„Un surâs în plină vară”, cu Dorin Oancea

de | 8.07.2021 13:07 | Actualitate, Cultura, Home

Unul dintre cei mai de seamă artiști ai Piteștiului a fost regretatul și iubitul maestru coregraf Dorin Oancea. Activitatea sa de-o viață este impresionantă, de poveste, dar mai puțin cunoscută, din păcate, vai, de cei de astăzi. Dovadă că a fost dat la o parte acum câțiva ani, ca și când nu era omul care zeci de ani a făcut fală județului. La un moment dat, Dorin Oancea, sfidând legile firii, a creat ansambluri de dansatori formate din persoane care nu auzeau deloc muzica, din surzi, mai precis spus. A reușit să-i învețe să danseze foarte bine! Pentru câte a făcut pentru oraș, ar fi meritat să fie propus la titlul de Cetățean de Onoare al Piteștiului, dar cine să facă o asemenea propunere?

Dar să ne întoarcem în timp. La finele anului 1956, la nou-înființatul Palat al Culturii din Pitești, lua naștere și un ansamblu de dansuri populare, „Doina”, având-o ca îndrumător coregraf pe Natalia Petreanu. Aceasta a reușit ca, în câțiva ani, bazându-se pe câțiva călușari de excepție, să propulseze ansamblul „Doina” printre cele mai bune din sudul țării. Așa se face că, în 1962, când s-au făcut filmările pentru filmul „Un surâs în plină vară” al regizorului Geo Saizescu, coregraful filmului, Sever Tita, apelează cu încredere la „Doina” din Pitești pentru filmarea unor scene de serbare câmpenească (în care Sebastian Papaiani/Făniță se chinuia să vândă „gogoașa-nfuriată”, în vreme ce iubirea lui, Liorica/Florina Luican, îl refuză la dans).
Un cuvânt despre film: comedia lui Saizescu îi avea în rolurile principale pe Sebastian Papaiani, Melania Cârje, Dumitru Furdui, Dem Rădulescu, Puiu Călinescu, Rodica Mandache, George Constantin, Florina Luican și Draga Olteanu Matei. Filmul, având la bază nuvela „Pădurea” a lui Dumitru Radu Popescu, este extrem de tezist: orice inițiativă particulară este sortită eșecului, doar înscrierea în C.A.P. e singura cale dreaptă și… acceptată de cei mulți.

Vizionarea filmului „Un surâs în plină vară”, în 1963, la Pitești i-a transformat pe dansatorii de la „Doina” în vedetele orașului, nu doar pe actorul piteștean Sebastian Papaiani.
Dorin Oancea își amintea: „Noi, jucători și figuranți importanți, eram cei ce alcătuiam fundalul viu pe care se broda intriga, chiar dacă marea majoritatea am mai beneficiat și de prim-planuri suficiente, pentru că în anumite secvențe actorii (Sebastian Papaiani, Draga Olteanu, Dem Rădulescu, tânăra studentă Florina Luican, fiica celebrului solist de muzică populară Ion Luican etc.) se prindeau și ei în joc alături de noi. E normal că nu ne mai încăpeam în piele constatând că manifestarea celor ce vizionau pelicula la Cinematograful «București» era plină de entuziasm, iar aplauzele generoase ale publicului (pe atunci exista și această obișnuință a publicului de a saluta cu aplauze anumite secvențe deosebite), pe parcursul celor două săptămâni de rulare, simțeam că ne sunt adresate și nouă. Tocmai de aceea am revăzut filmul aproape zilnic, mai ales că la finaluri primeam și zâmbete și strângerile de mână ale cinefililor ocazionali”.
Jean Dumitraşcu

Citește și Dirijorul Predoiu o acuză pe Araxy că „omoară” fanfara şi îi cere demisia

Citește și Festival de dans internaţional, în cinstea maestrului Dorin Oancea

 

Distribuie!

Articol scris de Jurnal de Arges

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii

Ultimele articole