Web Analytics

„De la un an la altul avem discipline la care nu există niciun post pentru titularizare”

de | 2.04.2014 20:01 | Actualitate

# Declară inspectorul şcolar general adjunct Constantin Biriboiu. Simularea de la bacalaureat a scos la iveală numeroasele aspecte negative din învăţământul argeşean şi nu numai. Dezinteresul elevilor în pregătirea pentru examenul de maturitate, rezultatele dezastruoase şi promovabilitatea zero, la pachet cu actele tot mai dese de violenţă şi cu numărul record de absenţe înregistrat în ultimii ani şcolari, plus lipsa posturilor didactice sau salariile foarte mici pentru profesorii tineri ilustrează un învăţământ argeşean intrat deja cu un picior în groapă. Despre toate aceste fenomene am discutat cu inspectorul şcolar general adjunct Constantin Biriboiu – cel care de altfel anual îndeplineşte şi funcţia de preşedinte al Comisiei de Bacalaureat.

# Sunteţi preşedintele comisiei de bacalaureat. S-au semnalat incidente la simularea acestui examen?
– Inspectoratul Şcolar a luat toate măsurile necesare, astfel încât desfăşurarea examenului s-a făcut în condiţii normale, fără incidente sau evenimente neplăcute. Singurele lucruri care au surprins, fiind vorba de o simulare, au fost elevi care au avut tentative de copiere. În mod logic, conform regulamentului şi metodologiei care reglementează desfăşurarea examenului de bacalaureat şi implicit a simulărilor, au fost eliminaţi de la probele de simulare. Alte incidente de altă natură nu au fost. Deşi mai greoaie a fost mobilizarea cadrelor didactice pentru a participa la evaluarea lucrărilor, până la urmă am reuşit să evaluăm lucrările în condiţii normale.
# La ce anume vă referiţi când spuneţi că a fost o mobilizare mai greoaie a cadrelor didactice?
– Mobilizarea cadrelor didactice pentru participarea la evaluarea lucrărilor a fost îngreunată de faptul că s-a impus ca evaluarea să se realizeze doar în afara programului. Fiecare cadru didactic trebuia să îşi efectueze orele. Aşa că am hotărât la nivelul Inspectoratului Şcolar ca în Câmpulung şi Curtea de Argeş liceele să fie grupate pe câte două centre de evaluare, iar cadrele didactice să fie din municipiu şi zona limitrofă pentru a elimina deplasarea şi cheltuielile, participarea la evaluarea lucrărilor de la simulare nefiind remunerată. Lucrările elevilor de la liceele dintr-un centru au fost evaluate de profesorii unităţilor din celălalt centru. S-a făcut o încrucişare pentru a nu fi cadre didactice care să evalueze lucrările propriilor elevi.

„Se simte un dezinteres din ce în ce mai accentuat al elevilor”

# La BAC rezultatele au fost totuşi dezastruoase: promovabilitate zero la trei licee din judeţ. Care credeţi că e cauza?
– Rezultatele au fost, într-adevăr, foarte scăzute la nivel naţional, dar şi la nivelul judeţului Argeş. Aici sunt mai multe cauze pe care toate cadrele didactice care predau la clasele terminale le cunosc, pentru că se confruntă cu ele şi la participarea elevilor la orele de curs. Eu spun şi din proprie experienţă că se simte un dezinteres din ce în ce mai accentuat pentru a învăţa şi a se pregăti pentru examene. Prin finalizarea cursurilor liceale elevilor li se oferă prea puţine perspective şi nu mă refer la a merge în învăţământul superior, ci pentru a se orienta la un loc de muncă, a se încadra în activitate practică, unde să îşi câştige existenţa. Ori elevii care au rezultate slabe în timpul liceului, exclus să se gândească la învăţământul superior şi atunci nu-i mai interesează să susţină examenul şi să obţină diploma de Bacalaureat, pentru că nu le oferă nimic.
# Directorii liceelor cu promovabilitate zero riscă sancţiuni?
– Directorii unităţilor şcolare unde rezultatele au fost cu mult sub pragul notei cinci, nu pot fi sancţionaţi pentru că nu li se poate reproşa ceva. Dar acolo unde sunt rezultate slabe vom monitoriza activitatea desfăşurării programului de pregătire. Durerea mare va fi aceea că nu vor fi prezenţi elevii.

