Web Analytics

Pentru că Autostrada Sudului este mult mai rentabilă, proiectul autostrăzii Piteşti-Sibiu ar putea fi abandonat

de | 19.06.2013 21:30 | Politica si Administratie

# Noua analiză contrazice afirmaţiile directorului CNADR, Mihai Pop, care declara săptămâna trecută că lucrările la autostrada Sibiu-Piteşti vor începe în 2015. Ceea ce ar fi trebuit să fie cea mai spectaculoasă autostradă din România, tronsonul Pitești – Sibiu al Coridorului IV Paneuropean, se apropie cu pași uriași de abandon.  O analiză dată publicității zilele trecute arată că acest tronson, cel mai greu și cel mai costisitor al întregului coridor, ar trebui să fie construit cu fonduri europene, în exercițiul financiar al UE 2014 – 2020. Atribuirea contractelor de construcție în concesiune a autostrăzilor Comarnic – Brașov și Pitești – Craiova ar putea schimba aceste planuri, în sensul amânării pe termen nedefinit a Autostrăzii Pitești – Sibiu, în condițiile în care „tăierea” munților cu două autostrăzi relativ apropiate, între Pitești și Sibiu, respectiv între Comarnic și Brașov, ambele programate din 2014 încolo, s-ar putea dovedi un plan mult prea ambițios pentru România.

Pitești – Sibiu ar consuma singură toți banii europeni pentru autostrăzi

Execuția Autostrăzii Sibiu – Pitești, cu o lungime de circa 125 de kilometri, este estimată să coste în jur de 3,5 miliarde de euro, adică un preț mediu de aproape 28 de milioane de euro pe kilometru, fără costurile cu exproprierile și relocarea utilităților. E știut faptul că aceasta va fi construită cu fonduri UE nerambursabile în proporție de 85% dar, chiar și așa, proiectul ar înghiți aproape toată suma alocată României pentru perioada 2014-2020 de Uniunea Europeană pentru construirea de autostrăzi. Concluzia este că există riscul ca, până în 2020, cu banii de la UE să se construiască doar cei aproape 125 de kilometri de autostradă dintre Sibiu și Pitești în detrimentul altor tronsoane, mai lungi, la fel de importante și realizabile cu aceiași bani.

Lugoj – Calafat – Craiova – Pitești, varianta înlocuitoare

Coridorul IV Paneuropean de autostradă mai are o ramură românească, respectiv cea prin sudul ţării, care va lega Lugoj de Calafat (unde s-a inaugurat deja un pod nou peste Dunăre) prin Caransebeș și Drobeta Turnu Severin și foarte aproape de Craiova. Această viitoare autostradă, A6 (Autostrada Sudului), va putea fi și ea finanțată din fonduri UE nerambursabile. Aceasta ar fi o nouă traversare a Carpaților, însă printr-o zonă în care relieful este mult mai blând, iar costurile de execuție ar fi semnificativ mai mici. Surse din sistem au precizat că, de fapt, viitoarea autostradă A6 dintre Lugoj și Calafat – Craiova, deși de două ori mai lungă decât Sibiu – Pitești, ar costa chiar mai puțin decât aceasta. În plus, CNADNR a scos la licitație și a atribuit încă de anul trecut contractul privind efectuarea studiului de prefezabilitate pentru Autostrada Sudului A6, între Lugoj și București, prin Caransebeș, Turnu Severin, Calafat – Craiova. În studiu, care ar trebui finalizat luna viitoare, se iau în calcul patru variante de traseu, între Craiova și București, una dintre acestea, și cea mai probabilă, fiind chiar Craiova – Pitești – București.

Șova a confirmat fără să vrea

În sprijinul acestei teorii stă și o declarație a ministrului Marilor Proiecte de Infrastructură, Dan Șova care, recent, spunea, referindu-se la un tronson din autostrada Nădlac – Sibiu, că aceasta nu este A1 (deși exact acesta este indicativul folosit în prezent pentru întreaga viitoare autostradă dintre București și Nădlac) și că doar actuala autostradă dintre București și Pitești este A1. Practic, fără să-și dea seama, Șova a anunțat că A1 va rămâne doar actualul tronson între București și Pitești, eventual prelungit până la Craiova, iar viitoarea autostradă Nădlac – Sibiu – Brașov – București va fi de fapt A3, iar actuala Câmpia Turzii – Gilău va primi un alt indicativ.

Trafic mai mare pe Pitești – Craiova

În fine, la nivel oficial se estimează că traficul mediu în următorii 30 de ani pe autostrada Pitești – Craiova va fi în jur de 14.200 de vehicule pe zi. Cum taxa de autostradă va fi, în medie, de circa 6 euro/100 kilometri pentru fiecare vehicul, iar lungimea autostrăzii este de 121 de kilometri, reiese că în cei 30 de ani de concesiune, încasările totale din taxa de autostradă vor fi de circa 1,12 miliarde de euro. Contractul de concesiune are însă o valoare de 2 miliarde de euro, ceea ce face ca diferența de aproape 900 de milioane de euro să fie suportată de stat. Astfel, varianta unui culoar de transport spre granița de vest pe ruta Pitești – Craiova cu continuare pe A6 în detrimentul Văii Oltului este cu atât mai mult justificată.
Florin Silvestru

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii