Web Analytics
scris joi, 14.03.2024

Egalitate de șanse pentru femei și screening mamar. Eveniment marca Sindicatul Autoturisme Dacia, la Pitești

Joi, 14 martie, la Hotelul Ramada din Pitești a avut loc o ședință de lucru coordonată de Organizația de Femei Industrial BNS și Sindicatul Autoturisme Dacia, prin președintele Viorel Ungureanu. Evenimentul a punctat principalele campanii și progrese pe care Automobile Dacia le-a făcut pentru dezvoltarea profesională a femeilor, egalitatea de gen, sănătatea și securitatea în muncă.

Egalitate de șanse pentru femei și screening mamar. Eveniment marca Sindicatul Autoturisme Dacia, la Pitești

Principalele subiecte prezentate și dezbătute în cadrul evenimentului au fost promovarea egalității de șanse între femei și bărbați, pentru a identifica instrumentele concrete de eliminare a subevaluării muncii realizate de femei, și campania de screening cancer la sân, prin care organizatorii și-au propus să crească gradul de conștientizare cu privire la cancerul de sân, să consilieze și să orienteze pacientele spre investigarea patologiei.

Marilena Bucur– HRBP GM Industrial Pole, Georgiana Flamindu– Educational, D&I Project Manager, și Mariana Luță– consultant Medicina Muncii au vorbit despre incluziune, diversitate și screening mamar. La întâlnire au participat zeci de doamne, membre de sindicat de la organizațiile sindicale: FORD Craiova, POLIORETANUL Poiana Lacului, ICA Brașov, UM Cugir, ICEPRONAV Galați, Adient Poiana Lacului, SINDICATUL AUTOTURISME DACIA, ADIENT TRIM, LEONI Pitești, T.F.M. METAL, DELI GROUP, AVIAS Bacău.

Ce strategii de incluziune are Dacia

S-a discutat despre strategiile de diversitate și politicile de incluziune deja implementate pentru a crea un mediu prietenos în companie. Invitata Georgiana Flamindu le-a îndemnat pe doamne să aibă mai multă încredere de sine și să își găsească motivația internă. „Dacă nu ieșim un pic din zona de confort, nu ne dezvoltăm”. Un exemplu motivațional a venit chiar din sală, o doamnă care și-a luat permisul de conducere după vârsta de 50 de ani.

În trecut, s-a dorit identificarea problemelor cu care se confruntă operatoarele din fabricație, așa că s-au făcut sondaje și ulterior s-au organizat întâlniri cu discuții deschise, fără manageri. Apoi, problemele semnalate au fost transmise managerilor și s-a realizat un plan de acțiuni pe 6 luni, care a fost implementat. Și managerii au fost formați de-a lungul timpului pentru a învăța cum să discute cu angajații.

Am gândit o rețea de referenți zero discriminare și am identificat în fiecare departament de fabricație câte o persoană în care cei mai mulți oameni din zona respectivă au încredere. Avem cea mai mare rețea de referenți zero discriminare din fabricație în acest moment, la care colegele, colegii se pot duce în cazul în care se simt discriminați, să le spună ce au de făcut mai departe și cum să procedeze”, a spus Georgiana Flamindu. Există și o carte a diversității, cu informații despre discriminare și căi de acțiune pentru a fi semnalate cazurile de discriminare. Există și canale de alertă pentru a stopa discriminarea sau alte probleme care pot apărea între angajați și prin care se urmăresc tratamentul echitabil, zero discriminare și consiliere pentru angajate.

Citește și Jandarm medaliat cu aur la Judo: „Am reuşit să îmi iau revanşa şi să aduc titlul de campion naţional la Piteşti”

Programe pentru studente

În companie, incluziunea este urmărită încă de la angajare. Astfel, pe lista scurtă de angajare se urmărește să fie și femei în proporție de 50 %. Când vine vorba despre recrutare, atenția companiei este îndreptată și către învățământul dual, dar și către universități, studentelor fiindu-le prezentate posturi pentru care există deschidere, dar și modele feminine de succes din companie. Există și programe în acest sens pentru studente: „She drives science”, „She leads tomorow”. La nivel general se țintește și o mai mare prezență feminină în funcțiile de conducere.

O gală a diversității în care sunt premiate femeile, dar și bărbații care le susțin

De-a lungul timpului s-au creat mai multe căi pentru sprijinirea femeilor. Există o gală a diversității, în cadrul căreia se fac nominalizări, se votează și se oferă premii egale pentru trei categorii. Gala are loc anual și prin intermediul ei sunt valorizate diversitatea și femeile, și sunt puse în lumina reflectoarelor angajatele care au rezultate, care se implică și care susțin diversitatea. La categoria „Excelență în meserie” sunt propuse femei care au făcut lucruri extraordinare în departamentul lor în anul care s-a încheiat și sunt propuneri de la operatoare până la șefele de departament, „și în fiecare an a fost votată cel puțin o operatoare care a urcat pe scenă și a luat un premiu la această categorie, ceea ce ne bucură enorm”. Una dintre categorii este destinată și bărbaților care susțin femeile din companie, categorie denumită „El pentru ea”.

Citește și Parlamentul European a adoptat o rezoluție prin care cere Rusiei să înapoieze României tezaurul național, “însușit ilegal”

Politică și pentru persoanele cu dizabilități

Cealaltă categorie a galei este „Implicarea în diversitate”, organizația urmărind să extindă cadrul de măsuri de sprijin și către celelalte tipuri de diversitate, nu doar echilibrul de gen. Chiar la sfârșitul lunii martie se lansează și o politică pentru persoanele cu dizabilități, care se va implementa din aprilie, prin care anagajații cu dizabilități să spună exact ce nevoi și ce așteptări au. S-a vorbit și despre importanța muncii în echipă și susținerea reciprocă între angajații noi și cei cu experiență.

8 martie tot anul

O altă direcție în sprijinul promovării femeilor este campania „8 martie tot anul”. Lunar au fost prezentate pe paginile companiei angajate-model, le-au fost prezentate poveștile și cum au reușit să avanseze ierarhic. S-a editat și o carte, care, deocamdată, cuprinde 16 povești, iar în viitor vor fi adăugate și poveștile unor bărbați de succes din companie.

Cunoaște-mă așa cum sunt”

Altă campanie este „Cunoaște-mă așa cum sunt” și este dedicată persoanelor cu dizabilități din companie. Prin acest demers au fost prezentate trei angajate cu dizabilități, dar și cu competențe și care au evoluat profesional. În ultimii doi ani, pe 3 decembrie, de Ziua Persoanelor cu Dizabilități, sediul companiei a fost iluminat în mov pentru a-și arăta susținerea. „Vom implementa și o politică pentru persoanele cu dizabilități, pentru că incluziunea este cea mai importantă. Trebuie să asigurăm condiții pentru fiecare categorie în parte” a fost ideea subliniată de prezentatoarea Georgiana Flamindu.

Citește și Icoana vindecătoare de cancer, Maica Domnului Pantassa, a ajuns la Mărăcineni

Mulțumărțișor”

Există și o rețea internă unde femeile își pot arăta susținerea reciprocă. În această direcție s-a lansat și campania „Mulțumărțișor”, care a constat în mesaje de mulțumire de la femei pentru femeile care le-au ajutat într-un moment al carierei. Există și altă rețea pentru doamnele din fabricație, cu acțiuni pentru ca acestea să se simtă mai respectate și mai apreciate și cu întâlniri săptămânale între directorul de uzină și operatori, pentru a discuta problemele cu care se confruntă.

Beneficii suplimentare pentru femei

Alte aspecte foarte importante pe care angajatele de la Dacia trebuie să le cunoască sunt beneficiile suplimentare pentru femei, stipulate în contract. Printre acestea se numără protecția maternității (femeile pot solicita să nu lucreze în schimbul de noapte din a-5-a lună de sarcină și în timpul alăptării, concediu de maternitate, zile pentru tați, ajutor de naștere pentru fiecare proaspăt părinte, asigurarea Groupama care nu este suspendată în perioada când mama are concediu de maternitate, deși contractul este suspendat, mămica poate beneficia și de un ajutor de 5000 lei la naștere etc); 8 martie- o zi suplimentară liberă, de care se poate beneficia și altădată, și tichete; participare la programe de formare și dezvoltare etc.

Citește și Fabrici de vopsele din Argeș, amendate de inspectorii ITM

De reținut: Screening mamar gratuit prin asigurarea Groupama

Mariana Luță, coordonator activitate medicală din partea Renault pentru clinica Regina Maria și Groupama, a vobit despre campaniile de sănătate derulate în companie. Astfel, pe lângă Medicina Muncii și de Medicina de Urgență și Medicina Preventivă, servicii medicale asigurate de clinica Regina Maria, există și campanii de sănătate gratuite pentru a preveni eventuale patologii, desfășurate pe bază de voluntariat.

Astfel, campanie de vaccinare antigripală care, de regulă, coincide cu cea națională; screening hepatita C (din 2021 au fost peste 4000 de participanți, din care 40 % femei) prin intermediul căreia au fost depistați 10 salariați care nu știau că au această patologie; screeningul mamar desfășurat timp de 16 zile, în 2023, în sediile Dacia din București, Mioveni și Titu.

Important de reținut că, prin asigurarea Groupama, angajatele pot beneficia gratuit de screening mamar, prin programare la clinică. S-au descoperit salariate care nu știau de acest serviciu, iar numărul cererilor a crescut ulterior. În plus, s-au organizat, în 2023, și patru webinare, dedicate atât femeilor, cât și bărbaților, dar și campanii de sănătate trimestriale, despre creșterea imunității, diabet, afecțiunile coloanei lombare și alcool-cosum responsabil. Anul acesta s-a derulat deja o campanie despre alimentația sănătoasă, și vor urma campanii despre stresul și gestionarea lui, factorii de risc cardiovascular și beneficiile opririi fumatului. Temele sunt stabilite în funcție de rata îmbolnăvirii la nivel național și la nivel de întreprindere.

„În 2024 continuăm eforturile pe care le-am început prin proiectul „One Health” la nivel de Renault Group, care se dezvoltă la nivelul fiecărei țări și prin care avem de urmărit patru piloni pentru sănătatea și bunăstarea echipelor noastre”, a mai spus Mariana Luță. Prin acest proiect se urmărește îmbunătățirea stării de bine la locul de muncă, să existe o abordare incluzivă, să fie asigurată echitatea și îmbunătățită propunerea de valoare adăugată.

Citește și Doctoriţa Roncea de la Spitalul Militar Piteşti a făcut istorie în pandemie: „Te ţineau de mână şi spuneau că nu au aer…”

„Cel mai greu e să reușim să schimbăm mentalități, am început

În final, Marilena Bucur a precizat că există strategie și instrumente clare pentru a produce schimbări, iar principalul obiectiv este schimbarea mentalităților. „Cel mai greu e să reușim să schimbăm mentalități, am început. Faptul că avem 48 % femei în comitetul de direcție, faptul că avem șefe de atelier… Avem tot ce ne trebuie, dar mai trebuie lucrat la mentalitate, la respectul și de o parte și de alta, și trebuie să fim conștiente că femeile încă mai trebuie să demonstreze, că trebuie să avem o mai mare încredere, că avem tot ce ne trebuie, și că succesul e o atitudine. Trebuie să fim curajoase, să ieșim din zona de confort, să ne punem pe scenă, nu vom primi aplauze din prima, dar fiecare situație de mai puțin confort este o lecție pentru noi și ne va face mult mai puternice”.

Articol scris de Mari Tudor

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *