Web Analytics
scris joi, 18.12.2025

Schimbări propuse la etichetele alimentelor: comercianții cer renunțarea la actuala „dată de expirare”

Industria de retail alimentar din România readuce în discuție modul în care sunt etichetate produsele de la raft, susținând că actualul sistem contribuie masiv la risipa de alimente. Reprezentanții comercianților propun o reformă care ar separa clar termenul de vânzare de cel de consum, astfel încât produsele sigure să nu mai ajungă inutil la gunoi.

Schimbări propuse la etichetele alimentelor: comercianții cer renunțarea la actuala „dată de expirare”

În prezent, majoritatea alimentelor sunt marcate cu un singur reper temporal – data expirării sau termenul de valabilitate – care, odată depășit, blochează atât vânzarea, cât și donațiile, chiar dacă produsul poate fi consumat în continuare fără riscuri.

Două repere pe etichetă, în loc de unul singur

Potrivit comercianților, soluția ar fi introducerea a două date distincte: una care să indice limita până la care produsul poate fi comercializat și alta care să arate perioada în care acesta rămâne sigur pentru consum. O astfel de abordare ar oferi mai multă flexibilitate atât retailerilor, cât și consumatorilor.

Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR), a explicat, în cadrul dezbaterii „România la raft”, organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, că data producției sau termenul standard de valabilitate pot induce în eroare clienții.

„O dată de producţie la o conservă de peşte de acum doi ani îl face pe client să fie reticent, cu toate că ea este optimă pentru consum. Cred că data expirării ar trebui să fie data limită până la care produsul respectiv poate fi vândut în magazine”, a arătat acesta.

Promoțiile și donațiile, victimele actualelor reguli

Un alt efect negativ al legislației actuale este limitarea promoțiilor și a donațiilor. Produsele care se apropie de termenul de expirare sunt greu de vândut chiar și la preț redus, iar după depășirea datei înscrise pe ambalaj nu mai pot fi donate, indiferent de starea lor reală.

„Nu pot să iau cinci conserve deoarece nu le mănânc pe toate azi, iar mâine sunt deja expirate şi, atunci, nu le mai cumpără. Nu pot fi donate unui azil de bătrâni, nu pot fi donate nicăieri pentru că a doua zi sunt expirate. În momentul în care legea spune că până la data X ai voie să le vinzi, după care sunt interzise la comercializare, însă ele sunt bune la consum încă trei luni de zile, atunci pot fi donate, iar clienţii îşi pot cumpăra mai multe produse aflate la promoţie şi le pot consuma pe parcursul celor trei luni. O astfel de măsură ar reduce din risipa alimentară”, a explicat Paraschiv. În opinia sa, dacă legea ar permite vânzarea până la o anumită dată și consumul până la o altă limită clar menționată, o mare parte din aceste produse ar fi salvate.

Risipa alimentară, o problemă în creștere

Reprezentanții comercianților atrag atenția că risipa alimentară este o provocare majoră la nivel european, iar România nu face excepție. Cantități importante de alimente sunt eliminate din circuit din motive birocratice, nu din cauza unor riscuri reale pentru sănătate.

Adaptarea modului de etichetare și actualizarea cadrului legal ar putea reduce semnificativ pierderile din lanțul alimentar, susțin comercianții, oferind în același timp consumatorilor mai multă claritate și încredere în produsele de la raft.

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită

Reluăm campania ziarului după Anul Nou

Fiindcă suntem în decembrie, o lună a sărbătorilor de iarnă, oprim campania noastră „Îl are pe conștiință directorul Armand Chiriloiu pe inginerul...

Cin’ să fie din PSD Argeş?

Necunoscute sunt căile campaniei electorale (eșuate deja) a lui Daniel Băluță, inclusiv pe filiera PSD Argeș. De altfel, la ședința de luni de la...