Web Analytics

Sincope, întârzieri şi disfuncţii în procedura de achiziţii în spitalele Covid din Argeş

de | 25.06.2020 13:29 | Actualitate

# Ce a descoperit Avocatul Poporului. Comportamente inumane ale furnizorilor de echipamente de protecţie pe timp de pandemie # Măști chirurgicale restituite pentru neconformitate, halate, capeline și botoși de negăsit pe piață, modificări nejustificate de prețuri
Avocatul Poporului, prin Biroul Teritorial Pitești, a solicitat Direcției de Sănătate Publică Argeș să comunice punctual aspecte legate de necesarul de materiale, echipamente de protecție, personalul medico-sanitar, precum și costurile aferente, dacă au fost inițiate achizițiile necesare, inclusiv pentru unitățile sanitare din județul Argeș care nu sunt în subordinea Ministerului Sănătății, cu precădere pentru cele aflate pe lista unităților medicale care tratează pacienții CoVid-19 și a celor suport, dacă sunt sincope în onorarea comenzilor și dacă procedura de achiziție directă are întârzieri și care sunt motivele. Ce a descoperit?
Spitalul Județean de Urgență Pitești a primit negații din partea unor furnizori care au motivat creșterea considerabilă a prețului la producător, lipsa stocului, termene de livrare foarte mari, între 50-60 zile, termene de plată foarte scurte, între 3-15 zile (neacceptarea însemna neonorarea comenzii).
La Spitalul de Pediatrie Pitești, deși produsele din catalogul SICAP figurau existente în stoc, operatorii comunicau, telefonic, termene de livrare incerte, între 10-30 zile, iar la finalizarea procedurii de achiziție, fie modificau prețul ofertat, fie nu mai livrau produsele pe motiv că lipseau din stoc, nu exista materialul de producție sau întârzia importul.
Spitalul de Pneumatoftiziologie din Valea Iașului a primit doar 50 de halate chirurgicale de protecție din cele 150 achiziționate, deoarece producătorul era în incapacitate temporară de fabricație. Unitatea medicală a anulat angajamentul.
Spitalul Municipal Câmpulung fie nu a identificat produsele pe piață (la începutul stării de urgență), fie produsele au fost deficitare (măști FPP3), mulți furnizori au solicitat plata în avans sau la livrarea produselor, iar alții au modificat prețul produselor de la o livrare la alta, din cauza întârzierilor din vamă.
Spitalul “Sfântul Spiridon“ Mioveni (Spitalul Orășenesc Mioveni) a restituit măști chirurgicale și de protecție pentru neconformitate, a întâmpinat greutăți în achiziționarea de dezinfectanți, echipamente de protecție, halate chiurgicale U.F., măști chirurgicale, capeline, botoși, pentru că au lipsit din piață; creșterea nejustificată a prețurilor la unele produse (măști chirurgicale la 0,07 lei/buc./ianuarie, la 8 lei/buc./martie; halate chirurgicale U.F. 1 leu/buc./ianuarie, respectiv 9-15 lei/buc,/martie), cu impact imprevizibil asupra costurilor reale.
Disfuncțiile raportate în procedura de achiziție de către unitățile medicale din județul Argeș în contextul situației de urgență impuse de criza sanitară CoVid19 contravin recomandărilor Comisiei Europene, care le cere achizitorilor publici să ia în considerare procedurile și termenele conform cadrului UE privind achizițiile publice în special în cazuri de urgență și de urgență extremă. Avocatul Poporului a emis, în aceste condiții, o recomandare pentru prefectul județului Argeș, prin Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, acesta trebuind să identifice și să pună în practică modalități legale de raportare imediată a disfuncțiilor în procedurile de achiziție ale tuturor contractanților – unități medicale din județul Argeș – pe perioada unei stări care impune o urgență imediată în achiziția echipamentelor individuale de protecție, a dispozitivelor medicale, a altor materiale medicale, dar și a infrastructurii spitalicești și informatice.

Articol scris de Alina Crangeanu

Distribuie!

0 Comentarii