Epidemia nedeclarată de gripă, formele tot agresive de răceli și efectele COVID, cu noua sa formă extrem de virulentă – Flurona, generează o afacere spectaculoasă pentru producătorii și comercianții de medicamente. Dincolo de fabricile de medicamente, farmaciile au ajuns să reprezinte unul dintre cele mai profitabile business-uri, cu o cifră de afaceri care ar putea trece în acest an de granița de 30 de miliarde de lei, un rezultat istoric, arată o analiză Frames.
Citește și: Soţia lui Radu Vasilică a cerut ajutorul Poliţiei, după ce ex-deputatul ar fi ameninţat-o cu arma!
Într-o țară în care automedicația este un fenomen larg răspândit, farmacia este locul în care mulți dintre români caută soluțiile pentru problemele de sănătate pe care le au.
În loc să meargă la medicul de familie, să își facă analize periodic, să încerce să prevină problemele de sănătate, mulți dintre români aleg să se trateze cu tot felul de medicamente și suplimente, multe dintre ele alese pe baza reclamelor de la tv.
Dincolo de semnalele de alarmă trase de medici în privința pericolelor tratamentelor luate ,,după ureche’’, cert este că farmaciile profită din plin de acest fenomen.
Potrivit unui studiu realizat de firma de consultanță Frames, afacerile celor peste 3800 de firme specializate în comercializarea cu amănuntul al produselor farmaceutice, în magazine specializate ( CAEN 4773), ar putea trece în acest an de nivelul de 30 de miliarde de lei.
Firmele respective au încheiat anul 2021 cu afaceri de 24,2 miliarde de lei, iar estimările Frames arată că anul 2022 a fost unul și mai spectaculos din prisma încasărilor.
,,Creșterea puternică a preţurilor din 2022 și avansul semnificativ al consumului de astfel de produse au făcut ca 2022, din datele preliminarii, să reprezinte cel mai bun din istorie pentru farmaciile din România, cu o cifra de afaceri de peste 27 miliarde de lei și un profit estimat la 2 miliarde de lei, în creștere cu 800 milioane de lei faţă de nivelul din 2021”, arată analiza Frames.
Față de 2010, afacerile farmaciilor au crescut de aproape 3 ori, de la 8,7 miliarde lei la 24,2 miliarde lei în 2021, iar profitul net s-a dublat, de la 464,4 milioane lei la 1,18 miliarde lei.
În toți acești ani, tot mai mulți investitori au intuit potențialul spectaculos al acestui tip de afacere, dovadă că numărul companiilor a crescut de la 3261 în 2010 la 3887 în 2021.
,,2019 și 2020 au fost anii în care sistemul farmaceutic din România s-a consolidat, fiind anii în care au avut loc cele mai multe preluări, fuziuni și transformări de afaceri, dovadă că numărul firmelor a scăzut de la puțin peste 4000 la 3887 în 2021. Acest fenomen a dus la o eficientizare a proceselor economice, dovadă evoluția semnificativă a cifrei de afaceri și mai ales a profitabilității’’, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.
Datele de la Ministerul Finanțelor arată, de exemplu, că valoarea creanțelor a scăzut de la 4,6 miliarde de lei în 2018 la 4,3 mld. lei în 2021, iar capitalurile totale au avansat cu un miliard de lei în acest interval, la 3,5 mld. lei.
Potrivit datelor oficiale, peste 70% dintre firmele din acest sector prezintă un risc scăzut și foarte scăzut de insolvență, o situație foarte rară în economia românească.
În prezent, cele mai multe firme din acest sector (1326) au afaceri între 1-5 milioane de lei, un rezultat remarcabil în contextul în care, în economia românească, cele mai multe afaceri (peste 90%) nu generează cifre de afaceri mai mari de 500.000 lei.
Farmacia de la colțul blocului, business de viitor
Cele mai noi date demografice arată o accentuare a procesului de îmbătrânire a populației.
Recensământul a arătat că numărul persoanelor în vârstă va crește semnificativ în următorii ani, iar acest fenomen se traduce, pentru farmaciști, într-un potenţial de business ridicat.
,,România îmbătrânește pe zi ce trece. În plus, starea de sănătate a populației, mai ales a celei vârstnice, se degradează tot mai mult pe fondul scăderii accentuate a nivelului de trai și a ineficienței sistemului medical românesc.
Sărăcia, din păcate, face ca tot mai mulţi români să se îmbolnăvească, iar farmaciile să devină colacul de salvare pentru tot mai mulţi dintre ei’’, spune Adrian Negrescu.
Perspectivele nu sunt deloc încurajatoare. În următorii 10 ani, de exemplu, vor ieși la pensie peste 1,7 milioane de oameni, decrețeii, iar ieșirea din câmpul muncii le va crea probleme de sănătate.
,Sedentarismul, alimentația deficitară, lipsa banilor sunt doar câteva dintre cauzele care vor genera ample probleme de sănătate. Sistemul public, în absența unor investiții masive, nu va putea face față, iar alternativa oferită de sistemul privat reprezintă o soluție inaccesibilă pentru majoritatea populației’’, arată analiza.
În aceste condiții, farmaciile se vor afla în prim-plan. Potrivit estimărilor Frames, acest tip de business va crește pe măsură ce sărăcia și problemele de sănătate ale populației se vor accentua.
,,Estimările noastre arată că, în următorii ani, vom asista la intrarea în piața românească a unor noi jucători importanți la nivel internațional, atrași de potențialul de busines din acest segment dar și din cele adiacente, inclusiv din zona caselor pentru bătrâni – centre de îngrijire și tratament’’, spun analiștii.
Potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor, în 2021, cel mai mare jucător din piața farmaciilor, din prisma cifrei de afaceri, a fost DR Max SRL, cu un business de 2,3 miliarde de lei și 3195 de angajați.
Locurile următoare au fost ocupate de Helpnet Farma SRL cu afaceri de 1,28 miliarde lei, S.I.E.P.C.O.F.A.R SA (1,12 mld lei), Farmacia Tei SRL (867,8 mil.lei) și Catena (717,6 mil.lei)
În farmaciile din România lucrau, în 2021, 39.183 de angajați, cu 15.000 mai mulți decât în 2010 (23.584).
Reclamele prind la români
Reclamele la farmacii dar și la tot felul de tratamente de sezon reprezintă o prezență de-a dreptul agresivă în massmedia, mai ales pe televiziuni.
În această perioadă, în care răcelile și gripa fac victime pe bandă rulantă, marile rețele de farmacii investesc agresiv în promovarea medicamentelor și tratamentelor aferente bolilor de sezon.
,,Studiile din zona publicității arată că printre cele mai eficiente reclame difuzate la TV sunt cele la farmacii şi tratamente, pentru că ating direct apetitul românilor pentru automedicație.
E o problemă controversată pentru că acest stimul comercial crează, din punct de vedere al sănătății publice, consecințe dintre cele mai grave.
În loc să meargă la medic, la controalele preventive, românii cred tot mai mult în tratamentele ,,miraculoase’’ promovate la TV, astfel că ajung la spital, în cele din urmă, în situaţii cronice.
Cred că această afluenţă de reclame ce promovează automedicația ar trebui tratată mai atent, în condițiile în care invazia de reclame la medicamente și tratamente din spectrul media este una dintre cele mai agresive din Europa.
Ministerul Sănătății, pe de o parte – cu o campanie de conștientizare, și CNA, pe de alta, cu o reglementare mai strică a acestui sector de publicitate, ar trebui să intervină’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
0 Comentarii