Vreau să nu fiu înțeles greșit, așa că fac o paranteză. Am tot respectul pentru calitățile de polițist ale dlui cms șef Ionel Ispir, comandant al Poliției Argeș. Apreciez, de asemenea, faptul că omul Ionel Ispir are cunoștințele și comportamentul necesare pentru o bună înțelegere a modului de funcționare a societății, chiar relativ democratice. În acest sens, nu pot decât să apreciez cum încearcă să gestioneze relația cu presa, deși nu întotdeauna îi reușește. Din câte știu însă, rateurile, atât cele profesionale cât și cele din relația cu presa sunt nu din vina domniei sale, ci atunci când ascultă sfaturile celor care îi sunt șefi, sau i-au fost. Totuși, ar trebui să știe că atunci când se ia după țața Tatia sau după Petre Ionițescu, un apropiat dovedit al infractorilor, nu poate să aibă o relație bună cu nimeni (am folosit cuvântul „țață” în semn de respect). Spre deosebire de aceștia, dl cms șef Ispir înțelege care e rostul jurnalistului și care e rostul polițistului, că toate au un rost pe lumea asta. Acesta e fondul problemei, faptul că nimeni nu e perfect pe lumea asta e doar o nuanță. Am terminat paranteza.
Tema acestui editorial e faptul că poliția argeșeană, în opinia mea, nu răspunde cum trebuie cerințelor care îi vin dinspre societate, deși are resurse suficiente, pe care însă le cheltuiește aiurea sau nu le folosește deloc. Mai exact, săptămâna trecută a scris Jurnalul de Argeș despre faptul că prefectul a cerut poliției să stopeze furtul de material lemnos, iar poliția, sub semnătura comandantului, i-a răspuns că poate să înființeze puncte fixe de control, operaționale zilnic, însă doar într-un oarecare interval orar. De exemplu, la „Călinești, punctul Râncăciov, intervalul orar 03.00-08.00”, iar la Rucăr nu s-a organizat punct de control întrucât se ocupă cei de la Antena 3. După părerea mea, a fost greșită și cererea și oferta. Cererea ar fi trebuit să se refere la stoparea defrișărilor dezastruoase, care aduc atingere siguranței naționale, și ar necesita un comandament de arme întrunite, adică poliție, jandarmerie, silvic, servicii secrete și parlamentari (cei care nu sunt evident inutili), plus conexiuni la nivel național. Așa cum a sunat, cu „puncte fixe de control al materialului lemnos”, pare să se refere la furtul de subzistență, care nici nu poate fi stopat, nici nu trebuie, că de foame se poate da în cap și prefectului și polițistului. Trebuie doar controlat și limitat, să rămână doar furt de subzistență.
E necesar, cred eu, ca și serviciile secrete să fie implicate, că e vorba de siguranță națională. Dacă se păstrează ritmul de „curățare” a versanților din zona Vidraru nu mai durează mult timp până când nu va mai putea fi controlată scurgerea torenților în lac și, corespunzător, să crească sarcina pe baraj. Care baraj e deja un pic bolnăvior. Cei mai în vârstă și cei din servicii știu mai bine, dar oricine poate să vadă nivelul pe stâncă unde se credea că ține barajul apa și unde o ține în realitate. A fost un iureș, prin 1975, că se rupe barajul, după care s-a luat decizia scăderii nivelului apei și implicit a sarcinii pe baraj. Se vorbea că dacă s-ar întâmpla nenorocirea asta, în Pitești ar fi salvate doar casele de la nivelul cel mai de sus, de lângă stadionul Nicolae Dobrin. Eu cred că, mai devreme sau mai târziu, toți vor fi întrebați despre problema asta, inclusiv primarii și prefecții, că toată lumea știe ce se întâmplă. Apropos de silvic, cu puțin timp în urmă, un pădurar, relativ onest, se văita că se duce la un botez la alt pădurar, unde va chefui cu infractorii din domeniul lemnului. Iar dezastrul din munți ar fi mult mai interesant pentru ofițerii acoperiți decât să dea într-o țicneală mistică prin presă.
Iar acum să vedem că și oferta dlui comandant Ispir e greșită. Nu poate să asigure decât 6 posturi fixe că resursa umană e limitată. Aparent are dreptate. În realitate are în subordine un sistem de poliție perfect funcțional, aprobat de prefect, de președintele Consiliului Județean, trecut prin CSAT, care a constituit argumentul forte la îndeplinirea condițiilor tehnice pentru inrtarea în Schengen. Chiar e și o bomboană pe colivă, adică are semnătura pe proiect însuși cms șef Ionel Ispir. Are 17 secții (nedesființate încă, că nu permite legea, fiind înființate prin CSAT), care au avut între 20 și 30 de polițiști fiecare, cu minim 2 echipaje auto permanent pe traseu (adică 34 de echipaje, minim, permanent pe drumurile județului). Subliniez, 34 de echipaje de poliție permanent, zi-noapte, pe 3 schimburi. Este de necrezut. Există un astfel de sistem, care și-a demonstrat funcționalitatea și totuși este sabotat, oamenii au fost duși înapoi la posturile din fiecare comună, fărâmițând totul, revenindu-se astfel la sistemul moștenit. Are o singură bubă proiectul. E făcut pe vremea PDL-ului și a comandantului Dan Nicolae. Nu contează că polițiile din lumea civilizată lucrează într-un astfel de sistem. Nu contează că pe lângă secția de poliție mai puteai pune un centru de permanență sanitară și de pompieri. Nu contează că toată infrastructura putea fi achiziționată prin fonduri europene, fiind vorba de comunități mari. Toate astea nu contează. Contează că dl cms șef Ispir are pensia aproape, nu mai are nevoie de bătaie de cap. Fără să înțeleagă că acest sistem i-ar proteja chiar pe polițiști, inclusiv pe domnia sa, să nu muncească haotic, ca acuma, și fără să poată rezolva toate problemele. Adevărul e unul simplu: echipă mică-putere mică, echipă mare-putere mare. Asta este opțiunea.
Subiectul este atât de generos încât promit să revin.
Cristian VASILE
P.S. Circulă zvonul că va fi detașat la DNA Argeș cineva care să definitiveze dosarul permiselor. E vorba de cms șef Dan Nicolae.
0 Comentarii