Chiar în Săptămâna Patimilor, 222 de conducători de vehicule ai Societății de Transport București STB SA au fost concediați. Conducerea societății a făcut trimitere la protestul spontan din luna ianuarie când lucrătorii au oprit lucrul, cerând condiții mai bune de muncă, servicii adecvate de transport în comun și un contract colectiv de muncă. Protestul spontan a fost imediat politizat, iar decidenții politici au sărit mișelește pe angajați, declarând public că aceștia sunt manipulați, că liderul de sindicat este acela care i-a forțat să iasă în stradă, ignorând în cea mai mare parte motivele concrete pentru care angajații protestau.
Citește și: Calinic a plecat la Techirghiol pentru o problemă de sănătate
Concedierea celor 222 de conducători de vehicule reprezintă în realitate o mișcare anti-sindicală, o acțiune a cărei intenție este de a sparge nucleul militant din cadrul companiei, de a intimida lucrătorii din companie, în condițiile în care deja în luna martie directorul general STB, Adrian Criț, spunea că există deficit de personal.
Cum poate să-și permită societatea să concedieze sute de angajați când în continuare nu are oameni îndeajuns pentru a acoperi toate liniile de transport? Unde este respectul față de lege, față de procedura de disponibilizări colective?
În urma conflictului de muncă de la STB, CNS Cartel ALFA a atras atenția că are loc un atac concertat împotriva instituției sindicale și a liderilor de sindicat, menit să delegitimeze acțiunea lor justă. Atunci când conducătorii de vehicule, în acest caz, ies în stradă și arată cu degetul neregulile din sistem, de ce sunt mai puțin credibili, față de cei care se îmbracă la costum și fac prezentări pe Zoom vorbind despre neajunsurile din țară? Nu trebuie să discredităm omul muncii și experiența acestuia, iar o societate democratică funcțională trebuie să asculte punctul de vedere al tuturor. Cei care la 4 dimineața deschid garajul și se urcă la volan, luând în propria responsabilitate viața a sute de călători pe zi, sunt cei mai în măsură să știe cu ce probleme se confruntă în munca lor.
Reamintim din nou că situația de fapt este provocată de înlocuirea în 2011 a legii sindicatelor cu Legea Dialogului Social, lege care a îngrădit dreptul la asociere și dreptul la grevă, chiar dacă acestea sunt garantate de Constituție. În condițiile în care declanșarea procedurală grevei este un proces dificil – în contextul pandemiei, imposibil – iar administrația companiei nu dorește să-i asculte pe angajați, protestul spontan este arma legitimă la îndemâna lucrătorilor. Această armă nu este folosită pentru a provoca neplăceri omului de rând, așa cum s-a tot vehiculat, ci pentru a milita pentru condiții de muncă și de trai mai bune. O victorie sindicală la STB ar fi putut însemna obținerea de condiții de muncă mai bune pentru lucrători, ceea ce s-ar reflecta în mod direct în calitatea condițiilor de transport public. Admirăm mereu serviciile publice din capitalele sau orașele Europei vestice, uitând de fiecare dată că sunt și rezultatul unei constante presiuni sindicale, înclusiv prin greve ample care paralizează zone sau sectoare întregi.
Concedierea celor 222 de conducători ne arată încă odată că administrația companiei nu este dispusă să dialogheze, ci din contră, dorește doar să pedepsească, să distrugă puterea lucrătorilor și să-i reducă pe aceștia la tăcere.
CNS Cartel ALFA își exprimă solidaritatea cu acțiunea Sindicatului Transportatorilor din București, care are loc joi, 5.05.2022 între orele 13:00 – 17:00 la sediul Societății de Transport București STB SA. Încurajăm sindicatul să conteste în justiție deciziile de concediere și deși acest sindicat nu face parte din structura confederației noastre, ne oferim sprijinul pentru denunțarea acest abuz la nivelul instituțiilor europene și internaționale, inclusiv la nivelul Organizației Internaționale a Muncii.
Bogdan Iuliu HOSSU
Preşedinte CNS „Cartel ALFA”
0 Comentarii