Web Analytics
scris luni, 30.10.2023

Cele mai citate surse media din România

Clasamentul din septembrie al celor mai importante mijloace de informare în masă din România se
deschide cu Digi 24. Potrivit mediaTRUST, Digi 24 a fost citată de alte redacții din țară de 846 de ori. Pe
locul al doilea s-a clasat Antena 3 CNN cu 822 de referințe în alte media, iar podiumul este închis de
Fanatik cu 499 de citări.
Analiza privind frecvența celor mai citate surse media a fost efectuată pe baza a peste 10.000 de
materiale ale publicațiilor de presă, a emisiunilor de știri de televiziune și radio și a materialelor de pe
site-urile web care au apărut în perioada 1– 30 septembrie 2023 în media din România. Din acest set
extins, au fost identificate 7.040 de materiale valide.

Cele mai citate surse media din România

În clasamentul celor mai citate surse media din luna septembrie, televiziunea domină, contribuind cu
44.56% din totalul citărilor. Dintre acestea, Digi 24, Antena 3 CNN, Digi Sport, TVR și România TV au jucat
un rol semnificativ în atingerea acestui procent. Mediul online ocupă o parte importantă, cu o cotă de
31.06% din total (prin sursele g4media.ro, hotnews.ro, cancan.ro, edupedu.ro și stiripesurse.ro),
reflectând creșterea încrederii publicului în informațiile furnizate. Presa scrisă rămâne relevantă,
reprezentând 21.34% din total, în timp ce sursele radio, cu o pondere mai mică, de 2.98%, continuă să
aibă un impact în peisajul media.

Digi 24 continuă să se mențină pe primul loc în clasamentul general al celor mai citate surse media din
România, cu peste 840 de citări de către alți jurnaliști din țară. Antena 3 CNN păstrează poziția a doua,
postul fiind menționat de alte surse media de aproape 830 de ori. Podiumul este completat de
fanatik.ro, cu 499 de citări. Pe parcursul perioadei analizate, G4media.ro urcă în top, cu 386 de citări, iar
hotnews.ro se menține pe poziția cinci cu 331 citări. Adevărul rămâne în primele zece surse citate și
ocupă poziția a șasea cu 294 de citări, urmat de Gazeta Sporturilor. Digi Sport se află pe locul 8, fiind
citat în 267 de materiale, în timp ce Libertatea își menține poziția în clasament cu 225 de citări. Topul
este închis de TVR, post citat de alți jurnaliști din țară de 184 de ori.


Presă scrisă – Top 5
În categoria presă scrisă, Fanatik se situează pe primul loc în clasamentul celor mai citate surse,
înregistrând 499 de citări. Pe poziția următoare se află Adevărul cu 294 de citări, iar materialele
jurnalistice despre Vlad Pascu, şoferul drogat care a omorât doi tineri şi a rănit alţi trei în localitatea 2
Mai, au fost cele mai preluate în cursul lunii septembrie. Gazeta Sporturilor a urcat o poziție, fiind
menționată în 271 de materiale de presă. Una dintre știrile sale, cea mai preluată de alte redacții, a fost
cea care a dezvăluit prima reacție a patronilor firmei canadiene acuzate de Simona Halep că i-a furnizat
suplimentul contaminat cu Roxadustat. Libertatea a coborât cu o poziție în clasament, fiind citată în alte
surse media de 225 de ori, în timp ce Click a revenit în topul celor mai citate surse din presa scrisă, fiind
menționat în 113 materiale jurnalistice.

Cele mai citate posturi TV
Primul loc al celor mai citate posturi de televiziune este menținut de Digi 24, citat în 846 de articole
jurnalistice în presa din România. Într-un interviu acordat postului Digi 24, ministrul finanțelor, Marcel
Boloș, a dezvăluit că noul pachet de modificări fiscale va implica o taxare suplimentară pentru sectorul
bancar iar taxa pe cifra de afaceri, pregătită companiilor mari cu venituri de peste 50 milioane de euro,
ar putea fi aplicată într-o formă semnificativ mai aspră. Poziția a doua aparține postului Antena 3 CNN,
menționat de alte redacții din țară de 822 de ori. Locul trei în clasament este ocupat de Digi Sport cu
267 de citări. În septembrie, într-un interviu pentru Digi Sport, avocatul Simonei Halep, Bogdan Stoica, a
afirmat că Agenția Internațională de Integritate a Tenisului (ITIA) a respins orice formă de colaborare și
discuție. Potrivit acestuia, ITIA este o instituție orientată către „distrugerea sportivilor pe care îi
investighează”. TVR este pe patru, înregistrând 184 de citări. Cel mai citat material al jurnaliștilor de la
TVR a fost cel referitor la Președintele Klaus Iohannis, care a prezentat detalii despre fragmentele de
dronă căzute pe teritoriul României. Aceste informații au fost dezvăluite în timpul unei conferințe de
presă organizate în cadrul Summitului Inițiativei celor Trei Mări. De asemenea, Președintele Klaus
Iohannis a anunțat că problema consumului de droguri va fi inclusă pe ordinea de zi a Consiliului Suprem
de Apărare a Țării (CSAT). România TV întregește clasamentul, post citat în 179 de articole în presă.
RFI, lider la radio. Europa FM și Radio ZU întregesc podiumul.

RFI continuă să fie liderul în rândul posturilor de radio cele mai citate, fiind menționat de 175 de ori în
alte titluri de presă din România. Materialul jurnaliștilor de la RFI privind începutul anului școlar, în care
ONG-urile atrag atenția asupra calității scăzute a învățământului și atribuie abandonul școlar inclusiv
lipsei de profesionalizare a cadrelor didactice, a fost cel mai citat de alte redacții din țară. Conform
informațiilor RFI, România se confruntă cu o problemă gravă, având aproximativ un sfert de milion de
copii neșcolarizați și situându-se pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rata
abandonului școlar. Potrivit datelor furnizate de Eurostat, unul din doi adolescenți renunță la studii în
timpul liceului din cauza sărăciei. În continuarea clasamentului, Europa FM ocupă locul al doilea, fiind
menționat în 10 materiale jurnalistice, iar Radio ZU se află pe poziția a treia, cu 9 citări în luna
septembrie. Postul de radio România Actualități rămâne în top, fiind citat în 5 materiale. Pe locul al
cincilea, cu un număr egal de materiale preluate de alte surse media, se află Digi FM și Pro FM, cu 4
citări fiecare.


G4media.ro.ro, pe primul loc în online.
În luna septembrie, G4media.ro a fost liderul în online, fiind citat de 386 de ori. Analiza realizată de
jurnaliștii de la G4media.ro, care a dezvăluit că autoritățile din Portul Constanța au confiscat doar 20 de
tone de droguri în perioada 2000-prezent, conform datelor obținute de la IGPR, a fost cel mai citat
material, captând atenția opiniei publice în luna septembrie. Comparativ, în Portul Rotterdam au fost
confiscate 70 de tone de cocaină numai în anul 2021, au scris jurnaliștii G4media.ro.

Pe poziția a doua, cu 331 de referințe în alte surse media, s-a situat hotnews.ro. Echipa de jurnaliști de la hotnews.ro a adus în atenție detalii privind noile taxe asupra cărora Guvernul și-a asumat răspunderea. Podiumul este închis de cancan.ro, citat de alte surse media din țară de 176 de ori. Următorul loc îi aparține site-ului edupedu.ro, citat în 174 de materiale jurnalistice în media din România, iar materialul jurnaliștilor
edupedu.ro, referitor la situația financiară a Ministerului Educației, subliniind faptul că instituția se
confruntă cu dificultăți în asigurarea salariilor și că este nevoită să obțină finanțări prin memorandumuri,
a fost cel mai preluat în septembrie de alte redacții din România. Topul este închis de stiripesurse.ro,
care ocupă poziția a cincea în clasament, înregistrând 130 de citări. Site-ul a relatat cu privire la
demersul premierului Marcel Ciolacu de a încerca să convingă experții de la Bruxelles cu privire la faptul
că măsurile fiscale pregătite de Guvernul României vor fi suficiente pentru menţinerea în ţinta de deficit
bugetar.

Citește și:


Metodologie
Studiul celor mai citate surse de media din România oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor
instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în
perioada 01 septembrie – 30 septembrie 2023.
Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și
TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele
materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu
condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.
Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se
află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/
“jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul
de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.
Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea
directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare
(print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările
publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.
Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca
o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.
Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune,
peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.
În procesul de monitorizare a materialelor din cadrul posturilor de televiziune, radiourilor și publicațiilor
tipărite care au și o prezență online, raportarea a cumulat și citările provenite de pe site-urile aferente.
Analiza nu include materiale care:
 se referă la presa străină;
 sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la
cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
 sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;

 citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai
există;
 se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
 sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
 fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
 sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
 sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
 fac referire la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau provin de pe
portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
 fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă
comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele
respective;
 provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-
urile de internet.
Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro


Despre mediaTRUST România
mediaTRUST România, este cea mai mare companie de monitorizare media din România.  Având cea mai
îndelungată experiență pe piață (peste 20 ani) si cel mai vast portofoliu de clienți (peste 600 clienţi în
anul 2023), mediaTRUST România s-a afirmat ca element esențial în industria sa și este recunoscută
drept un reper al domeniului. Din anul 2004 a devenit membru al FIBEP (Federation Internationale des
Bureauxd’Extraits de Presse) dezvoltând parteneriate în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est prin
care oferă acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, radio, TV, online și social
media). Membru al organizațiilor autohtone de profil, BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) și
ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor) din 2014, mediaTRUST România aduce în
prim-plan servicii premium și utilizează tehnologii de monitorizare și analiză media de ultimă generație.

Distribuie!

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole asemănătoare

Ultimele articole

Omul săptămânii

Opinie

Din ediția tipărită

Fost primar fără poartă-n casă

Liviu Țâroiu nu a prins un loc în viitorul Consiliu Local al Câmpulungului, dar are ce să facă la pensie. Ca să omoare timpul și canicula s-a băgat...