Gara din Costeși va avea o clădire nouă de călători. Deputatul Aurel Bălășoiu ne-a vorbit despre ce l-a determinat să facă demersuri repetate, încă din 2021, la Ministerul Transporturilor și la ministrul de atunci, Cătălin Drulă, pentru această investiție.
„Eu, fiind aproape de Costești, absolvind liceul la Costești, în fiecare ședință PSD Costești am atras atenția, două-trei mandate în urmă, că trebuie reabilitată acea gară, pentru că arăta dezastruos. Acum s-a mai făcut curățenie. Nicio clădire n-a existat în România, din ceea ce înseamnă Ministerul Transporturilor, mai dezastruoasă ca gara de la Costești. Este o gară care face legătura București-Pitești-Craiova-Timișoara. Până la urmă, Gara Costești se numea și oglinda orașului. Am solicitat reabilitare și în urma expertizei s-a constatat că se va face o construcție nouă, cea existentă nu se putea reabilita. Drept dovadă, intervențiile pe care le-am făcut la Ministerul Transporturilor, din 2021, de când am intrat deputat, am zis: cel puțin într-un mandat de deputat să rămână ceva pentru comunitățile locale, un obiectiv important. Au trecut mulți prin Parlament, dar nu s-au gândit că și în acel oraș din sudul județului Argeș e necesară o asemenea investiție”, ne-a declarat Aurel Bălășoiu.
Clădirea de Călători de pe Aleeea Gării, nr. 8, a fost construită în anii 1899, iar în 1970 i s-a adăugat un corp nou, având funcțiuni specifice instalațiilor feroviare-CED. Proiectul propune demolarea parțială a corpului de clădire inițial, cu păstrarea zonei de CED, și reabilitarea acestuia din punct de vedere structural, energetic și funcțional. Se propune și construirea în imediata apropiere a unei clădiri de călători nouă, cu formă rectangulară și parter, cu acoperiș de tip terasă necirculabilă și cu atic, cu panouri fotovoltaice și panouri solare amplasate pe terasă. Proiectul presupune și refacerea branșamentului de apă potabilă și canalizare, montarea unor centrale termice electrice, hidranți exteriori și interiori și a unui sistem de supraveghere video cu monitorizare din birourile Poliției.
Citește și 160.901 salariaţi în Argeş, la finele lui 2023. Care au fost câştigurile
Pentru aplicaţiile date-voce din stația Costești se va utiliza soluţia de cablare structurată pentru clădirile stațiilor de cale ferată, care va deservi inclusiv sistemul de supraveghere video.Valoarea totală a investiției (din care C+M), în lei fără TVA: 36.064.191,60 + 29.406.028,35, iar valoarea în lei cu TVA: 42.853.907,20 + 34.993.173,74. Eșalonarea investiției este de 18 luni. Durata de proiectare este de 6 luni, iar durata de realizare a lucrărilor este de 12 luni. După obținerea avizelor aferente, finanțarea se va realiza din surse proprii CNCF „CFR” SA. Urmează aprobarea CTE MT pentru ordin de ministru. După aprobarea BVC, aprobarea CA și lista pentru surse proprii pe 2024 se va proceda la achiziția serviciului de proiectare și execuție a lucrărilor.
Pe 6 aprilie 2021, deputatul Aurel Bălășoiu a solicitat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii să analizeze posibilitatea reabilitării și modernizării clădirii de călători și a spațiilor publice care aparțin Gării Costești. „Nepăsarea statului este atât de mare încât roade și căile ferate. Ruine și mizerie, asta văd călătorii care merg cu trenul, în gara Costești opresc trenurile care circulă spre București, Craiova, Timișoara, Pitești, Mangalia etc. Gara din Costești este pur și simplu abandonată și aproape cade pe oameni. În prezent a devenit un monument al degradării, devenind un loc de pelerinaj pentru hoți și oameni ai străzii. În clădirile abandonate din zonă au fost furate până și cărămizile și cablurile de curent”, spunea atunci deputatul după ce a fost în gară în perioada 1-4 aprilie 2021 și a discutat cu o parte din călători, nemulțumiți de starea clădirii.
Marian Staicu
0 Comentarii