„Salarizarea insuficientă a cadrelor didactice influenţează starea lor sufletească”

# Credeţi că salariile foarte mici ale dascălilor influenţază calitatea învăţământului?
– Faptul că salarizarea cadrelor didactice este, de foarte multe ori, insuficientă, normal că produce nemulţumiri şi influenţează starea sufletească sau modul de exprimare a cadrului didactic în activitatea sa. Până la urmă, tot oameni suntem şi depindem de partea materială în tot ceea ce facem. Însă, cred eu, că nu este singurul sau principalul motiv pentru care învăţământul este catalogat că ar fi scăzut în calitate. Toţi factorii care ne înconjoară, transformările din societatea noastră, influenţează în mod clar activitatea didactică şi actul instructiv educativ.
# Începe săptămâna „Şcoala altfel”. Profesorii mai întâmpină probleme în organizarea excursiilor?
– Într-adevăr, săptămâna 7-11 aprilie este alocată activităţilor extraşcolare, sub egida „Şcoala altfel” sau „Să ştii mai multe, să fii mai bun”. Cadrele didactice împreună cu colectivele de elevi vor participa la diverse activităţi, nu doar în interiorul şcolii, ci şi în afara spaţiului şcolar. Ori prin Ordinul ministrului nr. 3060 se reglementează condiţiile de organizare a excursiilor, a expediţiilor şi a altor activităţi de timp liber din sistemul de învăţământ preuniversitar. Ca atare, în ultima perioadă la Inspectoratul Şcolar au venit foarte multe unităţi şcolare, prin reprezentanţii lor, să solicite aprobări în privinţa efectuării unor excursii tematice în intervalul 7-11 aprilie. Numărul solicitărilor este în creştere cu cât ne apropiem de acest interval de timp. Documentele care trebuie să stea la baza organizării excursiilor sunt mai complexe pentru că ordinul mai sus menţionat impune să facă parte din dosar şi acordul părinţilor în privinţa costului excursiei, mijloacelor de transport şi a celor care organizează excursia. Implicit părinţii sunt co-părtaşi la organizarea excursiei prin acordul pe care şi-l dau. Mai sunt şi documentele medicale eliberate de medicul şcolar care atestă că un elev este apt sau nu pentru a participa la astfel de activităţi.

„Posibilităţile de încadrare în învăţământ a absolvenţilor sunt din ce în ce mai mici”

# În perioada următoare se va desfăşura şi concursul de titularizare. Câte posturi vor fi scoase la concurs în Argeş?
– Examenul de titularizare se va desfăşura pe 21 iulie şi este organizat anual. Şi în acest an IŞJ Argeş va avea o listă cu posturi vacante pentru ocuparea lor prin acest concurs de titularizare. La momentul acesta suntem în fazele anterioare susţinerii concursului de titularizare, urmează rezolvarea situaţiilor de restrângeri de activitate, după care va fi etapa de pre-transferare şi abia după aceea vom afla ce posturi rămân neocupate în aceste două etape şi vor face obiectul concursului de titularizare. Ce pot să menţionez este că de la un an la altul avem discipline la care nu există niciun post pentru titularizare. Tot din an în an, numărul posturilor titularizabile este din ce în ce mai mic la mai toate disciplinele. Acest lucru este corelat cu scăderea numărului de elevi din învăţământul liceal şi gimnazial, de unde şi micşorarea numărului de clase şi de ore care să constitue catedre pentru a se titulariza absolvenţii învăţământului superior de specialitate. Numărul de ore este din ce în ce mai mic. Condiţiile cu care ne confruntăm, şi anume acelea de a comasa unităţi şcolare din mediul rural, a comasa unităţi liceale, cum s-a întâmplat anul trecut, dar şi anul acesta în Piteşti, normal că se îndreaptă spre micşorarea numărului de posturi şi de catedre. Automat posibilităţile de încadrare în învăţământ a multora dintre absolvenţi sunt din ce în ce mai mici.
# Cum vi se pare ideea ministrului Educaţiei, Remus Pricopie, de a introduce în şcoli manualele electronice?
– Cred că ideea nu este a dumnealui, ca persoană, ci a Ministerului Educaţiei Naţionale şi, ca om care lucrez în domeniu, cred că nu este o idee rea. Tehnologia a luat o amploare aşa de mare încât nici învăţământul nu poate să stea departe de ea. Ca orice noutate dintr-un domeniu, are şi părţi bune şi părţi mai puţin bune. În mod cert vor fi păreri pro, dar şi păreri contra. Personal, consider că va veni în sprijinul învăţământului, dar numai dacă este bine monitorizată de cei care vor coordona activitatea elevilor. Dacă elevii vor fi scăpaţi din mână şi îşi pot permite să facă ce doresc cu aceste manuale, atunci şi lucrurile vor lua o altă întorsătură care nu va mai duce spre ţelul fixat.
Iustina HARCO-BURCEA

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii