Web Analytics

Raliul Argeşului, o istorie îndelungată în motorsportul din România

de | 5.09.2019 13:03 | Cultură

Argeșul are o istorie bogată în ceea ce privește automobilismul. Am putea spune că o mână de oameni ”a pus țara pe roți”, dar odată ce pășești în Muzeul Sportului Argeșean – Campionii, realizezi că au fost mai mulți de atât. Uzina Dacia a fost locul în care multe vise au devenit realitate, în care multe ambiții și dorințe s-au văzut realizate, transformate în medalii, trofee, titluri de campioni. Prestigiul piloților din Argeș a trecut granița și, odată cu el, România scria istorie în automobilismul mondial. Timpurile s-au schimbat, oamenii la fel, dar istoria a rămas aceeași, iar o parte din tezaurul automobilismului românesc, scris în Argeș, îl putem revedea la Muzeul Sportului Argeșean – Campionii.

Renumita Dacie 1410, model din 1982, mașină ce i-a aparținut celebrului Gheorghe Morassi

60 de vitrine și numeroase panouri adăpostesc momente cruciale din sportul argeșean, alături de documente, fotografii, medalii, plachete, cupe, diplome, echipamente sportive, fanioane sau chiar afişe din cadrul competiţiilor sportive. Muzeul ilustrează mai multe ramuri sportive, iar ”cireașa de pe tort” este automobilismul. Încă de la intrare te întâmpină o renumită Dacie 1410, model din 1982, mașină ce i-a aparținut celebrului Gheorghe Morassi, dar și lui Iancu Niță. ”Bătrâna” ar porni și acum, în memoria zilelor demult trecute, când participa în competiții. Pe măsură ce îți continui incursiunea conștientizezi cât de importanți au fost primii pași în scrierea istoriei în automobilism, pași făcuți prin Dacia și Aro, constructorii de automobile din Argeș. Apoi vezi impozant un perete întreg cu fotografii portret ale celor care au scris istoria autmobilismului argeșean. Pe panoul cu Stelele automobilismului argeșean regăsești nume precum Ștefan Vasile, Victor Nicoară, Petre Vezeanu, Ovidiu Scobai, Valentin Porcișteanu, Nicu Grigoraș, Ilie Olteanu, Ion Gârjoavă, Ludovic Balint, Andrei Belu, frații Morassi – de care se leagă și începuturile echipei de automobilism ale Uzinei de Autoturisme Pitești. Tot ceea ce poate fi admirat, de la trofee, volan, căști, diplome, toate sunt originale și au aparținut celor prezentați. Alături e și un combinezon, mănușile și scaunul lui Vali Porcișteanu, de pe mașina cu care a fost campion al României.

Titi Aur – patru victorii consecutive, un record pentru competiția argeșeană

Raliul Argeșului are o istorie îndelungată în motorsportul din România, fiind una din competițiile care a avut loc de-a lungul multor decenii. Cu o cultură a sportului bine înrădăcinată în județul Argeș, raliul a fost doar una din ramurile unde piloții locali au excelat. Începând cu 1971, Raliul Argeșului a desfășurat un număr de 18 ediții sub numele Raliul Pitești, Raliul Dacia și, în epoca modernă, Raliul Argeșului, fiind una dintre cele mai cunoscute competiții între raliurile românești în perioada anilor 1990. De asemenea, o ediție a Raliului României a avut loc tot pe probele speciale din jurul Piteștiului. Prima ediție a competiției care a avut comandamentul în Pitești s-a desfășurat în 1971, când Aurel Puiu și Constantin Pescaru s-au impus la bordul unui Renault 8 Gordini, fiind urmați de Laurențiu Borbely și P. Hein pe locul secund, podiumul fiind completat de Marin Dumitrescu și Ștefan Iancovici. După cinci ani de pauză, competiția revenea în 1977 sub numele ”Raliul Dacia”, urmând a se desfășura pe macadam pentru 3 ani consecutivi timp în care Eugen Ionescu Cristea (foto), însoțit de Dan Amărică, pe o Dacia 1300, reușea o victorie, următoarele două ediții fiind adjudecate de Ilie Olteanu și Ovidiu Scobai, concurând tot pe o Dacia 1300. Până în anii ’90, raliul nu a mai desfășurat nicio ediție timp de 14 ani, când macadamul argeșean vedea o generație nouă de piloți și copiloți: Raliul Dacia 1993 este câștigat de Ludovic Balint, pe o Dacia 1325, copilotat de Gabriela Stroescu, în timp ce Ștefan Vasile și Silviu Moraru, pe un model identic, se impun în ediția din 1994 a raliului. Între 1995 și 1998 are loc o demonstrație de forță a multiplului campion național absolut Constantin ”Titi” Aur (foto), care obține alături de Dumitru Boboescu (la bordul unui Audi Coupe S2 în 1995 și apoi pilotând o Toyota Celica Turbo 4WD) patru victorii consecutive, un record pentru competiția argeșeană. După ce în 1999 Heinz Gollner și Sorin Itu se impun la bordul unui Audi Coupe S2, Titi revine și obține alte două victorii. Începând cu anul 2000, raliul a avut parte de schimbări majore, numele fiind modificat din ”Dacia” în Raliul Argeșului, iar suprafața a fost schimbată de către organizatori de pe macadam pe asfalt. Astfel, la trecerea pe o nouă suprafață, Aur, însoțit în 2000 de către Boboescu (pe același model de Toyota Celica Turbo 4WD), se impune, ca mai apoi, în 2001, să reușească a șasea victorie la Pitești, fiind însoțit de către Silviu Moraru pe un Seat Cordoba WRC.

