”Oamenii DACIEI’’ – interviuri de Cristina Rousseau (26)
Cristina Rousseau: Trebuie să menţionez că ai facut parte din echipa Proiect care a revoluţionat industria auto-X90 sau Logan-maşina de 5000 de euro şi cunoşti bine atât maniera de lucru de la începutul anilor 2000 şi după ce cadrele franceze s-au retras lăsând locul managerilor români. Cum vede Marilena Babici schimbarea de la Dacia de când a fost preluată de Renault, anii 2000? S-au schimbat oamenii, mentalitatea?
Marilena Babici: Ceea ce am constatat: nouă, românilor, ne place să fim mai catolici decât Papa. Adică exagerăm cu orice regulă și procedură de aplicat. Iar unii care au ajuns șefi, în loc să-și vadă de responsabilitățile primite, sunt mai ocupați să plătească polițe unora și altora; slavă Domnului, eu nu am avut astfel de șefi, dar… ei există. Apropo de șefi și promovarea unor persoane în funcții de conducere: cu durere pot să spun că (dar este situație generală, nu doar la noi în grup), până în ’89, parcă la promovare se ținea cont mai mult de «valoarea–potențialul» respectivului candidat decât de «pila lui», de recomandarea partidului… Și dacă nimerește omul «nepotrivit» la locul respectiv… este jale. Unii manageri lucrează «occidental» în sensul bun, alții doar în sensul rău… Și cum spuneai, a apărut și dezvoltat STRESUL, din păcate și cel inutil – cel care nu produce decât pagubă, atât la nivel uman cât și… cu impact… financiar – ca să zic așa. Cât privește mentalitatea, sunt schimbări, dar, dacă mă întrebi pe mine, nu știu cât bine a adus asta. Pot să spun doar că oamenii au devenit mai egoiști, dacă asta este «de bine».
Deci, să continui de la întrebarea cu REGRETE… Am constatat că nu trebuie să faci nimic mai mult decât ți se cere prin fișa postului, să nu pui suflet, să nu te implici mai deloc, este mai sănătos. «Doare» mai puțin. Una peste alta, am învățat de la părinți-bunici, de la sportul pe care l-am practicat, că TREBUIE să vezi partea plină a paharului, să gândești pozitiv și să îți urmezi visul – dorința, iar în spiritul ăsta nu pot uita că am făcut parte din echipa de la Cumpărări, care a realizat LOGANUL – tot «procesul» fiind inovativ, o experiență ce s-a dovedit un succes peste așteptările atât RENAULT, cât și ale noastre, cei care încercam să vedem întotdeauna doar partea plină a paharului, pentru că mai toți spuneau: ,,Ce poate să iasă la banii ăștia? O căruță cu volan, cel mult. Circula și un desen-caricatură în sensul ăsta… dar se pare că a umplut șoselele (atât în Occident, cât și la noi) această ,,căruță cu volan’’ care, de fapt, este o mașină fiabilă, confortabilă și ieftină. Adică ceva la superlativ.
Cristina Rousseau: Cu părere de rău vă relatez că Marilena Babici nu mai e în viaţă. Cam după două luni de la lansarea cărţii mele ,,Oamenii Daciei’’ (7 septembrie 2024), lansare la care a participat şi ea, s-a îmbolnăvit şi s-a stins din viaţă. Dumnezeu să o aibă în Pacea Lui!
Citește și Ion Panduru: ,,Un inginer stagiar avea leafa aproape ca un muncitor necalificat’’
0 Comentarii