștii BCR Pitești invocă ”generarea stării de insolvență” din cauza numeroaselor amenzi primite din partea OPC # Până acum, Protecția Consumatorilor Argeș a câștigat 147 procese cu băncile amendate că și-au înșelat clienții. Numărul total al reclamațiilor referitoare la activitatea instituțiilor financiar-bancare și nebancare, înregistrate în cadrul CJPC Argeș începând cu anul 2009 și până în prezent, este de 1225, dintr-un total de 7501 reclamații. Ca atare, comisarii argeșeni de la Protecția Consumatorului au dat curs sesizărilor și au trecut la verificări în timpul controalelor la instituțiile reclamate, în cea mai mare parte bănci, constatând abateri privind: neinformarea corectă sau completă a consumatorilor, redactarea neclară a clauzelor contractuale, existența în contractele încheiate cu consumatorii a unor clauze abuzive; nerespectarea prevederilor legale la încheierea contractelor; perceperea unor comisioane interzise de legislația în vigoare; nerespectarea prevederilor contractuale agreate de părți. Adică exact acele lucruri pe care poate le-am constatat fiecare dintre noi, atunci când am avut de-a face cu o bancă sau alta și ne-a făcut să pierdem timp, bani și… mai ales să ne enervăm simțindu-ne păcăliți.
În urma proceselor verbale întocmite de comisarii CJPC Argeș împotriva diverselor instituții financiare, această instituție a ajuns să fie parte în 250 de litigii aflate pe rolul instanțelor competente din Argeș, dintre care: 147 câștigate, 75 pierdute și 28 pe rol.
Mare parte, adică 119 dintre cele 250 de litigii, au la bază procese verbale care constată existența unor clauze ce pot fi considerate abuzive, dintre care, la acest moment, 80 sunt câștigate de CJPC Argeș în favoarea consumatorilor, 28 sunt pierdute și alte 17 aflate pe rol. În ceea ce privește existența clauzelor abuzive în contracte, cele 119 dosare din instanță au la bază cercetarea a 198 de contracte de credit încheiate de un număr de 288 de consumatori (împrumutați).
BCR Pitești și Volksbank se judecă în peste o sută de procese cu clienții
La rândul lor, băncile au ripostat, cu preponderenţă sucursala BCR din Piteşti, precum şi Volksbank-ul, cele două reuşind să intenteze mai bine de o sută de procese Comisariatului Judeţean pentru Protecția Consumatorilor din Argeș. Pe rolul instanțelor argeșene se află, în diferite faze, litigii și cu alte bănci, precum OTP Bank România S.A, Banca Românească, Piraeus Bank România sau Groupama Asigurări S.A. Practic, este vorba despre o serie de contestaţii depuse pe rolul Judecătoriei Piteşti şi al Tribunalului Argeş, în încercarea de a avea câștig de cauză sau, pur și simplu, de a trage de timp pentru a nu plăti amenzile. Amenzi care s-au dovedit usturătoare, fiindcă în majoritatea cazurilor comisarii CJPC veniţi în control au sancţionat băncile cu amenzi de 20.000 de lei, pentru situaţii precum clauzele abuzive prevăzute în contractele încheiate cu clienţii și nerespectarea clauzelor contractuale în defavoarea intereselor economice ale consumatorilor.
Fragment din plângerea antologică a BCR Pitești împotriva Protecției Consumatorilor
Cât despre justificările băncilor sancționate de CJPCA, acestea apelează la diferite tertipuri prin care să demoleze temeinicia sau legalitatea proceselor verbale de contravenție. Spicuim, ca exemplificare, din plângerea contravențională formulată de BCR și aflată pe rolul Judecătoriei Pitești, în ședința publică din 21 aprilie 2011. “În situația în care Procesul-verbal ar urma să fie executat, fără a lua în calcul prezumţia de nevinovăţie a petentei (BCR), restituirea sumelor încasate în baza contractelor de credit şi anularea clauzelor considerate ca încălcând prevederile legale, va conduce la neperceperea de către bancă a unor comisioane legal datorate, pe care ulterior cu greu le-ar mai putea recupera, cauzându-i Băncii o pagubă iminentă. Mai mult, cuantumul important al acestor restituiri, multiplicat de campania mediatică prin care se încearcă destabilizarea Băncii de către chiar reprezentanţii ANPC, ar determina blocarea activităţii de creditare şi necesitatea recurgerii la surse de finanţare pentru a acoperi volumul ridicat. Chiar şi neexecutarea acestor sancţiuni complementare ar conduce tot la o pagubă iminentă a Băncii, deoarece neexecutarea acestor obligaţii ar conduce la sancţionarea Băncii cu amenzi între 80.000 – 100.000 RON. Multiplicarea acestora cu numărul de procese-verbale şi cu indicaţiile ANPC de a sancţiona Banca cu această sumă pentru fiecare contract, ar putea conduce chiar la generarea stării de insolvență a acesteia“. Această formulare deosebit de riscantă și imprudentă, având în vedere că pune la îndoială însăși soliditatea BCR, ca instituție bancară de top, aparține avocaților, dar pentru a avea un punct de vedere al conducerii băncii am luat legătura cu managerul Sucursalei Județene Argeș, Daniel Băluță care ne-a pasat Departamentului de Comunicare Externă din centrala de la București. Deși directorul sucursalei de la Pitești, ne-a promis că centrala ne va da un punct de vedere în timp util, acest lucru nu s-a întâmplat.
De ce se plâng clienții
Reclamațiile depuse de clienți împotriva băncilor se referă la: creșterea nejustificată a costurilor de creditare; riscul valutar care este pus exclusiv în sarcina împrumutatului, în cazul contractelor de credit; refuzul băncii de a diminua dobânda la creditele în Euro și CHF, deși indicii de referință s-au diminuat considerabil; introducerea unor noi comisioane sau redenumirea celor vechi; nerespectarea clauzelor contractuale; transmiterea unor informații negative eronate la Biroul de Credit și/sau Centrala Riscurilor Bancare; existența în contracte a unor clauze cu caracter abuziv; lipsa de diligență profesională în relația cu consumatorii; blocarea cardurilor de debit/credit; blocarea unor sume de bani în urma unor plăți neefectuate sau urmare a unor tranzacții bancare cu cardul eșuate; deficiențe la operațiunile cu carduri – tranzacții debitate de bancă de mai multe ori, blocare card la ATM, neeliberare numerar la ATM, etc; costuri nejustificate în contractele de credit cu instituții financiare nebancare datorate neexplicitării noțiunii de „suma minimă de plată”; lipsa de diligență profesională prin neefectuarea rambursării anticipate parțiale /totale în cazurile în care consumatorii au depus sumele necesare în cont, însă nu au întreprins toate demersurile impuse de regulile bancare (și contractuale); lipsa de informare în cazul instrumentelor de economisire de tip «banca pentru locuințe» în legătură cu eventualele costuri survenite în cazul retragerii înainte de termen; informare incompletă la încheierea contractelor de depozit; acordarea de credite imobiliare pe perioadă lungă de timp în lipsa unei asigurări de viață a titularului; plăți neoperate în termen; refuz nejustificat de acordare a creditului.
Legea privind clauzele abuzive s-a modificat în favoarea clienților
Și cum un necaz nu vine niciodată singur, o veste și mai proastă îi ia prin surprindere pe bancheri. Astfel, conform noului articol 13 din Legea nr.193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, care urmează să fie modificat prin Legea nr. 76/2012 de punere în aplicare a noului Cod de Procedură Civilă, instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă banca să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate. În plus, băncile ar putea fi obligate să ramburseze clienţilor şi banii percepuţi ilegal în trecut. Ca reacţie la modificarea Codului civil în detrimentul băncilor şi în favoarea clienţilor, Asociaţia Română a Băncilor (ARB) a solicitat Băncii Naţionale, Ministerului Justiţiei şi Comisiilor parlamentare, modificarea legii, estimând că pierderile s-ar putea ridica la 600 de milioane de euro anual.
Comisarul șef al OPC Argeș: „Nu mă miră aceste acuze şi nici nu mi-e teamă”
De meserie jurist, Violeta Nedelcu (foto), comisar-şef al OPC Argeş, are o vastă experiență în ceea ce înseamnă protecția consumatorului pe partea de instituţii financiare bancare, acolo unde a deschis o serie largă de procese în instanţă împotriva băncilor care au încercat să îşi fenteze clienţii. Iar Argeșul, trebuie spus, se numără printre județele unde s-au înregistrat și cele mai multe reclamații la adresa instituțiilor financiar bancare. Referindu-se la acuzele juriștilor BCR Pitești, formulate în instanță, comisarul șef Violeta Nedelcu ne-a declarat: „Nu mă miră aceste acuze și nici nu mi-e teamă că am putea noi să destabilizăm o bancă precum BCR-ul. Comisariatul de Protecție a Consumatorilor constată o situație și o face evident în interesul consumatorului, că asta îi este menirea ca instituție, însă instanța este cea care decide. Și chiar în cazul în care apare o atare situație neplăcută pentru o instituție financiar bancară, ca de altfel pentru orice agent economic, legea e lege și trebuie aplicată!”
Alina Crângeanu
0 Comentarii