Web Analytics

Dat afară de la Doina Argeşului, şi-a luat doctoratul în folclor

de | 13.09.2012 09:44 | Actualitate

# De pe culmile disperării, pe culmile succesului… # Rămas fără slujbă și cu un copil minor în întreținere, Cătălin Iancu s-a ambiționat și a devenit doctor al  Conservatorului din București cu o teză despre folclorul argeșean și muscelean # Soarta s-a răzbunat și copilul pe care violonistul îl crește singur a ajuns, la doar 12 ani, unul dintre cei mai apreciați virtuozi ai țambalului. Artiştii. Îi vezi strălucind pe scenă, surâzători şi plini de voie bună, încercând mereu să placă publicului, dar nimeni nu ştie cu adevărat câtă muncă, sacrificiu și, nu de puține ori, câtă tristeţe se ascunde  în spatele fiecărui zâmbet frumos. Este și cazul a doi virtuozi, Cătălin și Mihai Iancu, tată și fiu, condamnați la sărăcie și nedreptate de către șefii de la Doina Argeșului, dar apreciați din ce în ce mai mult de către publicul care i-a propulsat pe culmile succesului.

Îndepărtat din lipsă de pile

Născut în 1975  într-o familie de intelectuali, cu tatăl, profesor de matematică şi mama – educatoare, fără ca nimic să prevestească destinul său muzical, Cătălin Iancu a descoperit vioara cam prin clasa a treia şi, de atunci, nu s-a mai despărţit de ea. Chiar dacă a fost olimpic în școala generală şi a absolvit liceul la profilul informatică, Cătălin nu întrerupe pregătirea muzicală în așa fel încât, în 2002, finalizează studiile de specialitate în cadrul Universității Naționale de Muzică București. Se îndreaptă apoi spre sistemul de învățământ, ca profesor de educație muzicală,  fiind recunoscut drept un bun pedagog, dar și un strălucit interpret. Ca dascăl, s-a străduit  şi,  uneori a și reuşit, să descopere geniul muzical în micuţii săi elevi, arcuşul şi corzile fiindu-i în continuare cei mai apropiaţi prieteni, la bine şi la rău.  Mai ales acum,  când are responsabilitatea creşterii și educării de unul singur a fiului său, în vârstă de 12 ani,  Mihai-Cătălin. Pentru că trebuie știut (și aici începe drama) că tăvălugul disponibilizărilor impuse de Guvernul Boc, în 2010, l-a lăsat fără un loc de muncă stabil pe Cătălin Iancu, după ce acesta a  fost dat afară din ansamblul Doina Argeşului. Nimeni nu a ținut cont de faptul că un violonist  cu o activitate ireproșabilă la locul de muncă n-ar fi trebuit sacrificat și pus pe lista de disponibilizări, măcar pentru faptul că avea un copil minor în întreținere. Așa se întâmplă, însă, când n-ai o pilă (sau măcar o mierlă, prietenii știu de ce) care să-ți pună o vorbă bună la Doina Argeșului.

La doar 12 ani, Iancu jr. este un as al țambalului

Însă Cătălin Iancu nu s-a resemnat cu statutul de șomer și a mers mai departe. Cu mare demnitate, drept dovadă că și-a susținut și o teză de doctorat în cadrul Conservatorului din București, cu o lucrare despre folclorul din zona Argeșului și Muscelului. Între timp, ca părinte, Cătălin s-a dedicat  pregătirii fiului său, Mihai Cătălin, acum elev în clasa a VI-a la Liceul de Artă Dinu Lipatti, la clasa de pian a reputatului profesor Titi Radu. De doi ani, însă, juniorul studiază în mod intens și țambalul în cadrul Școlii de Arte și Meserii Pitești, unde îl are ca profesor  pe Gheorghe Mihalache, iar ca mentor pe maestrul Loren Stan, unul din ultimii elevi ai marelui virtuoz al țambalului care a fost Toni Iordache. Micuțul muzician piteștean s-a făcut deja remarcat, câștigând și numeroase premii în diverse festivaluri și concursuri de gen. Pe Cătălin şi pe Mihai Iancu  îi poţi întâlni la diverse evenimente, atât publice (festivaluri, spectacole și concursuri), dar și private, la recepții, nunți, botezuri. Tată şi fiu, cei doi s-au făcut deja remarcați  în lumea bună argeșeană prin vioara, respectiv țambalul lor. Juniorul Mihai Iancu a devenit deja răsfăţatul publicului, dovadă că este tot mai invitat, fie la concerte și spectacole publice, fie la evenimente private. În tot acest timp, tatăl, care îl crește de unul singur după ce mama i-a părăsit pe amândoi, se străduiește să-i asigure puștiului o educație aleasă și o copilărie fericită.

Doctoratul în folclor, revanșa lui Catălin Iancu

„Argumentul suprem al împlinirii mele sufleteşti şi profesionale în cultivarea repertoriului tradiţional îl constituie chiar propriul meu fiu care iubeşte folclorul, îl simte şi cred că îl va promova în forme cât mai veridice”, a consemnat (atenție!) violonistul Cătălin Iancu, în lucrarea de doctorat pe care a susţinut-o la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Aproape inutil să mai spunem că violonistul Cătălin Iancu este unul dintre foarte puţini instrumentiști argeșeni care dețin titlul de doctor în muzică. Teza sa cu titlul „Categorii folclorice neocazionale argeşene în contemporaneitate: doina şi balada” reprezintă, de altfel, chintesenţa convingerilor sale, o pledoarie în favoarea  recuperării şi promovării folclorului autentic. Într-o perioadă în care, în general, interpreţii actuali nu mai au interesul de a cunoaşte şi promova nestematele muzicale create de-a lungul vremii,  Cătălin Iancu s-a documentat pentru lucrarea de doctorat, bătând uliţele satului argeşean cu reportofonul în mână. Așa a cules balade şi doine de la oamenii locului, păstrători ai filonului de frumos transmis din moşi strămoşi în acest spaţiu argeșean și muscelean. Dragostea lui Cătălin Iancu pentru folclor a fost apreciată de către membrii comisiei de la Conservator, sub coordonarea prof. univ. dr. Gheorghe Oprea, care i-au acordat fără rezerve înaltul titlu academic de doctor în muzică. Acum realizați, oameni buni, pe cine  au trecut în șomaj mai marii de la Doina Argeșului?
Alina Crângeanu

Articol scris de Jurnalul de Arges

Distribuie!

0 Comentarii