Câștigători ai Raliului Argeșului

Începând cu 2002, Raliul Argeșului a văzut un număr de 5 învingători diferiți în cele 5 ediții desfășurate, Bogdan Marișca și Sebastian Itu obținând prima poziție în 2002, la bordul unui Mitsubishi Lancer EVO VI, în timp ce în 2003 Dan Gîrtofan și Dorin Pulpea, pilotând un Seat Cordoba WRC, obțin prima victorie pe asfaltul argeșean. După patru ani de pauză, Raliul Argeșului 2007 îl are drept învingător pe echipajul Marco Tempestini & Dorin Pulpea, pe un Subaru Impreza STi, ca mai apoi, în ediția 2009, desfășurată pentru un singur an pe macadam, Jarkko Miettinen și Mikko Lukka să se impună la bordul unui Mitsubishi Lancer EVO IX. Revenit pe asfalt, Raliul Argeșului și-a desfășurat ediția din 2010, când pe probele speciale de pe Transfăgărășan cel mai rapid echipaj a fost format din Gergo Szabo și Levente Csegzy.
În cele 18 ediții ale raliului, Constantin Aur este cel mai prolific pilot, cu 6 victorii și patru locuri secunde, în timp ce Ilie Olteanu a obținut 2 victorii în participarile sale în Raliul Argeșului.
Cu 4 podiumuri (o victorie, un loc secund și două bronzuri), Dan Gîrtofan este unul dintre cei mai rapizi piloți care au luat startul în competiție, fiind urmat de Heinz Gollner (o victorie și un loc secund), Marco Tempestini (o victorie și un loc secund) și Bogdan Marișca (o victorie și două locuri 3) într-un ”clasament” al piloților care au urcat pe podiumul Raliului Argeșului.
Competiția argeșeană s-a desfășurat pe durata a 18 ediții, un număr de 12 piloți reușind victoria pe asfaltul sau macadamul din județul Argeș. Cel mai prolific pilot al istoriei este Constantin Aur, care s-a impus de 6 ori pe probele speciale care au avut comandamentul în Pitești, fiind urmat de Ilie Olteanu (2 victorii), în timp ce, cu 4 podiumuri (o victorie, un loc secund și două bronzuri), Dan Gîrtofan este pe locul al treilea într-un clasament al podiumurilor în Raliul Argeșului. Bogdan Marișca are trei podiumuri în cariera sa (o victorie și două locuri trei), în timp ce Heinz Gollner și Marco Tempestini au fiecare câte două podiumuri: o victorie și un loc secund.
Pe lista piloților care s-au impus în edițiile trecute ale Raliului Argeșului se numără Aurel Puiu, Eugen Ionescu Cristea, Ludovic Balint, Ștefan Vasile, Jarkko Miettinen și Gergo Szabo, fiecare cu câte o victorie. Chiar dacă nu s-au impus în raliul argeșean, George Grigorescu (5 podiumuri – trei locuri secunde și două locuri trei), Dorin Toma (4 podiumuri – două locuri secunde și două locuri trei), Mihai Leu (2 podiumuri – un loc secund și un ”bronz”) și Ștefan Iancovici (două podiumuri – un loc secund și un loc trei) au fost unii dintre cei mai rapizi piloți pe probele speciale ale Raliului Argeșului.
Cu o singură prezență pe podium în istoria cursei, un număr de 12 piloți au fost premiați la Pitești: Martin Santa, Mircea Popescu, Emanuel Ilina, Laurențiu Borbely (locuri secunde) și Vasile Olariu, Gherorghe Nistor, Gunther Graef, Florian Nuță, Daniel Ungur, George Morar, Valentin Porcișteanu și Marin Dumitrescu (locuri 3).

 

Articol scris de Marius Ionel

Distribuie!

0 Comentarii