Web Analytics

Lecţia de drept. Drepturile consumatorilor de produse şi servicii

de | 28.02.2019 13:57 | Opinii

Consumatorii de produse și servicii sunt protejați de prevederi naționale și europene ,care se referă la cumpărăturile online/offline și instituie drepturi în favoarea acestora.
Astfel, nu trebuie să plătiți produse dacă nu primiți bon fiscal la achiziționare.
Nu trebuie să păstrați ambalajul produselor pentru a beneficia de garanție, însă, dacă aveți un produs cu probleme și vreți să-l duceți în service, sunteți constrânși să păstrați ambajalul original al produsului.
Niciun service nu poate refuza reparația unui produs aflat în garanție cât timp acesta este însoțit de factura și certificatul de garanție, excepție făcând cumpărăturile online.
Vă puteți adresa ANPC în orice caz în care ați fost păcăliți de un comerciant, iar în această listă sunt incluse atât practicile comerciale înșelătoare, cât și cele agresive.
ANPC poate interveni și soluționa direct litigiile cu comercianţii – în trecut conflictele care ajungeau la litigiu puteau fi rezolvate doar de către instanțele judecătorești.
În prezent, se extinde astfel rolul de mediator al ANPC, reclamațiile sunt soluționate urmând proceduri de soluționare alternativă a litigiilor.
Sunt vizate direct reclamații privind contractele de vânzare-cumpărare și cele de prestare servicii între comercianți români și cumpărători rezidenți pe teritoriul UE.
Defectele depistate în primele 6 luni de la achiziție nu trebuie dovedite de cumpărător, se prezumă că au existat în momentul achiziției, iar garanția de conformitate a produselor are o valabilitate de 2 ani și este obligatorie pentru orice produs vândut pe teritoriul UE.
În situația problemelor legate de furnizorul de curent sau gaz sesizările pot fi reclamate nu doar în scris, ci și pe email, fax sau telefon și pot viza plângeri privind clauzele contractului de furnizare a energiei, facturarea consumului, tarifele oferite, întreruperile în furnizarea energiei, contorizarea consumului, schimbarea furnizorului existent, informările legate de schimbarea legislației și soluționarea plângerilor precedente.
Persoanele cu dizabilități de vedere, vorbire și auditive care optează pentru servicii de telefonie și internet au dreptul să primească servicii adaptate nevoilor speciale, deci acestea au dreptul să primească planuri tarifare personalizate, care exclud acele servicii ce nu pot fi utilizate.
Furnizorii de internet și TV sunt obligați să listeze pe site informații accesibile, detaliate, corecte, inteligibile și relevante despre planurile tarifare, care să includă minimum denumirea planului, caracteristicile, costurile, viteza de upload/download minim garantată, limitările serviciilor și durata contractuală minimă.
Furnizorii de servicii de telefonie au obligația să comunice în prealabil tarifele de telefonie cu suprataxă .
În situația în care drepturile vă sunt încalcate, aveți posibilitatea să sesizați ANPC-ul, cu mențiunea că aceasta nu se poate implica în conflictele dintre vânzători și persoane juridice, deci, dacă ați făcut o achiziţie pe firmă, va trebui să lăsați justiția să se pronunțe în cazul unui litigiu ce nu a putut fi rezolvat amiabil.
Maria Cristina Leţu, avocat, doctor în Drept

 

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii