Numele băncilor amendate de OPC Argeş pentru clauze ascunse

de | 23.08.2012 12:23 | Politica si Administratie

Nici nu s-a terminat bine nebunia cu creditele care-i lăsau pe oameni fără case din cauza unor clauze abuzive sau a taxelor și comisioanelor excesiv de mari pentru respectivul tip de servicii, că băncile au inventat noi metode de a le băga clienților mâna-n buzunar. Aceasta este concluzia la care a ajuns Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Argeș. Astfel, într-un raport întocmit de comisarii de la CJPC Argeș se arată că instituțiile financiar-bancare nu respectă prevederile legale la încheierea contractelor de depozit cu persoanele fizice.
Logica urmată de bănci este extrem de simplă, în sensul că, pe timp de criză, numărul celor care economisesc este mult mai mare decât al celor care intră în bancă pentru a face un credit. În atare condiții, profitând și de faptul că oamenii nu își cunosc drepturile și, mai ales, nu știu unde să caute clauzele-capcană, băncile s-au focusat pe cei care își deschid depozite. Iar cea mai bună dovadă este aceea că numai anul trecut, la Protecția Consumatorului, au fost înregistrate nu mai puțin de 92 de reclamații pe depozite, ceea ce reprezintă 5,25% din totalul plângerilor făcute de argeșeni. Că problemele sunt serioase înțelegem și din faptul că, potrivit comunicatului CJPC, deficiențele nu s-au remediat nici în primele șase luni ale acestui an. Plecând de la aceste informații, ziarul nostru a demarat propria investigație și a aflat că printre băncile controlate și amendate de comisarii de la Protecția Consumatorului se află BCR, Raiffeisen Bank, Banca Românească sau Banc Post.

Amenzi de 200 de milioane de lei vechi

În prima jumătate a lui 2012, CJPC Argeș, a desfășurat un control tematic privind respectarea prevederilor legale la încheierea contractelor de depozit între consumatorii persoane fizice și instituțiile financiar bancare. Între primele bănci luate la puricat s-a numărat sucursala argeșeană a BCR, acolo unde, în urma verificărilor efectuate, s-a constatat că în contractul de depozit nu sunt precizate costurile de administrare, de retragere sau depunere de numerar, adicătelea costuri aferente contului curent și care cad în sarcina consumatorului. Mai pe înțeles, omul se duce la bancă să-și scoată ceva gologani, însă nu poate să facă asta până nu achită un procent din suma pe care vrea s-o ridice. Ce înseamnă asta? Că se încalcă prevederile legale care statuează în mod expres ca obligație a băncii menționarea în contract a tuturor dobânzilor, comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricăror alte costuri aferente derulării contractului fără a se face trimitere la condițiile generale de afaceri ale furnizorului de servicii financiare, lista de tarife și comisioane sau orice alt înscris. Tot la BCR s-a constatat neprecizarea în contractul de depozit a faptului că din dobânda acordată la depozit banca va reține un procent aferent impozitului de 16% și stabilit în conformitate cu prevederile legale în vigoare, neprecizând nici procentul de reținere a impozitului valabil la data încheierii convenției de depozit. Astfel, prin neprecizarea în convenția de depozit a faptului că banca va reține la sursă un impozit, precum și prin neprecizarea cuantumului acestuia la data semnării convenției se încalcă dreptul consumatorului de a fi informat complet, corect și precis asupra caracteristicilor esențiale ale produselor și serviciilor oferite de operatorii economici, astfel încât aceștia să aibă posibilitatea de a face o alegere rațională în conformitate cu interesele lor. Asta pentru că în cazul constituirii unui depozit scopul consumatorului este obținerea unui câștig, câștig care este diminuat de reținerea impozitului, precizarea acestuia în convenția de depozit fiind de natură a informa consumatorul cu privire la beneficiul net pe care urmează să îl aibă la împlinirea termenului depozitului constituit. Aceeași abatere, cea cu impozitul de 16%, a fost depistată și la Raiffeisen, Banca Românească și Banc Post prin punctele de lucru aflate pe teritoriul județului Argeș, astfel că au fost aplicate amenzi în valoare totală de 20.000 de lei.

Șefii băncilor amendate tac mâlc

Am încercat să stăm de vorbă cu șefii agențiilor bancare care au călcat pe bec, însă de fiecare dată ne-am lovit de o lipsă totală de transparență. „Sunați, vă rog, la București, la Centrală! Cei de acolo vă pot oferi astfel de informații”, a fost replica pe care am primit-o de fiecare dată. Singurul răspuns mai de Doamne ajută ne-a venit de la directoarea Carmen Grigorescu, de la Banca Românească. După ce ne-a avertizat că trimite gardianul ca să ne confiște reportofonul și aparatul foto, aceasta a recunoscut că agenția pe care o conduce a fost controlată, dar că n-a plătit nicio amendă, urmând ca procesul verbal să fie contestat în instanță. În rest, tăcere. Vali Păun de la BCR, Elena Stan de la Raiffeisen și Gabriela Micu de la Banc Post ne-au trimis, așa cum spuneam, la birourile de comunicare de la București.
Neluţu DINU

Distribuie!

Articol scris de Jurnalul de Arges

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii

Simona Bucura Oprescu – mesaj de Sfânta Maria

𝑨𝒅𝒐𝒓𝒎𝒊𝒓𝒆𝒂 𝑴𝒂𝒊𝒄𝒊𝒊 𝑫𝒐𝒎𝒏𝒖𝒍𝒖𝒊 𝒆𝒔𝒕𝒆 𝒄𝒆𝒂 𝒎𝒂𝒊 𝒗𝒆𝒄𝒉𝒆 𝒔𝒂̆𝒓𝒃𝒂̆𝒕𝒐𝒂𝒓𝒆 𝒊̂𝒏𝒄𝒉𝒊𝒏𝒂𝒕𝒂̆ 𝑺𝒇𝒊𝒏𝒕𝒆𝒊 𝑭𝒆𝒄𝒊𝒐𝒂𝒓𝒆 𝑴𝒂𝒓𝒊𝒂,...