Web Analytics

27 Martie 1968: A murit Iuri Gagarin, primul om care a zburat  în spațiul extraterestru

de | 27.03.2023 07:59 | Actualitate, Cultură, Home, Politica si Administratie

În ziua de 27 Martie 1968 a murit, într-un accident cu un  avion Mig 15, pilotul sovietic Iuri Gagarin, primul om care a zburat  în spațiul extraterestru (1961). 

Conform unui raport declasificat de curând, în tragicul accident a mai fost implicată o aeronavă – un avion de vânătoare SU-15 neautorizat, ce a zburat extrem de aproape de aeronava lui Gagarin.

Citește și:

Dupa 40 de ani în care secretul a fost bine păstrat, cauza reală a decesului cosmonautului sovietic Iuri Gagarin, primul om în spațiu, a fost facuta publica. Cunoscutul cosmonaut rus Aleksei Leonov a obținut permisiunea de a dezvălui ce i s-a ntâmplat legendarului Iuri Gagarin în  data de 27  martie 1968.

Timp de peste 20 de ani, Aleksei Leonov, primul om care a iesit in spatiu doar într-un costumul special construit, pe 18 martie 1965, a luptat pentru a obtine permisiunea de a dezvalui detaliile evenimentelor din 1968, decesul lui Gagarin dând naștere, de-a lungul timpului, la numeroase teorii ale conspiratiei.

Pe atunci, autoritatile au infiintat o Comisie de stat pentru a investiga accidentul (in care a fost implicat și Leonov) care a concluzionat că echipajul avionului MIG-15 UTI, Iuri Gagarin si instructorul Vladimir Sereghin, a incercat sa evite un obiect strain – precum un stol de gaste sălbatice sau un balon meteorologic – efectuând o manevră bruscă ce a antrenat intrarea aparatului în picaj și, ulterior, coliziunea cu solul. Ambii piloti au decedat.

„Aceasta concluzie este credibilă pentru un civil – dar nu pentru un profesionist”, a declarat Leonov pentru RT. Cosmonautul a sustinut întotdeauna ca secretul privind moartea lui Gagarin ar fi trebuit facut public si a dorit ca cel putin familiile celor două victime sa afle adevarul. „De fapt, totul s-a petrecut diferit”, spune Leonov.

Potrivit unui raport declasificat, în spatele tragicului incident se află un factor uman – un avion de vânătoare Su-15 care efectua un zbor neautorizat, periculos de aproape de avionul lui Gagarin.

„În acest caz, pilotul nu a urmat regulamentul, coborând până la o altitudine de 450 de metri. Stiu asta pentru ca am fost acolo, am auzit zgomotele și am vorbit cu martorii.

Aeronava a intrat in nori si a trecut aproape de avionul lui Gagarin, răsturnându-l și antrenand intrarea aparatului în picaj, cu o viteza de 750 de km/ora”, a povestit Leonov.

In acea zi, Leonov era responsabil cu antrenamentele pentru saltul cu parașuta. Vremea era extrem de nefavorabilă, fiind o zi ploioasa, cu vânt și zăpadă, împiedicând orice tentativa de a efectua testele. Leonov a asteptat o confirmare oficiala ca testele vor fi anulate, dar apoi a auzit zgomotul facut de un supersonic, urmat la distanță de o secunda de o explozie.

„Am trimis o echipa acolo care a gasit resturile avionului și ramășitele lui Vladimir Sereghin. Nu am găsit corpul lui Gagarin, cu exceptia hărții sale și a unei genti. Așa că inițial am crezut ca a reusit să se ejecteze. Am trimis un batalion de soldati care sa cerceteze în amănunt pădurea peste noapte. Au strigat astfel încât sa ii poata auzi, dar nu au gasit decat ramășitele unui balon.

A doua zi am gasit ramasitele lui Iuri Gagarin. L-am identificat dupa o alunita inchisa la culoare de pe gat pe care o vazusem cu doar trei zile inainte. A fost infiintata o comisie care sa investigheze cauza accidentului. Gherman Titov si cu mine am fost invitati sa participam la ancheta in calitate de experti”, a povestit Leonov.

Cand Leonov a primit permisiunea de a vedea raportul real al incidentului, mulți ani mai tarziu, acesta a gasit un mare numar de inconsecvente, iar o problemă apărea chiar la raportul lui Leonov: documentul avea numele lui pe el, dar era scris de altcineva, faptele fiind amestecate.

Cu ajutorul calculatoarelor, noua ancheta a reusit sa obtina o noua perspectiva asupra a ceea ce a cauzat antrenarea in picaj. Aeronava a cazut timp de 55 de secunde cu o viteza de 750km/ora.

„Asa ca am folosit computere pentru a calcula traiectoria posibilă în acest interval de 55 de secunde, care s-a dovedit a fi o spirală profundă. Un avion cu reactie poate intra intr-o astfel de spirala in cazul in care o aeronava mai grea trece prea aproape și îl răstoarnă. Și asta este exact ce i s-a intamplat lui Gagarin. Acea traiectorie a fost singura care a corespuns cu toti parametrii noștri”, a explicat cosmonautul rus.

Citește și:

Cu toate acestea, numele persoanei responsabile de moartea lui Gagarin nu a fost încă dezvaluit. Păstrarea anonimatului asupra numelui a fost una din conditiile impuse lui Leonov în schimbul permisiunii de a prezenta adevărul. Se stie doar ca pilotul avea in jur de 80 de ani si ca se afla intr-o stare precara de sanatate. „I-am promis ca nu il voi numi”, a spus Leonov.

Oficial, comisia guvernamentala  care a analizat circumstantele catastrofei, dupa accident, a ajuns la concluzia ca acesta ar fi  fost provocat de o manevra brusca de pilotaj efectuata de Gagarin, pentru a evita impactul cu un balon meteorologic. Potrivit rezultatelor prezentate atunci, de prabusirea avionului MIG-15 UTI, la bordul caruia se afla, in 1968, Iuri Gagarin, ar fi fost vinovat, dupa toate probabilitatile, chiar primul cosmonaut din lume.

„Concluziile comisiei: pornind de la analiza circumstanelor de zbor si a tuturor documentelor din dosar, cea mai probabila cauza a accidentului a fost executarea unei manevre bruste pentru evitarea impactului cu balonul unei sonde meteorologice.

Sau, cea mai putin posibil, evitarea intrarii in partea superioara a primului strat de nebulozitate”, a declarat la o conferinta de presa seful arhivelor prezidentiale, Aleksandr Stepanov. 

Articol scris de Cristian Vasile

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *