Cum a rezolvat un primar de comună din Alba problema transportului metropolitan şi de ce în Argeş nu s-a putut

de | 21.09.2017 12:40 | Politica si Administratie

6 publitrans# Simplu în alte judeţe, complicat la noi # Gheorghe Damian, primarul comunei Ciugud și inițiatorul proiectului privind transportul metropolitan la Alba Iulia, spune că s-ar putea face fără probleme un proiect similar în zona metropolitană Pitești, chiar dacă Publitrans are ca unic acționar Consiliul Local Pitești # El dă exemplul Asociației Intercomunitare de Dezvoltare de Transport Local Alba Iulia, formate din muncipiul reședință de județ  și șase comune limitrofe. # Fiecare membru din AIDATL Alba Iulia plătește o subvenție, plus o cotizație în funcție de numărul de locuitori, lucri pe care comunele  din ADIA Pitești l-au refuzat și așa a fost generată criza transportului metropolitan

Transportul în zona metropolitană Pitești a devenit un soi de struțocămilă după ce autobuzele Publitrans ce mergeau în comunele limitrofe și-au restrâns activitatea doar pe raza municipiului, obligate de noua legislație intrată în vigoare la 1 septembrie. Așa că  între CJ Argeș și operatorii de transport acreditați au fost încheiate protocoale pentru a asigura transportul pe rutele rămase fără acoperire din zona metropolitană. Această ultimă măsură a fost luată după ce comunele limitrofe Albota, Bascov, Băbana, Moșoaia, Micești, Mărăcineni și orașul Ștefănești au refuzat să facă parte din ADI Zona Metropolitană Pitești, prin subvenționarea proporțională a transportului public de călători, lucru ce i-ar fi scutit acum de probleme.

Acum toți dau din colț în colț iar criza din transportul metropolitan afectează zeci de mii de elevi și de navetiști care trebuie să coboare în autogări la marginea Piteștiului. Plus că destui dintre operatorii de transport din comunele limitrofe sunt în fapt firme clientelare ale unor primari.
Se putea face transport metropolitan la Pitești? Da, se putea și încă se mai poate. Iar cel mai de succes exemplu este cel al transportului metropolitan de la Alba Iulia. Acesta funcționează de cinci ani în cadrul Asociației Intercomunitare de Dezvoltare de Transport Local, formate din orașul Alba Iulia și din încă șase comune limitrofe. Asociaţia AIDA-TL e formată, pe lângă Alba Iulia, din comunele Ciugud, Sîntimbru, Ighiu, Cricău, Galda de Jos şi Întregalde, însumând o populaţie totală de 90.000 de locuitori. O asociație formată la inițiativa lui Gheorghe Damian, primarul din Ciugud, comuna cu cea mai bună absorbție a fondurilor europene din țară. Transportul este operat de o companie privată. La finanţarea societăţii participă fiecare localitate, prin contribuţii şi cotizaţii. (în 2014, Alba Iulia a plătit 14,5 milioane lei, iar comunele, între 7 mii şi 27 mii). Pe lângă aceasta, se mai plăteşte şi cotizaţia în funcţie de numărul de locuitori (în ultimii ani, 1 leu/persoană/an).
Iar avantajele transportului metropolitan de la Alba Iulia sunt multiple. Numărul călătorilor a crescut foarte mult, biletele și abonamentele se cumpără pe un card, sunt diferențiate pe șapte zone de transport și sunt valabile pentru o perioadă de timp, indiferent de câte zone sunt schimbate. Plus că fiecare stație este anunțată vocal și prin panouri de afișaj.
Am stat de vorbă cu primarii de la Pitești și Ciugud legat de transportul metropolitan.

Primarul Cornel Ionică: „Voinţa e mare, dar nu pot risca să pun lacătul pe Publitrans”

6 IonicaCornel Ionică, primarul Piteștiului, ne-a declarat că „am cerut o excepție pentru Ștefănești și Bascov, în sensul ca autobuzele Publitrans să poată avea o stație în fiecare dintre aceste localități, să intre 50-100 de metri acolo. Am depus adrese în acest sens la Ministerul Transporturilor și la M.A.I., precum și la Camera Deputaților. Nu am primit niciun răspuns până acum”.
I-am dat primarului Ionică exemplul transportului metropolitan ce merge ceas la Alba Iulia și l-am întrebat de ce un astfel de transport nu ar putea funcționa și la Pitești, inclusiv cu tarifarea pe zone. „Legea este confuză. Și ar fi probleme cu tarifarea pe zone. La Publitrans, acționar unic este Consiliul Local Pitești și în aceste condiții s-ar încălca legea dacă s-ar face transport metropolitan cu autobuzele Publitrans. Voința e mare, dar nu pot risca să pun lacătul pe Publitrans. Sancțiunea ar fi de 1,5% din cifra de afaceri a Publitrans”.

Gheorghe Damian, primarul de la Ciugud, comuna cu cea mai bună absorbţie a fondurilor europene: „Primarul Piteştiului să îşi pună juriştii la treabă”

6 GheorgheDamianAm luat legătura și cu Gheorghe Damian, primarul de la Ciugud, comuna cu cea mai bună absorbție a fondurilor europene din România, cel care este totodată și inițiatorul proiectului privind transportul metropolitan de la Alba Iulia.
„Ideea transportului metropolitan mi-a venit în 2005, după o vizită organizată în orașul francez Nantes. Mi-a plăcut mult sistemul de transportul în comun de acolo. Era o singură firmă de transport public de călători pe o rază de 50 de km în jurul orașului Nantes. Și am aplicat acest model și la noi. Am achiziționat un singur serviciu de transport pentru toți. Omul nu mai e nevoit să meargă cu un mijloc de transport de la Ciugud până în Alba și apoi să meargă cu alt operator. Avem un operator privat, mie mi-ar fi plăcut să fie public. În orice caz, oamenii sunt foarte mulțumiți de transportul metropolitan. Noi monitorizăm foarte strict cursele. Numărul de călători a crescut foarte mult în zonă, asta pentru că am adus un serviciu bun cu prețuri foarte bune”, spune primarul Gheorghe Damian.
Primarul de la Ciugud spune că pentru a avea un transport metropolitan la fel de eficient și la Pitești „trebuie să fie voință a autorităților locale. În plus, trebuie să aibă oameni foarte competenți care să-i verifice pe cei care asigură transportul, indiferent că e vorba de un operator public sau privat. Dacă lucrurile nu sunt ținute bine în frâu, banii se vor scurge în buzunarele unora”.
Legat de afirmațiile primarului Piteștiului, care spune că Publitrans nu poate face transport metropolitan, deoarece are ca unic acționar Consiliul Local Pitești, primarul Gheorghe Damian ne-a declarat că „nu e nicio problemă. Societatea respectivă se poate transforma în vreun fel, sunt cu siguranță soluții. Primarul Piteștiului să își pună juriștii la treabă pentru a găsi soluțiile legale. Chiar dacă la Pitești este o firmă ce are ca acționar Consiliul Local, se poate face transport metropolitan. Eu am studiat mult problema asta și e cel mai bine să ai operator public. Ar fi extraordinar pentru Pitești să aibă transport metropolitan, pentru că populația de acolo din zona metropolitană e cu mult mai mare decât cea din zona Alba”.

Distribuie!

Articol scris de Jurnal de Arges

Abonează-te la newsletter!

Trimitem un newsletter pe zi, dimineața, cu știrile din ziua anterioară.

* indicates required

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Bărbat trimis în judecată pentru că s-a urcat băut la volan
Bărbat trimis în judecată pentru că s-a urcat băut la volan

În ziua de 21 ianuarie a.c., polițiștii Secției de Poliție Rurală Poiana Lacului au finalizat cercetările într-un dosar penal privind săvârșirea infracțiunii de conducere sub influența alcoolului. Din cercetări a rezultat că la data de 07 august 2021, un bărbat de 52...

Angajaţii ambasadei SUA la Kiev părăsesc Ucraina
Angajaţii ambasadei SUA la Kiev părăsesc Ucraina

Departamentul de Stat a decis ca familiile angajaţilor ambasadei SUA la Kiev să părăsească Ucraina începând de luni, informează news.ro. Săptămâna viitoare, este de aşteptat ca Departamentul de Stat să îi încurajeze pe americani să înceapă să părăsească Ucraina cu...