La finele anului trecut legislația internă a fost modificată în privința contractele de vânzare încheiate între vânzător și consumator, în special au fost introduse norme privind conformitatea bunurilor, măsurile corective în caz de neconformitate, precum și garanțiile comerciale, în scopul asigurării unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor și a bunei funcționări a pieței interne.
Termenul de garanție pentru un bun este de 2 ani de la data livrării și nu există posibilitatea ca în cazul bunurilor a căror durată medie de utilizare este mai mică de 2 ani termenul de garanție să fie redus.
Legea în vigoare nu stabilește nici termenul minim în care consumatorul să informeze vânzătorul despre lipsa de conformitate a produsului pe care l-a achiziționat.
Pentru bunurile cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale, vânzătorul este răspunzător pentru orice neconformitate a conţinutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de 2 ani pentru bunurile care au o durată medie de utilizare de până la 5 ani, respectiv de 5 ani pentru bunurile care au o durată medie de utilizare mai mare de 5 ani.
În categoria de bunuri cu elemente digitale, cu tilu de exemplu pot fi incluse electrocasnicele inteligente, telefoanele mobile sau ceasurile inteligente.
Dacă furnizarea este pentru o perioadă de peste 5 ani, vânzătorul răspunde pentru orice neconformitate a conținutului sau serviciului care intervine sau este constatată pe parcursul perioadei în care conținutul sau serviciul trebuie să fie furnizat conform contractului.
Citește și Lecția de drept. Obligația purtării măștii de protecție la locul de muncă
Vânzătorii au obligația să se asigure că au informat consumatorii cu privire la actualizările bunurilor comerciate inclusiv cele de securitate, care sunt necesare pentru a menține conformitatea acestora.
De exemplu, în cazul în care un anunț publicitar ar prezenta un televizor inteligent ca integrând o anumită aplicație video, vânzătorul care comercializează un astfel de produs are obligația de a informa consumatorii care au achiziționat produsul despre actualizările aplicației video.
În situația constatării unei neconformități a produsului cumpărat, consumatorul are posibilitatea de a opta între reparație și înlocuire, cu excepția situației în care măsura aleasă ar fi imposibilă sau ar impune vânzătorului costuri disproporționate.
În situația în care cumpărătorul constată neconformitatea bunului la scurt timp de la livrare, însă fără a depăși un termen de 30 de zile calendaristice, el poate cere (și obține) reducerea prețului ori încetarea contractului.
Tot în cazul produselor neconforme, vânzătorul are obligața să le repare sau să le înlocuiască în termen de maximum 15 zile calendaristice.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept
Citește și Lecția de drept. Declarația privind beneficiarul real
0 Comentarii