Web Analytics

Lecţia de istorie. Eminescu, Creangă, Slavici, la coş!

de | 21.10.2021 13:43 | Cultură, Actualitate, Opinii

Ofensiva așa-zișilor progresiști a căpătat noi dimensiuni în ultima vreme. Au devenit tot mai agresivi, mai obraznici: atacă Școala, atacă Biserica, încearcă să distorsioneze realitatea, să distrugă miturile și istoria, tradițiile. Frecvența atacurilor și alegerea momentelor evidențiază cât se poate de clar că ele nu sunt întâmplătoare, ci fac parte dintr-o strategie care vizează atât obiective pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Citesc și nu-mi vine să cred. Programa școlară elimină obligativitatea studierii marilor clasici la materia Limba și Literatura Română. Profesorii pot doar recomanda acest lucru. Este lăsată la latitudinea acestora posibilitatea studierii aprofundate a unui scriitor clasic sau contemporan. Sau, în locul acestora, ei pot alege pentru studiu și texte din literatura universală, ba chiar și texte nonliterare se spune, precum postări online, instrucțiuni, prospecte și chiar sms-uri. Și acum să vedem cine sunt acei profesori cărora li se dă libertatea de a alege. Au apărut peste noapte profesorii progresiști. O profesoară din capitală s-a autodenunțat pe pagina ei de facebook că ea nu mai predă elevilor nici poeziile lui Eminescu, nici baladele populare, nici pastelurile lui Vasile Alecsandri, poveștile lui Creangă sau nuvelele lui Slavici, pe motiv că aceștia nu se mai regăsesc în spiritul acestora. Așa că le-a înlocuit cu lecturi din „Micul Prinț” sau „Cartea Junglei”. Nimeni nu are ceva cu aceste capodopere ale literaturii universale, Doamne ferește!

Nu trebuie, însă, condamnați profesorii. Unii sunt derutați, alții au luat-o razna: o altă distinsă doamnă profesoară de limba și literatura română spune că elevii nu-l mai înțeleg pe Creangă, pentru că e plin de arhaisme și regionalisme și drept urmare… se plictisesc. Frecați-vă la ochi, că și eu am făcut-o! „Nu mai ai șanse să ai feedback din partea lor – declară aceeași profesoară – dacă le înșiri doar vorbe. Trebuie înțeleși, pentru că, cu televiziune 24/24, internet 24/24, rețele de socializare, nu mai pot duce multă informație, dar pot face conexiuni cu alte lumi.” Și tot ea afirmă: ”Trebuie să avem o referință valorică a trecutului, dar și a prezentului… Atunci când clasicii dispar, ce folos să vorbești despre empatie culturală și interculturalitate? Neavând la cine să te raportezi, te exilezi în propria ta cultură și educație”. Mai citiți o dată, pentru că și eu am citit de mai multe ori! Dar ce să mai spunem dacă dinspre Ministerul Învățământului ne vin asemenea idei: „Plecăm de la un set de competențe stabilit la nivel european, pe care le-am adoptat în România”. Atenție le-am adoptat, nu adaptat!

Citește și Lecția de istorie. Regimentul 4 Argeş, în Războiul pentru Întregire Naţională

Aceeași situație dezastruoasă este și la nivelul manualelor de istorie. După ce se studiază istoria României în context european, atenție, este o capcană perfidă, se ajunge ca în unele manuale de clasa a XII-a să nu se scrie măcar o frază despre domnitori precum Iancu de Hunedoara sau Vlad Țepeș, în timp ce participarea României la Primul Război Mondial, Războiul pentru Reîntregirea Neamului Românesc, cum era prezentat în manualele de istorie din perioada interbelică, este prezentată într-o jumătate de pagină.
Știți ceva? După cum vedeți, Uniunea Europeană se cam clatină din țâțâni și tare mă tem că în curând va rămâne doar miezul, restul se va prăbuși… Și atunci să-i văd pe netrebnicii ăștia ieșind pe ușa din dos cu câte un șut zdravăn tras în celălalt dos. Din păcate, acești tineri crescuți la școala marilor corporații devin din ce în ce mai obraznici. Reacții de acest tip nu reprezintă nici pe departe o încercare sinceră de rezolvare a unor probleme cu adevărat grave cu care ne confruntăm, ci mai degrabă o inadecvare plecată de la o precară educație și pregătire profesională. Înainte, nu știai, băteai cu pumnul în masă. Azi, nu știi, faci ce știi!… Eventual ce-ți dictează noii stăpâni.

E adevărat, nu e ușor cu o clasă de mutanți. Cu o clasă de copii cărora, pentru a nu plânge, mamele le-au înlocuit suzetele cu tabletele. Dar cel mai grav lucru mi se pare atunci când în clasă intră cu catalogul sub braț tot un mutant!
La urma urmei, ce vor acești mutanți? Să ne destructureze, să nu mai avem istorie, tradiții, repere culturale, modele etc. Dar și dacă nu le va ieși! Va fi vai de mama lor de mancurți!
Prof. dr. Cornel Carp

Citește și Lecția de istorie. Un erou adevărat

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii