Web Analytics

Lecția de drept. Drepturile consumatorilor în raport cu comercianții

de | 2.12.2021 13:10 | Actualitate, Opinii

Nu trebuie să plătești dacă nu primești bon fiscal și nu trebuie să păstrezi ambalajul produselor pentru a beneficia de garanție, dacă ai achiziționat un produs cu probleme și vrei să-l duci în service nu poți fi constrâns să păstrezi ambajalul original al produsului.
Niciun service nu poate refuza reparația unui produs aflat în garanție cât timp acesta este însoțit de factură și certificatul de garanție, excepție facând cumparaturile online.

Te poți adresa protecției consumatorului în orice caz în care ai fost păcălit de un comerciant, iar în această listă sunt incluse atât practicile comerciale înșelătoare, cât și cele agresive.
Autoritatea Națională Pentru Protecția Consumatorului poate interveni și soluționa direct litigiile cu comercianții, în trecut conflictele care ajungeau la litigiu puteau fi rezolvate doar de către instanțele judecătorești.
În prezent, se extinde astfel rolul de mediator al ANPC, reclamațiile urmând a fi soluționate urmând proceduri de solutionare alternativă a litigiilor.

Citește și Lecţia de drept. Cine plăteşte cheltuielile de judecată?

Sunt vizate direct reclamații privind contractele de vânzare-cumpărare și cele de prestare servicii între comercianți români și cumpărători rezidenți pe teritoriul Uniunii Europene.
Defectele depistate în primele 6 luni de la achiziție nu trebuie dovedite de cumpărător, se prezumă, iar garanția de conformitate a produselor are o valabilitate de 2 ani și este obligatorie pentru orice produs vândut pe teritoriul UE.
În situația problemelor legate de furnizorul de curent sau gaz sesizările pot fi reclamate nu doar în scris, ci și pe email, fax sau telefon și pot viza plângeri privind clauzele contractului de furnizare al energiei, facturarea consumului, tarifele oferite, întreruperile în furnizarea energiei, contorizarea consumului, schimbarea furnizorului existent, informările legate de schimbarea legislației și soluționarea plângerilor precedente.
Persoanele cu dizabilități de vedere, vorbire și auditive care optează pentru servicii de telefonie și internet au dreptul să primească servicii adaptate nevoilor speciale ale fiecărei persoane, deci acestea au dreptul să primească planuri tarifare personalizate care exclud acele servicii ce nu pot fi utilizate.

Furnizorii de internet și tv sunt obligați să listeze pe site informații accesibile, detaliate, corecte, inteligibile și relevante despre planurile tarifare care să includă minim denumirea planului, caracteristicile, costurile, viteza de upload/downloar minim garantată, limitarile serviciilor și durata contractuală minimă.
Furnizorii de servicii de telefonie au obligația să comunice în pralabil tarifele de telefonie cu suprataxă.
În situația în care drepturile vă sunt încălcate, aveți posibilitatea să sesizați ANPC-ul, cu mențiunea că aceasta nu se poate implica în conflictele între vânzători și persoane juridice, deci, dacă ai făcut o achiziție pe firmă, va trebui să lași justiția să se pronunțe în cazul unui conflict care nu a putut fi rezolvat amiabil.
Avocat Maria Cristina Leţu, doctor în Drept

Citește și Lecţia de drept. Drepturile soţilor asupra locuinţei închiriate

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii