Web Analytics

Despre gândacul care ne blochează autostrada

de | 30.01.2020 13:25 | Actualitate, Economie

# Cum comentează reprezentanții mediului de afaceri, precum și un fost secretar de stat la Transporturi, actualul deputat Ionuț Moșteanu

Comisia Europeană a suspendat finanţarea Autostrăzii Sibiu-Piteşti din cauza unui gândac, considerat specie ameninţată, cerând României să vină cu explicaţii şi soluţii până la 23 februarie 2020. Gândacul cu pricina se numeşte Morimus funereus, numit popular gândacul croitor de stejar şi fag, care trăieşte nu numai în România, ci și în mare parte din Europa.  Așa se face că autostrada Pitești-Sibiu a fost din nou amânată. Am vorbit cu oficiali importanți din județ legat de cât de serios este acest motiv și cum comentează această decizie a Comisiei Europene.

„O mică găselniță ca să înghițim încă o amânare…”

George Caval, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Argeș: ”Mi se pare deja o exagerare care întrece orice limită. Toată lumea și toată Europa civilizată are autostrăzi pe care se circulă și unde toate problemele de mediu s-au rezolvat. Eu cred că această chestiune este o mică găselniță ca să putem noi să înghițim încă o amânare a acestei autostrăzi. Din punctul de vedere, al CCI Argeș și al oamenilor de afaceri din județ, suntem mirați și stupefiați că se găsesc noi motive și că nu există cineva care să își asume o responsabilitate și să spună că, din momentul acesta, hai să facem pentru această autostradă o discuție lunară sau poate chiar mai des, în care să putem să vedem cum o împingem înainte. Toată Europa are autostrăzi și toate țările au trecut peste toate piedicile de mediu și de orice altceva. Eu sunt acum într-o țară, în Germania, în care lucrurile sunt foarte civilizate și au sute de mii de kilometri de autostradă. E păcat să ne împiedicăm acum de niște motive din astea. De gândaci sau nu știu ce animal sălbatic căruia nu știu ce areal îi trebuie pentru a trăi, ca și cum nu poate să trăiască din cauza unei autostrăzi, care, de fapt, nu face altceva decât să dubleze traficul care este pe Valea Oltului…”.

„Mi se pare o batjocură a UE față de România”

Dumitru Grecu, manager Complexul Valea cu Pești: ”Mi se pare o batjocură! Din câte am înțeles și eu de la specialiștii Romsilva, gândacul ăsta este și dăunător pentru copaci, iar traseul autostrăzii nici nu se intersectează cu vreo zonă din asta de protecție, dar în orice caz mie mi se pare batjocură atitudinea Uniunii Europene față de România. Să te legi de un gândac în condițiile în care vorbim de autostrada asta de 25 de ani! Deci, 25 de ani nu am reușit să ne mișcăm aproape deloc. Am făcut studii de fezabilitate, am făcut tot felul de prostii… Senzația este că nu se vrea autostradă, iar acum au venit cu niște chestii absolut puerile. Să vii cu argumente că trebuie să protejezi un gândac… Să mă ierte Dumnezeu! Da, dacă spuneai că vrei să protejezi nu știu ce animal mare care este pe cale de dispariție, mai înțelegeam… Dar niște gândaci, care nu știu la ce ne ajută pe noi, în condițiile în care marea problemă, dacă vorbim de insecte, marea problemă a umanității astăzi o reprezintă albinele. De albine nu spune nimeni că s-au tratat culturile agricole cu tot felul de insecticide, cu tot felul de îngrășăminte chimice, care le-a distrus și într-adevăr asta este o mare problemă, nu un gândac nenorocit, care mai este și dăunător”.

”E revoltător, dacă asta este cauza… ”

Iată ce spune Virgil Dumitru, manager Comesad: ”Ce să spun eu? Că nu putem să construim din cauze din astea, care sunt până la urmă puerile? Cred că este totuși revoltător, dacă asta este cauza pentru care nu putem să începem autostrada. Să ne gândim doar la ce avantaje economice și la cum ar fi țara asta, dacă am avea o infrastructură așezată! Fără infrastructură, nu putem să facem niciun pas în față. Este un blestem pentru noi”.

”Acești gândaci pot să trăiască și într-o parte și în alta a autostrăzii”

Benone Lazăr, manager Internațional Lazăr Company: ”Chestia asta este neserioasă, dar, în schimb, pare mai serioasă implicarea actualilor guvernanți, ce am citit și eu printre rânduri, că vor să facă treabă și să rezolve odată problema. Asta cu gândacii nu mi se pare un lucru cert, cu toate că nu mă pricep… Chestia este că acești gândaci pot să trăiască și într-o parte și în alta a autostrăzii. Această investiție este de interes național!”.

3 mosteanuDeputatul Ionuţ Moşteanu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Studiul de impact asupra mediului a fost prost făcut”

Deputatul Ionuț Moșteanu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor: ”Este o discuție destul de complexă. Studiul de impact asupra mediului, care este parte din studiul de fezabilitate, a fost prost făcut. Comisia Europeană a sesizat acest lucru. A spus: vedeți că aveți niște lipsuri în acordul de protecție a mediului. Că sunt niște lucruri neclare! Asta s-a întâmplat. Clarificări între comisie și statul român legate de finanțările diverselor proiecte de infrastructură au fost de când lumea. Nu e nimic nou! CNAIR-ul și Ministerul Transporturilor trebuie să vină și să poarte o corespondență și să vină cu un răspuns oficial până pe 23 februarie, dacă nu mă înșel, în care să spună cum rezolvă aceste probleme sesizate de către comisie. Cred că mai trebuie lucrat un pic pe bucata din studiul de fezabiliate cu acordul pentru protecția mediului. Este timp să clarificăm orice detaliu cu comisia, iar anul acesta nu este nevoie decât de foarte puțini bani pentru această autostradă. În realitate, șanse să se lucreze efectiv are doar sectorul Sibiu- Boița. Cel mai devreme se va începe să se lucreze pe acest sector anul acesta, în vară. Este important ca această corespondență să se poarte cât mai atent, ca să o deblocăm. Indiferent ce s-ar întâmpla, proiectul ăsta trebuie să meargă înainte…”.

 

 

Articol scris de Marius Ionel

Distribuie!

0 Comentarii